اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207187522623653
در دسترس نیست

مجازات نفقه ندادن به زن

اگر همسر نفقه زن را پرداخت نکند، چه باید کرد؟

کد: 140207187522623653

، (اخبار رسمی): طبق قانون مدنی، پرداخت کردن نفقه به زن برعهده شوهر است و مرد در هر حال موظف است تا نفقه زن را پرداخت کند؛ به غیر از زمانی که یک زن بدون دلیل موجه از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند.

اگر همسر نفقه زن را پرداخت نکند، چه باید کرد؟
برای تضمین نفقه دادن توسط مرد، نپرداختن نفقه یک نوع جرم حساب شده است که البته مجازاتی نیز در پی دارد

درصورتی که هر گونه سوال و یا مشکلاتی در زمینه نفقه داشته باشید می‌توانید از مشاوره حقوقی کمک بگیرید. نیازی به مراجعه حضوری نیست تنها کافیست از مشاوره حقوقی آنلاین کارمنتو استفاده نمایید

لازم است بدانید که برای تضمین انجام دادن این امر توسط مرد، نپرداختن نفقه به زن یک نوع جرم حساب شده است که البته مجازاتی نیز در پی دارد. 

البته قوانین و احکام بسیار متعدد و زیادی در این زمینه وجود دارد که مطلع بودن از آن‌ها برای مطالبه نفقه بسیار ضروری است. به طور کلی از مهم‌ترین تکلیف و وظیفه که پس از عقد نکاح بر عهده مرد قرار می‌گیرد، پرداخت نفقه به همسر است و به عبارتی بهتر هنگامی که یک زن و مرد به عقد دائم یکدیگر در آیند، مرد مکلف می‌شود تا به همسر خود نفقه بپردازد. 

در صورتی که هر گونه سوال و یا مشکلاتی در زمینه نفقه داشته باشید می‌توانید از مشاوره حقوقی برای طلاق کمک بگیرید. در ادامه این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که اگر همسر نفقه زن را پرداخت نکند، چه باید کرد؟ بنابراین پیشنهاد می‌کنم تا انتها با ما همراه باشید. 

نفقه چیست و چه چیزهایی شامل آن می شود؟ 

ممکن است برای شما سوال باشد که نفقه چیست و چه چیزهایی شامل آن می شود؟ در ادامه قصد داریم به طور دقیق‌تری به این سوال پاسخ دهیم. در واقع نفقه بر حسب تعریف قانون مدنی، میزان هزینه لازم برای زندگی است که این هزینه شامل مسکن، خوراک و پوشاک می‌شود. البته لازم به ذکر است که نفقه به طور کلی به چند گروه افراد بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • نفقه اقارب در خط عمودی: بر اساس ماده ۱۱۹۶ قانون مدنی در روابط اقارب، تنها اقارب نسبی خط عمودی، صعودی یا نزولی، ملزم به پرداخت نفقه به یکدیگر هستند. به طور دقیق‌تر منظور از اقارب در خط عمودی اقاربی است که ترتیب آن‌ها پشت سر هم و یا نسل به نسل است که این امر شامل پدربزرگ، مادربزرگ، پدر، مادر، فرزند، نوه و فرزندان فرزند است. همچنین بر اساس این ماده قانونی، قرابت‌های دیگر و یا همان قرابت‌های سببی و رضایی، مشمول دریافت نفقه نخواهند بود. البته اقارب نسبی خط افقی مانند خواهر، برادر، عمه و خاله نیز در ذیل این ماده قانونی قرار نمی‌گیرند. 
  • نفقه فرزند نیز از نفقه اقارب نسبی در خط عمودی به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز می‌توانند نفقه دریافت کنند. علاوه بر آن قانون گذار در ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی، پدر را در صورت داشتن استطاعت مالی موظف دانسته تا نفقه فرزند را بپردازد. البته اگر پدر توانایی مالی لازم را نداشته باشد، نفقه بر عهده اجداد پدری و مادری است. 
  • نفقه زوجه: بر اساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، در نکاح دائم، پرداخت نفقه زن از مهم‌ترین وظایف شوهر است که البته لازم است این نکته نیز ذکر شود در صورتی که یک زن از هر نوع وظایف زوجیت امتناع کند، مشمول نفقه نخواهد شد. به طور کلی نفقه از جمله اموری است که قوانین متعددی دارد و مشاوره با وکیل طلاق کمک بسیار زیادی به فهم و پیشروی این پرونده خواهد کرد. 

جرم ندادن نفقه چیست؟

اکنون ممکن است برای شما سوال باشد که جرم ندادن نفقه زن چیست؟ ضروری است این نکته را ذکر کنیم که پرداخت نفقه به قدری اهمیت دارد که قانون گذار برای عدم پرداخت آن مجازات پیش بینی کرده است. به عبارتی بهتر یک زن می‌تواند برای دریافت کردن نفقه به دادگاه خانواده دادخواست بدهد و نفقه خود را مطالبه کند. 

در واقع یک زن می‌تواند برای پرداخت نشدن نفقه خود از مرد شکایت کیفری کند. بدین طریق در صورتی که دادگاه جرم ندادن نفقه از سوی همسر خود را احراز کند، وی را مجازات خواهد کرد. بر اساس ماده ۳۵ قانون حمایت از خانواده، پرداخت نشدن نفقه از سوی همسر جرم به حساب می‌آید و برای آن نیز مجازاتی تعیین شده است. 

طبق این ماده در صورتی که یک فرد استطاعت مالی داشته باشد و نفقه زن را پرداخت نکند و با اینکه از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند، از جمله مجازات ندادن نفقه زن حبس تعزیری درجه شش خواهد بود. 

به طور کلی مطالبه نفقه و یا پرداخت کردن آن دارای قوانین مهمی است که توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد هرگونه خطا و پیشروی سریع این نوع پرونده از مشاوره طلاق کمک بگیرید. 

در صورت عدم پرداخت نفقه، زوجه چه اقدامی باید انجام دهد؟ 

در صورت نفقه ندادن به زن می‌توان برای مطالبه آن اقداماتی انجام داد. البته در صورتی که تمایل داشته باشید این پرونده راحت‌تر و اصولی‌تر انجام شود باید حتما از مشاوره طلاق به صورت تلفنی و یا آنلاین کمک بگیرید. برای مطالبه نفقه باید در ابتدا به دادگاه مراجعه کرده و در صورت استنکاف شوهر از پرداخت شدن نفقه، زن می‌تواند همسر را موظف به پرداخت آن کند. 

در این صورت محکمه با معین کردن میزان نفقه، همسر را موظف به پرداخت آن می‌کند. البته این نکته را نیز لازم است ذکر کنیم که در صورتی که زوج از پرداخت کردن نفقه استنکاف نماید، بر اساس قانون، زوجه می‌تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کند‌. اگر میزان نفقه ۲۰ میلیون تومان باشد لازم است تا این امر در شورای حل اختلاف طرح شود و در صورت بیشتر بودن آن دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به آن را دارد. 

همچنین دقت کنید که دادخواست مطالبه نفقه باید از دفاتر خدمات قضایی داده شود. پس از اینکه وقت مناسب توسط دادگاه معین شد و به پرونده و یا احراز شرایط پرداخت کردن نفقه زوج رسیدگی شد، دادگاه همسر را موظف به پرداخت نفقه خواهد کرد. 

جمع بندی 

نفقه هزینه‌ای است که اگر عقدنامه دائم ابطال شود، همسر موظف خواهد بود برای فراهم کردن نیازهای اولیه به زن خود پرداخت کند. در صورتی که یک مرد از انجام این کار سرپیچی کند مجازاتی در پی خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به حبس تعزیری اشاره کرد.

البته زن نیز موظف است تمامی وظایف خود را پیش از اقدام به طلاق و دادخواست نفقه به جا آورده باشد، در غیر این صورت همسر وی می‌تواند از پرداخت کردن نفقه خودداری کند و البته هیچ گونه مشکلی برای وی نیز از لحاظ قانونی پیش‌ نخواهد آمد. در نهایت ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورت تمایل به پیش بردن پرونده نفقه بهتر است مشاوره با وکیل طلاق داشته باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارمنتو

کارمنتو به صورت تخصصی در 11 حوزه‌ مختلف مشاوران برتر دارد: مالی و مالیاتی، بیمه و قانون کار، امور حقوقی، بازاریابی و فروش، سرمایه گذاری، کارآفرینی، مدیریت منابع انسانی، امور ثبتی، برنامه نویسی، تجارت و بازرگانی و دانش بنیان. افرادی که نیاز به مشاوره درست و به دور از هرگونه تعصب دارند، می‌توانند خدمات مشاوره و انجام پروژه خود را در هر یک از حوزه‌های تخصصی ذکر شده، بدون اتلاف زمان و با حداقل هزینه دریافت کنند. از مهمترین ارزش‌های ما، "مشتری محوری"، "کیفیت"، "حفظ اطلاعات خصوصی"، "مسئولیت پذیری" و "نوآوری" است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون