اطلاعات تماس
  • 051350*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140204097358822970
در دسترس نیست

قطعات تشکیل دهنده برج نوری

کد: 140204097358822970

، (اخبار رسمی): برای روشنایی محوطه‌ها و فضاهای وسیع مانند پل‌ها، استادیوم‌های ورزشی، تفرجگاه‌ها، میادین، محوطه کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها از دکل نوری مرتفع استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از شهرداری‌های بزرگ دنیا برای زیباسازی شهر از این تجهیزات نوری استفاده می‌کنند.

قطعات تشکیل دهنده برج نوری
قطعات تشکیل دهنده برج نوری

برج نوری یکی از بهترین و پرکاربردترین محصولات صنعت نورپردازی و یکی از مهم‌ترین اِلمان‌ها برای زیباسازی شهری است. صفحه بیس پلیت، تابلو برق، سبد و پروژکتور از مهم‌ترین قطعات تشکیل دهنده برج نوری هستند.

آشنایی با برج نوری

سازه فلزی مرتفع، مجهز به پروژکتورهای قوی را برج روشنایی یا برج نوری می‌گویند. این برج در ارتفاع 6 متری، 9 متری، 12 متری تا 70 متری ساخته می‌شود.

قطعات تشکیل دهنده برج نوری

در ادامه این مطلب به معرفی قطعات تشکیل دهنده برج نوری می‌پردازیم:

صفحه بیس پلیت

یکی از قطعات مهم در دکل نوری صفحه بیس پلیت است که با ایمنی و استقامت دکل نوری ارتباط مستقیمی دارد. در واقع دکل نوری از طریق بیس پلیت به زمین متصل و محکم می‌شود. هرچقدر دکل نوری مرتفع‌تر باشد، سوراخ‌های بیس پلیت و اندازه آن و تعداد بولت‌ها و مهره‌ها بیشتر است.

پایه چند وجهی

بدنه دکل نوری مانند دکل دوربین به صورت چند وجهی از فلز ساخته و قطعات متعدد آن به صورت همپوشانی مونتاژ می‌شوند. سطح خارجی برج در مناطقی که رطوبت بالا دارد به وسیله ورق‌های گالوانیزه گرم جهت جلوگیری از زنگ زدگی محافظت و در مناطق خشک از ورق پلی اورتان محافظت می‌شود.

میله برق گیر، صاعقه گیر

در ساخت برج نوری برای تامین امنیت و محافظت از تجهیزات الکتریکی آن در برابر برخورد صاعقه از میله‌های صاعقه گیر استفاده می‌شود. این میله‌ها که یکی از قطعات تشکیل دهنده برج نوری هستند در حقیقت سیستم حفاظتی ضد جریان الکتریسیته هستند و سازه را از خطرات آتش سوزی و ضربات صاعقه در امان نگه می‌دارد.

الکتروموتور (موتور برقی)

به کمک الکتروموتور یا موتور برقی می‌توان تابلو برق و گیربکس موجود در دکل نوری را جابجا کرد و نیازی به دخالت دست نیست. در برخی از برج‌های نوری از تجهیزات الکتروموتور استفاده شده است، به همین دلیل به آن‌ها برج‌های نوری موتوردار گفته می‌شود.

تجهیزات الکتروموتورها اغلب در ارتفاعات زیادی که در دسترس انسان نبوده و قادر به تعویض تجهیزات در ارتفاعات ۱۵ تا ۳۰ متر نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برخی مواقع در برج‌های نوری که ارتفاع کم‌تر، ولی وزن و تعداد پروژکتورها زیاد بوده هم از تجهیزات الکتروموتورها استفاده می‌شود.

نورافکن و پروژکتور

پروژکتورها با درجه حفاظت بالا توان مقاومتی بیشتری در برابر عوامل طبیعی دارند، بهتر است در ساخت دکل نوری از این پروژکتورها استفاده شود. پروژکتورهای صبا ترانس بازدهی بالا با مصرف انرژی کم و بدون فلیکر ( سوسو زدن) و تسریع در سرویس و نصب دارند.

پروژکتورهای با کیفیت بر قیمت دکل نوری تاثیر می‌گذارند، به عنوان مثال قیمت پروژکتور صبا ترانس بسته به ابعاد ساخت محصول و مدل‌های تولید شده متغیر است. معمولا در دکل نوری از ۴ تا ۳۰ عدد پروژکتور می‌توان استفاده کرد.

تابلو برق

تابلو برق در دکل نوری مانند کنتور برق در منازل مسکونی است. تابلو برق یک محفظه پلاستیکی یا فلزی بوده که درون آن تجهیزات برقی همچون کلید مینیاتوری، بی متال، ترانس، کنتاکتور، تجهیزات اندازه‌گیری، کلید،رله و … قرار می‌گیرد. به دلیل بالا بردن سطح ایمنی برج از این وسیله استفاده می‌شود. همچنین با جمع آوری تمام قطعات برق‌دار درون تابلو برق به اپراتور کمک می‌کند تا به راحتی به قطعات برقی دسترسی داشته باشد.

سبد محل نصب پروژکتور (تاچ یا هد)

این قطعه  توسط پاراشوت و قفل‌های اینترلاک از تجهیزات نوری محافظت می‌کند و از لحاظ ایمنی بسیار قوی است به گونه‌ای که در صورت وقوع زلزله یا وزش باد شدید سقوط نمی‌کند. 

چراغ آلارم چشمک زن

چراغ آلارم چشمک زن یا چراغ خطر در بالای سبد (هد) نصب شده و یکی از قطعات تشکیل دهنده برج نوری است . از چراغ خطر برای هشدار به خلبان در شب و دانستن ارتفاع برج و بهتر دیده شدن دکل و جلوگیری از برخورد پرنده به دکل نوری استفاده می‌شود. استفاده از چراغ آلارم در برج‌های نوری ضروری نیست اما باعث افزایش امنیت برج می‌شود.

سیم بکسل

طناب فولادی یا سیم بکسل از تابیده شدن چندین سیم مفتول به دور مغزی اصلی با روکش‌های استیل یا گالوانیزه با مقاومت بالا در برابر گرما و زنگ‌زدگی ساخته می‌شود. سیم بکسل یا طناب فولادی ضد رطوبت و پارگی است. از سیم بکسل‌ها برای بالا بردن تکنسین‌ها و لوازم کار و اجسام استفاده می‌شود و بدون روکش در محیط‌های خشک و بدون زنگ‌زدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات ضد سقوط سبد پروژکتور

برج‌های نوری مجهز به تجهیزات ضد سقوط سبد پروژکتور هستند تا در صورت قطع شدن سیم‌های بکسل نگهدارنده سبدهای متحرک پروژکتور، آن‌ها را بر روی سازه نگهدارد و باعث ایجاد امنیت بر روی دکل نوری می‌شود. این تجهیزات شامل قفل و بازوهای کنترلی سبد پروژکتور است.

چرخ و قرقره برای کابل‌ها

برای برق‌رسانی به بخش‌های مختلف دکل نوری از کابل‌های فولادی استفاده شده که توسط چرخ و قرقره در سراسر دکل نوری نصب می‌شود.

کلاهک باران‌ گیر

برای جلوگیری از بارش باران بر روی پروژکتورها از کلاهک باران گیر استفاده می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 051350*****
[نمایش اطلاعات]