اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209227725623653
در دسترس نیست

انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود

چگونه می‌توان سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود را منتقل کرد؟

کد: 140209227725623653

، (اخبار رسمی): سهم‌ الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود به شکل اوراق سهامی با نام یا بی نام قابل انتقال نیست و شرط انتقال سهام شرکت رضایت اکثریت شرکای شرکت با مسئولیت محدود است. به این شکل که سه چهارم سرمایه متعلق به اکثریت اعضا باشد و همچنین اکثریت عددی نیز داشته باشند.

چگونه می‌توان سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود را منتقل کرد؟
انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود

با توجه به ماده ۱۰۲ قانون تجارت در خصوص نقل و انتقال سهام در شرکت‌های با مسئولیت محدود مقرر کرده است که سهم‌ الشرکه شرکا نمی‌‌تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از با نام یا بی ‌نام و… درآید.

شرکت با مسئولیت محدود به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه شرکا در این شرکت تقسیم به سهام نمی‌شود و هر کدام از شرکا به میزان سرمایه خود در شرکت نسبت به ضرر و زیان، سود و یا تعهدات شرکت مسئولیت دارند.

قانون‌گذار در قوانین تجارت جهت نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود، مقررات مختلفی را وضع نموده است. این امر باعث شده است که ثبت تغییرات شرکت از نوع انتقال سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به شکلی با رسمیت بیشتری نسبت به انتقال سرمایه در دیگر شرکت‌ها انجام می‌گیرد.

یکی از دغدغه‌هایی که صاحبان و شرکای شرکت‌های با مسئولیت محدود درگیر آن هستند، نحوه انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود است که در ادامه در خصوص این مطلب و اقدامات و مدارک لازم و ضروری برای نقل و انتقال سهام و راهنمایی گرفتن از مشاور حقوقی شرکت‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چگونه می‌توان سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود را منتقل کرد؟

انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود با شرایط زیر امکان‌پذیر است.
 
با توجه به ماده ۱۰۲ قانون تجارت در خصوص نقل و انتقال سهام در شرکت‌های با مسئولیت محدود مقرر کرده است که سهم‌ الشرکه شرکا نمی‌‌تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از با نام یا بی ‌نام و… درآید.

سهم‌ الشرکه را نمی‌توان به‌ غیر منتقل نمود مگر با رضایت عده از شرکا که لااقل باید سه چهارم سرمایه متعلق به آن‌ها باشد و اکثریت عددی نیز داشته باشند. بنابراین طبق قانون تجارت سهم‌ الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود به شکل اوراق سهامی با نام یا بی نام قابل انتقال نیست و شرط انتقال سهام شرکت رضایت اکثریت شرکای شرکت با مسئولیت محدود است. به این شکل که سه چهارم سرمایه متعلق به اکثریت اعضا باشد و همچنین اکثریت عددی نیز داشته باشند.

با توجه به ماده ۱۰۳ قانون تجارت، سهم الشرکه شرکت‌های با مسئولیت محدود برخلاف دیگر شرکت‌ها با تنظیم سند رسمی منتقل می‌شود. به این معنا که صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق ‌العاده شرکت با مسئولیت در خصوص انتقال سهام شرکت حتما باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود و در روزنامه رسمی کشور آگهی شود. در نتیجه منظور از سند رسمی صرفا نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود در دفاتر اسناد رسمی نیست.
منظور از شرکت با مسئولیت محدود چیست؟ 
براساس تعریف درج شده در ماده ۹۴ مطابق قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود این‌گونه تعریف شده است:

شرکت با مسئولیت محدود به شرکتی گفته می‌شود که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می‌شود و هر کدام از شرکا بدون اینکه سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط به نسبت و میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

این شرکت‌ها بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجارتی تشکیل می‌شوند و شرکا به میزان سرمایه‌ای که ارائه داده‌اند، مسئول تعهدات شرکت خواهند بود. سهم الشرکه نیز به معنای سهم اعضا از سرمایه شرکت است و سود و زیان شرکت نیز به همین نسبت بین شرکا تقسیم می‌شود. سهم اعضا را نمی‌توان به شکل اوراق سهام درآورد و نقل و انتقال این سهام در شرکت‌های با مسئولیت محدود، فقط با رضایت اکثریت شرکا امکان‌پذیر است.
برای انتقال سهام شرکت با مسئولیت محدود چه اقداماتی باید انجام داد؟
برای انتقال سهام شرکت با مسئولیت محدود اقدامات ضروری باید صورت بگیرد که در ادامه به مراحل لازم برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود خواهیم پرداخت.

۱. ابتدا صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده را تنظیم کنید.

۲. سپس صورت‌جلسه تنظیمی را به دفتر اسناد رسمی تحویل دهید و صدور سند رسمی را درخواست کنید.

۳. به اداره دارایی مراجعه کنید و ۴٪ از میزان سهامی که منتقل می‌شود را پرداخت کنید.

۴. مفاصاحساب شرکت را در سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید.

۵. صلح‌نامه بین خریداران و فروشندگان را در دفتر اسناد رسمی تنظیم کنید.

۶. کلیه مدارک مورد نیاز را به اداره ثبت شرکت‌‌ها تحویل دهید.
همچنین لازم است که این نکته بسیار مهم را بدانید که پرداخت بدهی‌های مالیاتی هم برای واگذار کننده و هم برای گیرنده سهم‌ الشرکه الزامی است.

این نکته مهم و حیاتی را نیز فراموش نکنید که اگر خواهان انجام تمامی این مراحل به شکلی راحت و اصولی هستید، حتما باید از یک مشاوره حقوقی شرکت کمک بگیرید. چه بهتر است که از یک مشاوره حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین راهنمایی بگیرید. زیرا در سریع‌ترین زمان ممکن، در هر کجا که باشید می توانید مشاوره خود را برای انجام کارهای های خود به صورت اصولی و راحت‌تر به انجام برسانید.
چه مدارکی برای انتقال سهم‌ الشرکه شرکت با مسئولیت محدود نیاز است؟

مدارکی که برای انتقال سهام شرکت با مسئولیت محدود لازم است عبارتند از:
 
●    صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده

●    در صورتی که مجمع با اکثریت شرکا تشکیل شود مدارک مثبته دعوت طبق اساسنامه شرکت و قانون تجارت نیز لازم است.

●    مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) افرادی که به عنوان شریک جدید وارد شرکت می‌شوند و همچنین شرکای سابق ضروری است.

●    مفاصاحساب مالیاتی و تکمیل فرم درخواست نقل و انتقال سهم‌ الشرکه از سازمان امور مالیاتی کشور (اداره کل مالیات بر شرکت‌ها)

●    تنظیم سند انتقال سهم‌ الشرکه و صلح‌نامه بین خریداران و فروشندگان در دفتر اسناد رسمی

●    آگهی آخرین تغییرات یا تاسیس شرکت با مسئولیت محدود در روزنامه رسمی کشور

●    ثبت اطلاعات مربوط به نقل و انتقال سهم‌ الشرکه در سامانه ثبت شرکت‌ها

سخن پایانی 

در این مقاله شرکت‌های با مسئولیت محدود را تعریف کرده و در مورد نحوه انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود و اقدامات و مدارک لازم برای انجام نقل و انتقال سهم الشرکه این شرکت‌های با مسئولیت محدود را ذکر کردیم. همچنین تاکید کردیم که حتما برای انجام امور لازم و ضروری برای انتقال سهام این مدل شرکت‌ها باید از مشاوره وکیل شرکت ها کمک بگیرید. زیرا راهنمایی و کمک گرفتن از مشاور باعث می‌شود که بتوانید نقل و انتقالات مربوط به سهام شرکت را اصولی‌تر و آسان‌‌تر به انجام برسانید.

بسیار سپاسگزاریم که تا به انتهای این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب این مقاله در خصوص انتقال سهام شرکت با مسئولیت محدود برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارمنتو

کارمنتو به صورت تخصصی در 11 حوزه‌ مختلف مشاوران برتر دارد: مالی و مالیاتی، بیمه و قانون کار، امور حقوقی، بازاریابی و فروش، سرمایه گذاری، کارآفرینی، مدیریت منابع انسانی، امور ثبتی، برنامه نویسی، تجارت و بازرگانی و دانش بنیان. افرادی که نیاز به مشاوره درست و به دور از هرگونه تعصب دارند، می‌توانند خدمات مشاوره و انجام پروژه خود را در هر یک از حوزه‌های تخصصی ذکر شده، بدون اتلاف زمان و با حداقل هزینه دریافت کنند. از مهمترین ارزش‌های ما، "مشتری محوری"، "کیفیت"، "حفظ اطلاعات خصوصی"، "مسئولیت پذیری" و "نوآوری" است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون