اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209117709423653
در دسترس نیست

اگر کارفرما اضافه کاری را پرداخت نکند، چه اقدامی باید انجام داد؟

آیا عدم محاسبه اضافه کاری قانونی است؟

کد: 140209117709423653

، (اخبار رسمی): اگر کارفرما به هر دلیلی حقوق اضافه کاری کارگر را پرداخت نکند، بر طبق قانون تخلف انجام داده است. بنابراین شما می‌توانید به کمک مشاوره وکیل قانون کار، از کارفرما شکایت کنید.

آیا عدم محاسبه اضافه کاری قانونی است؟
آیا عدم محاسبه اضافه کاری قانونی است؟

شکایت از کارفرما به علت عدم پرداخت حقوق اضافه کار

یکی از چالش‌های اساسی بین کارفرما و کارگر، درباره اضافه کاری و نحوه محاسبات آن است؛ چرا که هر کارفرمایی، تعریف خاصی از اضافه کاری دارد. از طرفی برخی از افراد، هزینه اضافه کاری کارمندان را پرداخت نمی‌کنند و با این کار، حق کارمندان را پایمال می‌کنند. 
از طرفی کارمندان هم گاهی از اوقات کم کاری‌های خود را به پای اضافه کاری می‌گذارند و بیش از حق خود را انتظار دارند. بنابراین برای حل و فصل اختلافات بین کارگر و کارفرما درباره اضافه کاری، قانون مخصوص به اضافه کاری تنظیم شده است. 
بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله، درباره قوانین و محاسبه اضافه کاری، مطالب مهمی را ارائه دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید. 

مفهوم اضافه کاری در قانون کار چیست؟

در حالت کلی، کارمندان و کارگران باید در روز، 8 ساعت و در هفته 44 ساعت را مشغول به انجام کار در محیط کاری باشند. البته این میزان، برای کارگران عادی اداری است و برای برخی از حرفه‌ها و مشاغل دیگر، ساعت‌های کاری فرق دارد. 
مثلا برای مشاغل سخت، ساعت‌های کاری 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته است. حالا اگر کارگری در خارج از ساعت‌های مقرر شده مشغول به کار شود، اضافه کاری به آن تعلق می‌گیرد. در واقع کارمند و کارگر، هیچ وظیفه‌ای درباره کار در خارج از ساعت‌های کاری ندارد؛ از همین رو باید اضافه بر حقوق اصلی آن پرداخت شود. 

قوانین محاسبه اضافه کاری به چه صورت است؟

در قانون کار برای اضافه کاری، قوانین و تبصره‌های مختلفی وجود دارد؛ از همین رو اگر می‌خواهید با تمامی قوانین اضافه کاری آشنا شوید، حتما با مشاوره بیمه تامین اجتماعی مشورت کنید. اما در ادامه، برخی از قوانین کلی درباره محاسبه اضافه کاری را ارائه می‌کنیم:
•    طبق ماده 59 قانون کار، کارگر باید برای انجام اضافه کاری رضایت داشته باشد؛ از همین رو نباید هیچ اجباری برای اضافه کاری کارمند وجود داشته باشد.
•    باید 40 درصد بیشتر از دستمزد هر ساعت کار عادی را برای اضافه کاری در نظر بگیرید. یعنی برای محاسبه مبلغ اضافه کاری، در ابتدا هزینه هر روز عادی را حساب کنید و با 40 درصد بیشتر همان هزینه جمع کنید. 
•    انجام اضافه کاری برای کارگران با فعالیت‌های شبانه، مشاغل سخت و زیان‌آور و نوجوانان بین 15 تا 18 سال پیشنهاد نمی‌شود. 
•    مدت زمان اضافه کاری، مگر در شرایط خاص، نباید بیشتر از 4 ساعت در روز باشد؛ چرا که در غیر این صورت، کارفرما باید نیروی کار جدیدی را استخدام کند. 
•    در مورد سقف قانون محاسبه اضافه کاری باید بگوییم که در حالت کلی، محدودیت زمانی برای اضافه کاری وجود دارد. به این صورت که نباید بیشتر از 4 ساعت در روز برای اضافه کاری وجود داشته باشد؛ اما در شرایط خاص و با توافق دو طرف، این مدت زمان بیشتر می‌شود. به این صورت که اضافه کاری روزانه را 4 ساعت و تعداد روزهای ماه را هم 30 روز در نظر می‌گیرند. بر این اساس، مدت زمان اضافه کاری، به 120 ساعت هم می‌رسد. 
•    نحوه محاسبه اضافه کاری در روزهای تعطیل مانند جمعه‌ها، با روزهای دیگر فرق دارد. طبق ماده 62 قانون کار، جمع روز تعطیل هفتگی برای کارگران است. بنابراین اگر کارگری روز جمعه در محل کار حضور پیدا کند، علاوه بر 40 درصد اضافه کاری، باید فوق‌العاده جمعه کاری را هم دریافت کند. مثلا هر کارگری که روز تعطیل رسمی کار کند، 140 درصد اضافه کاری دریافت می‌کند. از آن طرف هم اگر کارگر روز جمعه کار کند، 180 درصد برای فوق‌العاده اضافه کاری و جمعه کاری دریافت می‌کند.
•    مبلغ اضافه کاری در کارگاه‌ها و شرکت‌های مختلف، به صورت ماهیانه و در زمان واریز حقوق پرداخت می‌شود. 
اگر کارفرما اضافه کاری را پرداخت نکند، چه اقدامی باید انجام داد؟ 
پرداخت حقوق  اضافه کاری، حق هر کارمندی است که بیشتر از ساعت‌های کاری فعالیت داشته است. بنابراین اگر کارفرما به هر دلیلی حقوق اضافه کاری کارگر را پرداخت نکند، بر طبق قانون تخلف انجام داده است. بنابراین شما می‌توانید به کمک مشاوره وکیل قانون کار، از کارفرما شکایت کنید. برای شکایت از کارفرما باید مراحل زیر را طی کنید:
•    در ابتدا به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و برای شکایت از کارفرما، کد احراز هویت را دریافت کنید.
•    سامانه جامع اداره کار را جستجو کنید و دادخواست خود را مبنی بر مطالبه اضافه کار کارگر ثبت کنید. 
•    پس از انجام مراحل اولیه، باید منتظر تعیین وقت رسیدگی به دادخواست خود باشید. 
•    با مشخص شدن زمان رسیدگی، در وقت معلوم به اداره کار مراجعه کنید و مطالبات خود را برای پرداخت اضافه کاری بیان کنید.  
•    اگر دلایل اثبات عدم پرداخت اضافه کاری شما قانونی بود، رسیدگی‌های لازم در هیئت تشخیص درباره عدم پرداخت اضافه کاری شروع می‌شود. 
•    در این مرحله، رای قابل تجدید برای کارفرما صادر می‌شود. بنابراین فرد کارفرما می‌تواند دوباره برای تجدید نظر اقدام کند و روند پرونده را طولانی‌تر از قبل کند. 
توجه داشته باشید که همیشه شکایات درباره عدم محاسبه اضافه کاری و از این قبیل موارد، پروسه طولانی و سختی دارد؛ چرا که هر دو طرف، مطالبات خاص خود را دارند. از طرفی تبصره‌های موجود در قانون کار هم خیلی زیاد است. بنابراین اگر به تنهایی برای دریافت حقوق اضافه کاری خود اقدام کنید، امکان شکست شما بیشتر می‌شود. 
پیشنهاد می‌کنیم که برای اینگونه کارهای تخصصی درباره قانون محاسبه اضافه کاری، از مشاور قانون کار و بیمه کمک بگیرید؛ چرا که این افراد، با دانش و مهارت خود، زودتر شما را به حق خود می‌رسانند. البته اگر دغدغه هزینه زیاد یا عدم دسترسی به مشاور را هم دارید، باید بگوییم که به لطف سایت‌های حقوقی مانند کارمنتو، این مشکل حل می‌شود. 
کارمنتو این امکان را فراهم می‌کند که شما در سراسر کشور، به راحتی با مشاوران خبره بیمه و قانون کار به صورت تلفنی و آنلاین ارتباط برقرار کنید. بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای مشورت از وکیل وجود ندارد.

جان کلام 

قطعا هیچ شخصی بدون دریافت حقوق و دستمزد، حاضر به اضافه کاری برای کارفرمای خود نیست؛ بنابراین پرداخت حقوق اضافه کاری، یکی از مهمترین موارد برای کارگر است. هر کارفرما، طبق قانون کار موظف است که بر اساس میزان ساعت اضافه کاری کارگر و کارمند، حقوق آن فرد را پرداخت کند. 
در غیر این صورت، باید در اداره کار پاسخگوی مراجع هیئت تشخیص باشد. ما در این مطلب اطالاعات کلی درباره محاسبه اضافه کاری و موارد مربوط به آن ارائه کردیم. اما اگر می‌خواهید تمامی قوانین مربوط به اضافه کاری را بدانید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارمنتو

کارمنتو به صورت تخصصی در 11 حوزه‌ مختلف مشاوران برتر دارد: مالی و مالیاتی، بیمه و قانون کار، امور حقوقی، بازاریابی و فروش، سرمایه گذاری، کارآفرینی، مدیریت منابع انسانی، امور ثبتی، برنامه نویسی، تجارت و بازرگانی و دانش بنیان. افرادی که نیاز به مشاوره درست و به دور از هرگونه تعصب دارند، می‌توانند خدمات مشاوره و انجام پروژه خود را در هر یک از حوزه‌های تخصصی ذکر شده، بدون اتلاف زمان و با حداقل هزینه دریافت کنند. از مهمترین ارزش‌های ما، "مشتری محوری"، "کیفیت"، "حفظ اطلاعات خصوصی"، "مسئولیت پذیری" و "نوآوری" است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]