اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395033158175457

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اعلام کرد

افزایش خطر شیوع بیماری مشمشه

کد: 1395033158175457

http://j.mp/28J5qvG

، تهران , (اخبار رسمی): به واسطه نبود دارویی موثر برای درمان قطعی حیوانات مبتلا به مشمشه و همچنین مخاطرات ناشی از انتقال و انتشار بیماری در زمان درمان دام مبتلا، مناسب ترین راه کنترل و حذف بیماری در جمعیت دامی و به تبع آن جوامع انسانی، شناسائی و حذف حیوان آلوده است . در این راستا بسیاری از کشورها موفق به حذف و ریشه کنی بیماری شده اند ولی با این حال در صورت کوچکترین غفلت و عدم رعایت مقررات بهداشتی و ضوا بط قرنطینه ای، خطر شیوع مشمشه تهدیدی جدی برای کشورهای عاری از مشمشه است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی

به گزارشاخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، کریم امیری معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اظهار داشت: سال گذشته از تعداد 33 هزار و 51 نوبت تست مشمشه انجام شده، تعداد 44 مورد دام راکتور شناسایی و معدوم شده است.

به گفته وی در سال های اخیر با اجرای برنامه های کنترل و ریشه کنی بیماری مشمشه در حیوانات توسط سرویس های دامپزشکی کشورها، میزان شیوع جهانی آن در حیوانات به شدت کاهش یافته و موارد انسانی آن به ندرت گزارش می شود. امیری افزود: در گذشته های دور علاوه بر خطرات ناشی از بروز موارد طبیعی بیماری درتک سمیان و انسان، از باکتری عامل مشمشه به عنوان سلاح میکروبی جهت کشتار جمعی در جنگ های جهانی استفاده شده است.
وی تصریح کرد: این بیماری مانند تب مالت، هاری، تب کریمه کنگو بومی کشور بوده و در سال های دور موارد زیادی از این بیماری در ایران گزارش شده است ولی با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در راستای کنترل این بیماری در حیوانات، طی سه دهه اخیر گزارشی از وقوع انسانی این بیماری در کشور وجود نداشته است.
امیری ادامه داد: رخداد های اخیر این بیماری در اسب های با ارزش مخصوص مسابقات اسب سواری در تعدادی از کشورهای خاورمیانه می تواند زنگ خطری جهت گسترش بیماری در خاورمیانه باشد. لذا با مطرح شدن امکان بازپدیدی این بیماری نیاز به توجه بیش از پیش جهت کنترل بیماری در حیوانات می باشد.
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی گفت: به علت تشابه علائم بالینی مشمشه با برخی دیگر از بیماریهای مخصوص اسب سانان، صرف مشاهده علائم بالینی جهت تشخیص کافی نبوده و لازم است برای تشخیص این بیماری از آزمونهای تشخیصی معتبر بالینی و آزمایشگاهی بهره گرفت.
 وی بیان کرد: در کشور ما برای کنترل بیماری هر ساله حدود 15 تا 20 هزار تک سمی توسط سازمان دامپزشکی کشور مورد آزمایش قرار می گیرند. تا در صورت شناسائی حیوان راکتور نسبت به معدوم سازی آنها اقدام شود. در سال گذشته از تعداد 33 هزار و 51 نوبت تست انجام شده تعداد 44 مورد دام راکتور شناسایی و معدوم شده است و در سه ماهه سال جاری از حدود 5 هزار تست انجام شده 14 مورد دام راکتور شناسائی و معدوم شده است که این راکتور ها مربوط به 5 استان کشور شامل آذربایجان غربی،  اردبیل، اصفهان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری بوده اند.  

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان دامپزشکی کشور

در سال 1372 سازمان‌ دامپزشکی‌ کشور بعنوان‌ سازمان‌ مستقل‌ وابسته‌ در تشکیلات‌ وزارت‌ جهاد سازندگی‌ شناخته‌ شدن و انجام‌ وظیفه‌ رئیس‌ سازمان‌ مستقیماً تحت‌نظر وزیر جهاد سازندگی‌( جهاد کشاورزی) قرار گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان