اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951113230815809

معاون مدیرعامل شرکت متن:

مناقصه آزادگان جنوبی امسال برگزار می شود

کد: 13951113230815809

https://goo.gl/37jHg4

، تهران , (اخبار رسمی): معاون مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در امور توسعه از تلاش برای برگزاری مناقصه میدان مشترک آزادگان جنوبی تا پایان امسال خبر داد.

مناقصه آزادگان جنوبی امسال برگزار می شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، تورج دهقانی درباره زمان برگزاری مناقصه این میدان گفت: سعی بر این است این مناقصه تا پایان سال برگزار شود. این میدان مشترک است و نباید زمان را برای توسعه از دست داد.
سرپرست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی این نوید را می‎دهد که تا پایان امسال، برداشت روزانه نفت از این میدان به پشتوانه همت و توان شرکت های داخلی به حدود 80 هزار بشکه در روز برسد. 
دهقانی با اشاره به هدفگذاری تولید زودهنگام ۱۱۰ هزار بشکه ای از میدان آزادگان جنوبی، اظهار کرد: با مرور امکانات و نیازمندی هایمان برای تحقق این هدف، دریافتیم امکان افزایش تولید این میدان به 80 هزار بشکه در روز تا پایان سال وجود دارد و امیدواریم اوایل سال آینده این رقم را به 110 هزار بشکه در روز برسانیم.
در طرح جامع توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی 2 فاز تعریف شده است که برمبنای آن، تولید در فاز نخست توسعه به 320 هزار بشکه در روز و در فاز دوم توسعه به 600 هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد.
دهقانی، احتمال تغییر هدفگذاری‎های تولید در میدان آزادگان جنوبی را با توجه به طرح های پیشنهادی شرکت های مطالعه‎کننده رد نمی‎کند و معتقد است: هنر اصلی شرکت هایی که با شرکت ملی نفت ایران برای مطالعه آزادگان تفاهمنامه امضا کرده اند، این است که به طور مستند در طرح های پیشنهادی خود برآورد کنند با پیاده سازی روش های ازدیاد برداشت، چه میزان برداشت ثانویه از این میدان ممکن می شود.
ازدیاد برداشت هدف اصلی طرح توسعه آزادگان جنوبی
شرکت ملی نفت ایران تاکنون مطالعه میدان آزادگان جنوبی را در چارچوب امضای تفاهمنامه های همکاری (MOU) به پنج شرکت خارجی و داخلی سپرده است. اینپکس ژاپن، توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی در حال مطالعه بر روی آزادگان جنوبی هستند و اخیرا مطالعه این میدان به یک شرکت داخلی (تنکو) نیز سپرده شده است.
دهقانی با بیان این که نتایج مطالعات اولیه از سوی برخی شرکت ها ارائه و جلسات کارشناسی مشترک با نمایندگان آنان برگزار شده است، تاکید می‎کند: هدف اصلی ما در آزادگان جنوبی، ازدیاد برداشت است.
سرپرست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در پاسخ به سئوالی درباره میزان افزایش ضریب بازیافت نفت با اجرای طرح توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید نفتی گفت: انتظار ما این است که ضریب بازیافت این میدان به بیش از 15 درصد برسد.
دهقانی ضریب بازیافت نفت میدان آزادگان جنوبی را بر اساس مطالعات قبلی صورت گرفته، حدود 5 تا 6 درصد عنوان کرد و گفت: چنین ضریب بازیافتی در میدانی که میلیاردها بشکه ذخیره نفت درجا دارد، قابل قبول نیست.
دهقانی با اشاره به حضور موثر شرکت های داخلی در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، گفت: هم اکنون حدود 30 شرکت ایرانی در این طرح توسعه‎ای در حوزه های مختلف حفاری و ارائه خدمات جانبی فعالیت دارند.
تکمیل ۷۰ حلقه چاه میدان نفتی آزادگان جنوبی
به گفته وی، بیش از یک سوم تعداد حلقه چاه های هدفگذاری شده در فاز اول توسعه میدان آزادگان جنوبی (حدود 70 حلقه چاه از 180 حلقه چاه) تکمیل شده اند و هم اکنون 19 دکل در این میدان مستقر است.
دهقانی با بیان اینکه یک درصد افزایش ضریب بازیافت می‎تواند صدها میلیارد دلار درآمدزایی به همراه داشته باشد افزود: این موضوع، نشان دهنده حساسیت و اهمیت کار است به ویژه در میدان‎های غرب کارون ایران که بر عکس میدان های شرق کارون، از پیچیدگی‎های مخزنی بسیاری برخوردارند و پیمانکار باید ریسک فعالیت در چنین میدان هایی را تقبل کند.
سرپرست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی بر این باور است که با درنظر گرفتن این دو واقعیت (یعنی متکی نبودن به یک پیمانکار و ضرورت بهره‎مندی از توانمندی‎های شرکت های داخلی و خارجی در کنار هم و دوم، ضرورت بهره‎مندی از فناوری‎های نوین)، بهترین روش برای توسعه میدانی مانند آزادگان جنوبی، همکاری با شرکت‎های بین المللی درجه یک دنیاست؛ با این شرط که فضا برای ارتقا شرکت های داخلی و انتقال و بومی‎سازی فناوری‎ها در داخل کشور فراهم شود.
دهقانی تاکید کرد: باید از این فرصت برای انتقال فناوری و بروزرسانی مدیریت مخازن و توانمندسازی شرکت‎های داخلی استفاده کنیم تا خارجی‎ها تصور نکنند دستمان بسته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته