اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052789165809

پیشرفت 90 درصدی فاز نخست احداث حوضچه فراگیر پایانه شمال

زیرساخت‎های سوآپ نفت خام توسعه می‎یابد

کد: 1395052789165809

http://goo.gl/o23hba

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس پایانه نفتی شمال با مهم برشمردن موقعیت راهبردی این پایانه در سوآپ (معاوضه) نفت خام به کشورهای حاشیه دریای خزر، از پیشرفت 90 درصدی فاز نخست طرح ساخت حوضچه فراگیر این پایانه نفتی خبر داد.

زیرساخت‎های سوآپ نفت خام توسعه می‎یابد

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران ، حمیدرضا شاهدوست  در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه احداث حوضچه فراگیر، اظهار کرد: با ساخت حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال، افزون بر سه اسکله کنونی موجود با آبخورهای چهار تا پنج متر، 14 اسکله با آبخور 14 متر نیز به این مجموعه افزوده می شود.

شاهدوست با بیان اینکه فاز نخست پروژه احداث حوضچه فراگیر شمال، ساخت دیواره های موج شکن را شامل می شود، تصریح کرد: حوضچه جدید دارای دو موج شکن در غرب و شرق است که عملیات اجرایی آنها با 90 درصد پیشرفت با روندی مطلوب در انجام است.

رئیس پایانه نفتی شمال گفت: بخش غربی دیواره موج شکن حوضچه فراگیر 2400 متر و بخش شرقی آن 1720 متر به سمت دریا پیش رفته است و این بزرگترین سازه سنگی است که تاکنون در کل شمال کشور احداث شده است؛ با تکمیل این فاز، امکان پهلو گیری کشتی هایی با ظرفیت 63 هزار تن فراهم خواهد شد.

وی توضیح داد: شرکت پایانه های نفتی ایران در چند سالی که بنا به دلایلی عملیات سوآپ نفت خام متوقف شده بود، از صفر تا 100 تجهیزات کامل سکوهای تخلیه موجود را بازسازی کرده است و هم اکنون هیچ گونه مشکلی برای پهلوگیری کشتی های نفتکش وجود ندارد.

شاهدوست ظرفیت کنونی پایانه نفتی شمال را روزانه 120 هزار بشکه اعلام کرد و گفت: در صورت از سرگیری عملیات سوآپ، پایانه نفتی شمال با توان حداکثری که از قبل موجود بوده می تواند این عملیات را انجام دهد.

وی یادآور شد: پیش از این، پایانه شمال با استفاده از توان دو اسکله تخلیه شرکت صدرا موفق به تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت نیز شده است که در صورت افزایش حجم سوآپ، همچنان می توانیم از دو پست اسکله تخلیه شرکت صدرا استفاده کنیم.

شاهدوست در مورد اجرایی شدن پروژه حوضچه فراگیر شمال گفت: با اجرایی شدن این پروژه در فازهای مختلف می توانیم به ترتیب ظرفیت تخلیه نفت خام را از روزانه 120 هزار بشکه به 500 هزار بشکه، یک میلیون و یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش دهیم.

رئیس پایانه نفتی شمال توضیح داد: البته افزایش ظرفیت تخلیه نفت خام با ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام هم ارتباط دارد که هم اکنون این پروژه نیز در دست اجراست.

وی، پایانه نفتی شمال را پایانه ای سبز منطبق با اصول زیست محیطی معرفی کرد و گفت: مخازن این پایانه به سیستم اطفا حریق خودکار مجهز هستند و همچنین از وجود سیستم جمع آوری آب های سطحی بهره مند هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته