کد: 140209297733216028
در دسترس نیست

در چهار دهه اخیر ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود شده‌است

درخت‌کاری؛ راه سادۀ نجات زمین

کد: 140209297733216028

، تهران , (اخبار رسمی): احیای جنگل‌ها یا به تعویق انداختن تخریب آنها، شاید کار پیچیده‌ای به نظر برسد، اما درختکاری کار ساده‌ای است؛ برای احیای جنگل‌های ایران به کاشت دوبارۀ میلیون‌ها درخت نیاز است، می‌توانیم برای نجات جنگل‌ها از همین کار ساده آغاز کنیم.

درخت‌کاری؛ راه سادۀ نجات زمین
درخت‌کاری؛ راه سادۀ نجات زمین

متوقف و معکوس‌کردن روند تخریب اکوسیستم‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که دولت‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و تک‌تک مردم جهان باید آن را در برنامۀ خود قرار دهند، زیرا فقط در صورت سالم‌بودن اکوسیستم‌هاست که می‌توان معیشت جوامع را بهبود بخشید، با تغییرات آب‌وهوایی مقابله و کاهش تنوع زیستی را متوقف کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دهۀ سوم قرن جاری (2021-2030) را دهۀ احیای اکوسیستم اعلام کرده است. هدف از چنین انتخابی، احیای اکوسیستم‌ها، مبارزه با بحران گرمایش آب‌وهوا، تأمین آب تمیز و محافظت از تنوع زیستی در جهان است. براساس آمار اعلام‌شده، در دهه گذشته (2010-2020) هر سال 4/7 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان در اثر شکل‌های مختلف تخریب، از میان رفته‌اند. سازمان ملل متحد در برنامۀ دیگری، دورۀ 13 سالۀ بین سال‌های 2017 تا 2030 را به بازگشت پوشش گیاهی جنگل‌های ازدست‌رفته اختصاص داده است. درباره شرایط ایران هم روایت‌های مسئولان و آمار رسمی می‌گوید وضعیت جنگل‌ها چندان امیدبخش نیست. به عنوان مثال پیش از این و در اوایل دهه ۹۰ شمسی، مدیرکل وقت دفتر زیستگاه های سازمان محیط زیست دراین باره گفته بود که «هر ثانیه در ایران 150 مترمربع جنگل در حال نابودی است، در چهار دهه اخیر در ایران 6 میلیون هکتار از جنگل ها نابود شده است و این فاجعه بزرگی است.»

* چرا احیای جنگل‌های ایران مهم است؟

در حال حاضر، جنگل‌های ایران با مسائلی همچون تخریب و اثرات منفی تغییر اقلیم مواجه هستند، اما چرا احیای جنگل مهم است؟ جنگل‌های جدید به جلوگیری از فرسایش خاک یا بیابان‌زایی کمک می‌کنند. آنها برای محافظت از ساختمان‌ها و مزارع در برابر باد و تثبیت منطقه‌های ساحلی را ضروری هستند. از سوی دیگر جنگل‌ها زیستگاه طبیعی گونه‌های منحصربه‌فردند؛ به همین دلیل نه تنها بازسازی مناطق تخریب شده، بلکه درخت‌کاری در مناطق جدید بی‌اندازه مهم است. آن طور که رسانه‌ها از قول کارشناسان محیط زیست اعلام کرده‌اند، اگر روند تخریب جنگل‌ها‌ در ایران به همین صورت ادامه داشته باشد، شاید بین 30 تا 50 سال آینده دیگر درختی در کشور باقی نماند که بخواهیم به مجموع آنها، جنگل بگوییم.

* حساسیت عمومی؛ نخستین گام پیش‌گیری از نابودی جنگل‌های زمین

چنین وضعیتی همۀ ما را بر آن می‌دارد که به درخت‌کاری اهمیت دهیم، برای این کار شاید لازم است که در نخستین قدم اهمیت درخت‌کاری برای مردم شرح داده شود. ترویج فرهنگ درخت‌کاری، چیزی جز حساس‌کردن عموم مردم به وضعیت دشوار محیط زیست و به‌ویژه جنگل‌ها نیست. به هر بهانه‌ای می‌توان درخت کاشت، حتی می‌توان به یاد کسی درختی کاشت و آن را به او هدیه کرد.

شرکت‌های بسیاری هستند که بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را به حفاظت از محیط زیست اختصاص می‌دهند؛ درخت‌کاری هم می‌تواند یکی از این فعالیت‌های محیط زیستی باشد، کاری که دستاویزی برای کار خیر است و نه به یک یا چند نفر بلکه به مردم سراسر جهان نفع می‌رساند.

احیای جنگل‌ها یا به تعویق انداختن تخریب آنها، شاید کار پیچیده‌ای به نظر برسد، اما درختکاری کار ساده‌ای است؛ برای احیای جنگل‌های ایران به کاشت دوبارۀ میلیون‌ها درخت نیاز است، می‌توانیم برای نجات جنگل‌ها از همین کار ساده آغاز کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف