کد: 13950704137475689

پارچه‌هایی که برق تولید می‌کنند

کد: 13950704137475689

https://goo.gl/WpZSvt

، تهران , (اخبار رسمی): تصور کنید لباسی می‌پوشید که در اثر راه رفتن شما می‌تواند برق تولید کند و تلفن همراه یا مکان یاب شما را شارژ می‌کند. در حقیقت این پارچه‌های هیبریدی یک راه حل جدید برای شارژ دستگاه‌های الکتریکی هستند.

پارچه‌هایی که برق تولید می‌کنند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این پارچه ها می توانند از حرکات فیزیکی برق تولید کنند. تصور کنید لباسی می پوشید که در اثر راه رفتن شما می تواند برق تولید کند و تلفن همراه یا مکان یاب شما را شارژ می کند.در حقیقت این پارچه های هیبریدی یک راه حل جدید برای شارژ دستگاه های الکتریکی هستند که حتی در اثر وزش باد نیز می توانند برق تولید کنند. 
در این راستا، یک تیم تحقیقاتی در دانشکده مهندسی و علم مواد در دانشگاه گرجستان با کمک یک ماشین نساجی تجاری موفق به یافتن سلول های خورشیدی ساخته شده از الیاف سبک پلیمری به یکدیگر شدند. این الیاف در اثر ترکیب دو مکانیزم اثر تریبو الکتریک و القای الکترواستاتیکی به تولید الکتریسیته ناشی از حرکت مکانیکی لغزش، چرخش یا سُرِش می پردازند. ضخامت این پارچه همراه با لایه پشم و نخی روی آن به حدود 320 میکرو متر می رسد و به راحتی می تواند به چادر، پرده و لباس های پوشیدنی تبدیل شود. این پارچه بسیار انعطاف پذیر و سبک است در عین حال که با پوست بدن و محیط زیست نیز سازگار است. به علاوه فرآیند تولید آن نیز چندان پر هزینه و پیچیده نخواهد بود. در یک آزمایش کوچک این پارچه به شکل یک پرچم در آمد و در گوشه ی پنجره یک خودرو قرار گرفت. اتومبیل با حرکت خود در یک روز ابری به مدت یک دقیقه توانست یک خازن دو ولتی را شارژ کند.
گفتنی است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه مواد و ساخت پیشرفته اقدام به راه اندازی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته کرده است تا فناوری‌های مرتبط با این حوزه بیش از پیش در کشور ارتقاء یابد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف