اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051376105809

مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی:

انجام 45 هزار متر حفاری در سکوی 18B

کد: 1395051376105809

https://goo.gl/FHuAZx

، تهران , (اخبار رسمی): مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از نصب سومین سکو از مجموع 4 سکوی این فازها خبر داد و گفت: تجهیزات مورد نیاز سکوی 18B با رفع تحریم ها به موقع از سوی خارجی ها تحویل شد.

انجام 45 هزار متر حفاری در سکوی 18B

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  شرکت ملی نفت ایران، حسن بویری، ضمن تشریح فعالیت های فازهای 17 و 18 پارس جنوبی گفت: با راه اندازی سکوی 18B  بیش از 14 میلیون متر مکعب به ظرفیت برداشت پارس جنوبی افزوده می شود.
وی گفت: حدود 9 میلیون نفر ساعت برای ساخت این سکو در یارد شرکت ایزوایکو در بندرعباس زمان صرف شده که در مجموع 18 ماه طول کشید.
بویری به وزن 2 هزار و 300 تنی این سازه اشاره کرد و گفت: با احتساب وزن جکت چهار پایه و جکت سه پایه پل و جکت مشعل، وزن سازه به حدود 6 هزار و 650 تن می رسد.
مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از زمان 4 ماهه برای راه اندازی این سکو یاد کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، گاز این سکو در آذرماه سال جاری به پالایشگاه می رود و حدود 14 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت برداشت میدان مشترک گازی پارس جنوبی افزوده می شود.
حضور متخصصان داخلی
وی با تشریح فعالیت های انجام شده برای نصب این سکو گفت: هفت فروند کشتی شامل 5 فروند پشتیبانی و 2 فروند اصلی در نصب این سکو با 200 نفر نیروی عملیاتی حضور داشتند.
بویری زمان نصب این سکو را 37 ساعت عنوان کرد و گفت: فعالیت پیش از نصب از ساعت 20 دوشنبه (11 مرداد ماه) آغازشد و تا صبح چهارشنبه ادامه دارد که شامل نصب کامل عرشه، پل و سازه مشعل می شود.
وی با بیان اینکه این روند به صورت صد درصد ایرانی انجام می شود عنوان کرد: همه نیروهای عملیاتی، کل کار مدیریت مهندسی و اجرای این عملیات از متحصصان داخلی بودند.
بویری با اشاره به حفاری 11 حلقه چاه برای این سکو گفت: به این منظور 45 هزار متر حفاری انجام شد که شامل حفاری 4 هزار متر به طور متوسط برای هر چاه می شود و در مجموع با احتساب تست و عملیاتی شدن آنها، 31 ماه زمان برد.
تولید 9.5 میلیاردمترمکعب گاز شیرین از فازهای 17 و 18 تاکنون
وی با بیان اینکه 9 و نیم میلیارد متر مکعب گاز شیرین از دی ماه 93 تا کنون گاز شیرین شده از این دو فاز به شبکه سراسری تزریق شده است گفت: در مرحله اول طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی حفاری بخشی از چاه ها تکمیل شد و از دی ماه سال 93 با راه اندازی  2 سکو و بخش پالایشگاهی گاز به شبکه سراسری تزریق شد.
بویری از تولید 6 میلیون بشکه میعانات گازی از این 2 فاز اشاره کرد و گفت: 4 میلیون بشکه از این میعانات صادر شد و علاوه بر آن 82 هزار تن اتان تولید شده به عنوان خوراک، به پتروشیمی ها تحویل شد.
وی همچنین از تولید 135 هزار تن پروپان  و 86 هزار تن بوتان یاد کرد و گفت: ارزش اقتصادی کل تولیدات این فازها تا کنون 1.5 میلیارد دلار بوده است.
بویری ضمن امیدواری به تکمیل فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در آینده نزدیک گفت: در مرحله دوم برای راه اندازی سکوی ها 18B و 17B تمرکز کرده ایم و انشالله تا بهمن ماه این دو سکو هم به مدار تولید می رود؛ در نهایت با تکمیل ظرفیت این 2 فاز 56 میلیون متر مکعب به ظرفیت برداشت از میدان پارس جنوبی افزوده می شود.
تکمیل پالایشگاه ها
مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی ضمن اشاره به تکمیل هر چهار ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه این فازها گفت: هر چهار ردیف تصفیه گاز در پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفته اند و گاز سکوهای 17A و 18A به ردیف های اول و دوم می رود؛ برای اینکه از ظرفیت ردیف های 3 و 4 هم استفاده شود تا نصب و راه اندازی سکوهای 18B و 17B، گاز از فازهای 6 تا 8 را دریافت می کنند و بنابراین پالایشگاه با ظرفیت کامل در مدار قرار گرفته است.
بویری به پیشرفت 96 درصدی عملیات پیش راه اندازی واحد استحصال گوگرد پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: یکسری از تجهیزات که به دلیل تحریم با مشکلاتی مواجه شده بود ظرف یک‎ماه گذشته وارد شده و عملیات نصب آن در حال انجام است و 30 مهرماه اولین واحد گوگردزدایی مان وارد مدار می شود.
تغییرات در سکوی فاز 14
حسن بویری به تغییراتی که برای جابجایی سکوی فاز 14 برای 18B انجام شده اشاره کرد و گفت: سکوهای تحت اختیار ما ظرفیت برداشت 500 میلیون فوت مکعبی یا 14 میلیون متر مکعبی در روز را دارا هستند و در واقع سکوهای 14 و 17 و 18 از نظر مهندسی تشابه 99 درصدی دارند و جابه‎جایی آنها نیاز به تغییر چندانی نداشت.
وی عملکرد شرکت ایزوایکو را در این زمینه مثبت ارزیابی کرد و گفت: از اسفند 93 به پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر جابجایی سکوهای 14 با این 2 سکو، فعالیت آغاز و طی 15 ماه این سکو ساخته شد؛ دومین سکو هم اواخر شهریورماه آماده بارگیری و نصب می شود وبه مدار تولید می آید.
تکمیل فازهای 17 و 18 تا بهمن ماه
بویری از تکمیل فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا بهمن خبر داد و گفت: ساخت سکوی 17B حدود 88 درصد پیشرفت داشته و پیش راه اندازی آن هم حدود 40 درصد رشد کرده است و با نصب آن تا پایان مهرماه برای راه اندازی تا بهمن آماده می شویم.
وی همچنین در مورد پیشرفت 99 درصدی فیزیکی چاه های این سکو گفت: با تکمیل چاه ها و نصب سکو آماده عملیات تولیدی می شویم.
کمرنگ شدن تحریم به تسریع پروژه کمک کرد
حسن بویری به تأثیر برجام در تسریع پروژه طرح توسعه فازهای 17 و 18 اشاره کرد و گفت: برخی اقلام مثل توربین ها و توربوکمپرسورها که عمدتاً از سوی شرکت های اروپایی تأمین می شدند، به دلیل شرایط تحریم به کشور تحویل نشدند، اما با رفع تحریم ها همه تجهیزات به ویژه از سوی شرکت زیمنس به موقع تحویل شد.
وی از واحد گوگردزدایی به عنوان یکی از واحد هایی که به دلیل تحریم به تأخیر افتاد اشاره کرد و گفت: 6 دستگاه توبوکمپرسور ساخت زیمنس در اردیبهشت ماه با اجرایی شدن برجام تحویل شد و به تکمیل پالایشیگاه کمک کرد.
 فعالیت های مضاعف زیست محیطی
بویری از انجام فعالیت های مضاعف زیست محیطی یاد کرد و گفت: در فازهای 17 و 18 واحد تصفیه آب خروجی پالایشگاه را به مدار تولید آوردیم و بر اساس استانداردهای رایج زیست محیطی این واحد در حال بهره برداری است.
وی همچنین از راه اندازی واحد گوگردزدایی پالایشگاه یاد کرد و گفت: خوشبختانه با راه اندازی این واحد از سوزاندن گازهای اسیدی جلوگیری شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته