اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060397945809

مدیر نظارت بر طرح‎های مناطق نفت‎خیز خبر داد

5 درصد سرمایه‎گذاری‎های خارجی صرف عمران

کد: 1395060397945809

https://goo.gl/bcqG9B

، تهران , (اخبار رسمی): مدیریت نظارت برطرح های کمک به عمران مناطق نفت خیز جنوب گفت صنعت نفت درحوزه مسئولیت های اجتماعی بخشی ازبودجه خود(نه فروش نفت)را به توسعه توسعه مناطق درمانی ورزشی و .. اختصاص می دهیم.

5 درصد سرمایه‎گذاری‎های خارجی صرف عمران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  شرکت ملی نفت ایران، این مدیریت در طول فعالیت خود 3 هزار و422 پروژه را برای توسعه مناطق در زمینه های عمرانی، زیرساختی، درمانی، ورزشی، فرهنگی، آموزشی و شهرسازی به اتمام رسانده است.

بر خلاف آنچه که تصور عموم است، طرح های کمک به عمران مناطق نفت خیز مختص کارمندان صنعت نفت نیست و همه مردم منطقه می توانند از آن ها بهره ببرند. در همین حال باید در نظر داشت که سهم بودجه شرکت نفت از درآمدهای نفتی باز هم همانطور که دیگران تصور نمی کنند تنها 14.5 درصد از کل فروش نفت است که آن هم پس از واریز کل درآمد نفت به خزانه کشور به نفت اختصاص می یابد و بودجه مربوط به طرح های کمک به عمران نیز از محل همین 14.5 درصد تحقق می یابد.

در کنار این مسأله باید در نظر داشت که طرح های کمک به عمران مناطق نفت خیز در حالی بودجه خود را هر ساله برای توسعه این مناطق و تحقق اهداف مسئولیت های اجتماعی شرکت افزایش می دهد که در سال های اخیر به دلیل مسائل تحریمی و همچنین کاهش بهای نفت و در نتیجه کاهش بودجه، شرکت با کمبود اعتبار مواجه شده است، با این حال با تأکید وزیر نفت، این صنعت هیچ گاه دست از عمل به تعهدات خود بر نداشته است و همواره خود را متعهد به عمران و آبادانی مناطق تحت عملیات خود بوده است.

اکنون اما مسئله از این هم فراتر رفته است. قراردادهای جدید نفتی حالا قرار است محلی برای اخذ اعتبارات برای توسعه مناطقی باشد که برای توسعه از سوی شرکت های خارجی انتخاب می شوند. در همین زمینه پای صحبت های محسن امیریان، مدیر نظارت بر طرح های کمک به عمران مناطق نفت خیز نشستیم تا بیشتر با فعالیت های این واحد و همینطور نقش مدل جدید قراردادهای نفتی در توسعه مسئولیت های شرکت آگاهی یابیم.

برای ما از طرح هایی که در دست اقدام است بگویید.

مدیریت نظارت بر طرح های کمک به عمران مناطق نفت خیز، تا کنون 3 هزار و 422 پروژه را به اتمام رسانده است و هم اکنون 257 پروژه نیز با اعتبار سی و دو هزار و 536 هزار میلیارد ریال در دست اقدام دارد که از تعداد 86 مورد آموزشی، 80 مورد ورزشی، 13 مورد بهداشتی و 42 مورد در حوزه راه سازی است.
 
در حال حاضر به ترتیب استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و استان فارس بیشترین تکالیف در دست اقدام این مدیریت را شامل می شوند و به طور دقیق تر 175 پروژه در این استان ها در حال انجام است. زمینه فعالیت این مدیریت آنقدر گسترده است که همه مسائل مدنیت شهری را شامل می شود.
 
از جمله طرح های نمونه ما می توان به ساخت شهر نفت شهر اشاره کرد؛ ایجاد زیر ساخت های شهری، ساخت مسکن، مراکز درمانی، ورزشی، آموزشی و فرهنگی از سوی وزارت نفت انجام شده و هم اکنون امکان سکونت 50 خانوار در این شهر وجود دارد. ضمن آنکه این فعالیت ها در تعامل با سایر وزارت خانه های معظم کشور انجام می شود، یعنی به عنوان مثال تخصیص زمین در پروژه ماهشهر از سوی وزارت مسکن و شهرسازی صورت گرفته، تجهیز مراکز درمانی از سوی وزارت بهداشت و استانداری هم زمینه ایجاد نهادهای شهری را فرآهم آورده است. با ایجاد این شهر و تحویل 50 مسکن ساخته شده از سوی وزارت نفت به سازمان بنیاد مستضعفان و تخصیص آنها به افراد نیازمند، می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک، 200 خانوار در این منطقه ساکن شوند.

آیا فعالیت این مدیریت نسبت به دولت گذشته تفاوتی داشته است؟

باید بگوییم که این حجم و جنس این فعالیت ها به طور کامل متحول شده است، با وجود آنکه دولت قبل درآمدهای بسیار فراتر از دولت یازدهم در نفت داشت، اما به دلیل نبود الزامات قانونی و فرایندهای صحیح، تقریبا فعالیتی در این زمینه انجام نشده بود. در واقع در آن زمان بودجه سالانه محدود 40 میلیارد تومانی برای تخصیص زمین، فعالیت های مشاوره ای، فعالیت های طراحی و ... خرج می شد و کاری از پیش نمی رفت. اما با تعیین ساز و کارهای ویژه هم اکنون در تعامل با وزارت خانه های مختلف فعالیت ها تقسیم می شود و علاوه بر آن بودجه 10 برابر شده و تنها در 5 ماهه نخست امسال نزدیک به 340 میلیارد تومان در این طرح ها از سوی وزارت نفت هزینه شده و تا پایان سال نیز این میزان به 700 میلیارد تومان می رسد.
 
ضمن آنکه پیش از این اختصاص بودجه به این مدیریت، بسته به دلخوشی مدیران بود اما حالا ساز و کاری برای آن تعریف شده است به این صورت که سال گذشته با عنایت وزیر نفت طی نامه نگاری با رئیس جمهوری، قرار شد 1 درصد از محل پروژه های سرمایه گذاری نفت، به طرح های کمک به عمران مناطق نفت خیز اختصاص یابد، علاوه بر آن در طرح های توسعه منطقه ویژه پارس جنوبی، سهمی برای انجام طرح های کمک به عمران در نظر گرفته شده است، از همه اینها مهم تر جلساتی است که ما برای مجاب کردن مجلس محترم برگزار می کنیم و در صورت تصویب می توانیم 2 درصد از کل فروش نفت را برای طرح های کمک به عمران مناطق نفتخیز اختصاص دهیم. اخیرا هم قرار شده 5 درصد از اعتبارات طرح های سرمایه گذاری (SPV) از محل صندوق توسعه ملی طرح های توسعه ای منطقه غرب کارون و پارس جنوبی به واسطه شورای اقتصاد برای این طرح ها اختصاص یابد. خوشبختانه نگاه مثبت و پیگیر وزیر نفت برای رفاه مردم این روند را ایجاد کرده است. همین هفته گذشته بود که به دستور ایشان قرار شده است که برای ایجاد محیط سبز و پویا درختکاری در همه مناطق نفتخیز به صورت گسترده و نامحدود اجرا شود.

در مورد تأثیر قراردادهای جدید نفتیدر پروژه های کمک به عمران مناطق نفت خیز توضیح دهید؟

قراردادهای جدید نفتیمی تواند نقطه عطفی در مدیریت نظارت بر طرح های کمک به عمران نفت خیز به عنوان جهادسازندگی نفت باشد. طبق پیشنهادی که این مدیریت مطرح کرده و از سوی مقامات وزارت نفت هم مورد پذیرش قرار گرفته است، یکی از شروط اعطای پروژه های صنعت نفت در قالب مدل جدیداختصاص 5 درصد از سرمایه گذاری شرکت های خارجی برای عمران مناطق نفت خیز است. شرکت های خارجی در همه جای دنیا به دنبال منافع خود در سرمایه گذاری ها هستند و به هیچ وجه به ویژه در حوزه عمرانی منافعی را برای طرف میزبان متصور نمی شوند. اما با ایجاد این شرط می توانیم عمران کشور را به صورت مستقیم از محل سرمایه وارد شده به کشور رقم زنیم.

ساز و کارهایی که مدیریت نظارت بر طرح های کمک به عمران مناطق نفت خیز ایجاد کرده، این توان را به وجود آورده که ما سالانه 5 هزار میلیارد تومان قابلیت مدیریت طرح داریم اما به دلیل محدود بودن اعتبارات، مجبور شدیم سرعت خود را پایین بیاوریم اما اگر این چنین اعتباراتی تأمین شوند می توانیم سرعت توسعه کشور را بسیار فراتر ارتقا دهیم. البته هم اکنون نیز ما سه برابر اعتباری که تخصیص داده می شود، طرح کلید می زنیم و چون این طرح ها چند ساله است، از اعتبار سال های آتی هزینه می کنیم. امید است تا هفته دولت 35 طرح امسال تکمیل شود و کار برای طرح های دیگر را آغاز کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته