اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395041261445457

نیمی از بیماری ها ریشه حیوانی دارد

راه های انتقال بیماری از دام به انسان

کد: 1395041261445457

https://goo.gl/gU9hcG

، تهران , (اخبار رسمی): معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به مناسبت 13 تیر ماه روز ملی بیماری های مشترک انسان و حیوان گفت: نیمی از بیماری های عفونی انسانها ریشه حیوانی دارند و از حیوان به انسان منتقل می شوند.

راه های انتقال بیماری از دام به انسان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، محمد فتاحی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان افزود: سل، تب مالت یا بروسلوز، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مشمشه و شاربن یا سیاه زخم از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر ایجاد خسارت مالی و اقتصادی، تلفات و صدمات جبران ناپذیری را بر جمعیت انسانی وارد می آورد. 
وی ادامه داد: بر این اساس مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از اولویت های سازمان دامپزشکی است و هر ساله برای جلوگیری از انتقال این بیماری ها به انسان فعالیت های گسترده ای از جمله واکسیناسیون و تست انواع بیماریها در جمعیت دام ها در دامداری های سنتی و صنعتی انجام و دامهای آلوده مشخص و حذف می شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: همچنین برای مبارزه با بیماری های هاری و مشمشه هرساله کلیه سگ های گله صاحب دار واکسینه و از کل اسب ها نیز تست مشمشه انجام می شود.
فتاحی تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده را یکی دیگر از بیماری های مشترک انسان و دام عنوان کرد و گفت: این بیماری هیچ گونه علائم بالینی در جمعیت دام ها نداشته و زمانی تشخیص داده می شود که در بین جمعیت انسانی بروز کند.
وی ادامه داد: کنه مهمترین عامل انتقال این بیماری است که با سم پاشی دام و اماکن دامی تا حد زیادی آمار مبتلایان انسان کاهش می یابد.

فتاحی تماس با گوشت آلوده را از دیگر راه های رایج انتقال بیماری به انسان دانست و افزود: با تجهیز کشتارگاه ها به سردخانه های صفر تا چهار درجه می توان از انتقال آن به انسان ها جلوگیری کرد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: شهروندانی که اقدام به تهیه گوشت تازه کشتار شده در خارج از کشتارگاهها می نمایند در معرض این بیماری قرار می گیرند و برای جلوگیری از انتقال این بیماری باید لاشه را به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کنند تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.
فتاحی خاطر نشان کرد: در سه ماه سال جاری برای مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام 4 هزار 229 راس گاو علیه بیماری برسلوز، 85 هزار و 125 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری شاربن، دو هزار و 514 قلاده سگ علیه بیماری هاری  و تعداد 147 راس اسب علیه بیماری مشمشه واکسینه و تعداد10 هزار دام جهت تشخیص دامهای مبتلا به بیماری سل در استان تست شده اند. 
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: این فعالیت ها با هدف مبارزه با بیماری های دامی به خصوص بیماری های  مشترک بین انسان و دام انجام می شود تا ضمن کاهش خسارت های وارده به جمعیت دامی محصولات عاری از آلودگی و با کیفیت برای تحقق شعار دام سالم، انسان سالم در این استان تولید شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان دامپزشکی کشور

در سال 1372 سازمان‌ دامپزشکی‌ کشور بعنوان‌ سازمان‌ مستقل‌ وابسته‌ در تشکیلات‌ وزارت‌ جهاد سازندگی‌ شناخته‌ شدن و انجام‌ وظیفه‌ رئیس‌ سازمان‌ مستقیماً تحت‌نظر وزیر جهاد سازندگی‌( جهاد کشاورزی) قرار گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان