اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395041763135457

بیماری دامی تب برفکی در زنجان مهار شد

کد: 1395041763135457

http://goo.gl/6rDW0B

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون، توسط 24 اکیپ بخش دولتی و خصوصی بیماری دامی تب برفکی در این استان مهار شد.

بیماری دامی تب برفکی در زنجان مهار شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، محمد رشید کرمی مدیرکل دامپزشکی استان افزود: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی از 25 اردیبهشت امسال آغاز و هشتم تیر به پایان رسید.

وی اظهارکرد: در 44 روز کاری 351 هزار و 184راس دام سبک و سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از این تعداد، 12 هزار و 784 راس دام سنگین گاو و گوساله و 338 هزار و 400 هزار راس دیگر نیز دام سبک گوسفند و بز در مقابل بیماری تب برفکی واکسینه شد.

به گفته کرمی، واکسیناسیون دام‌های سبک در سطح استان زنجان توسط بخش دولتی و به صورت رایگان انجام شد.

وی یادآورشد: با توجه به اینکه واکسن دام‌های سنگین توسط بخش خصوصی وارداتی بود، واکسیناسیون گاو و گوساله در سطح این استان نیز توسط این بخش انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از اول امسال تا هشتم تیر نیز 42 هزار و 839 راس دام سنگین و 942 هزار و 670 راس دام سنگین در سطح این استان علیه بیماری دامی تب برفکی واکسینه شده اند.

کرمی تاکید کرد: این بیماری از اواخر دی سال گذشته در این استان شیوع پیدا کرد و تلفات دامی و کانون‌های شیوع در این استان گسترش یافت.

وی افزود: پس از پایان اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در استان زنجان، این بیماری به شدت مهار شد و هم اکنون گزارش روزانه ای از تلفات این بیماری در جمعیت دامی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی توسط بخش خصوصی بهادار بود متاسفانه دامداران استقبال چندانی در خصوص مهار این بیماری در بین دام‌های خود نداشتند.

کرمی اظهارکرد: بر اساس برنامه ریزی و پیگیری و با شرط تخصیص اعتبار خاصی به منظور مهار بیماری در بین دام‌های سنگین، در فازهای بعدی اجرای واکسیناسیون این دام‌ها علیه تب برفکی واکسینه خواهند شد.

وی ادامه داد: هزینه واکسیناسیون هر راس دام سنگین در مکان‌های دارای جمعیت دامی زیاد، برای هر راس دام سنگین 41 هزار ریال و در مکان هایی با جمعیت دامی کمتر نیز 43 هزار ریال بود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بر اساس آخرین آمار 413 راس دام سبک و سنگین در 69 کانون این استان تلف شده است.

بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.

این بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام  است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.

تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند و همچنین نشخوارکنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری تب برفکی مبتلا می شوند.

در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان دامپزشکی کشور

در سال 1372 سازمان‌ دامپزشکی‌ کشور بعنوان‌ سازمان‌ مستقل‌ وابسته‌ در تشکیلات‌ وزارت‌ جهاد سازندگی‌ شناخته‌ شدن و انجام‌ وظیفه‌ رئیس‌ سازمان‌ مستقیماً تحت‌نظر وزیر جهاد سازندگی‌( جهاد کشاورزی) قرار گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان