اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950607102005809

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران:

تحقق اهداف تولید پیش شرط اهداف برنامه ششم

کد: 13950607102005809

http://goo.gl/DY8ZTY

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اجرای اهداف کلان برنامه ششم توسعه را به تحقق اهداف تولیدی و توسعه ای این شرکت وابسته دانست.

تحقق اهداف تولید پیش شرط اهداف برنامه ششم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شزکت ملی نفت ایران، عبدالمحمد دلپریش،  در نشست آموزشی صنعت نفت با موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی با بیان اینکه رسیدن به اهداف کلان برنامه ششم توسعه به تحقق اهداف تولیدی و توسعه ای این شرکت وابسته است، گفت: به طور نمونه، اگر گاز مطابق با برنامه پیش بینی شده تولید نشود، بسیاری از طرح ها و پروژه های پتروشیمی نیز به بهره برداری نمی رسند و شبکه گازرسانی کشور و به دنبال آن، تامین خوراک پالایشگاه ها و نیروگاه ها با مشکل روبرو خواهند شد.

تببین اهداف تولید نفت و گاز در برنامه ششم توسعه

وی در مورد چشم انداز شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه تولید 4.5 میلیون بشکه نفت، یک‎هزار و 300 میلیون متر مکعب گاز و 950 هزار بشکه میعانات گازی در روز هدف‎گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به سهم چشمگیر صنعت نفت در تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد، در صورتی که شرکت ملی نفت ایران نتواند اهداف تولیدی خود را محقق کند، اجرای اهداف کلان برنامه هم با چالش های جدی رو به رو می شود.

دلپریش حجم ذخیره هیدروکربور مایع را 157 میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: این حجم رزرو از سوی کارشناسان و با استفاده از استانداردهای موجود محاسبه و اعلام می شود.

وی ادامه داد: از 157 میلیارد بشکه ذخیره درجا حدود 100 میلیارد بشکه ذخیره نفت خام و 57 میلیارد بشکه آن میعانات گازی و گاز مایع است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: رقم نفت خام قابل استحصال با به روز شدن تکنولوژی و علم روز می تواند تغییر کند.

نیاز 100 میلیارد دلاری نفت به سرمایه گذاری در برنامه ششم

دلپریش حجم سرمایه گذاری مورد نیاز شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه را 100 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان سرمایه 40 درصد سهم پروژه های نفت خام و 60 درصد سهم توسعه پروژه های گازی است.

 مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران درباره هدفگذاری های این شرکت در برنامه ششم توسعه توضیح داد: در این برنامه مقرر شده است، بخش عمده طرح های غرب کارون از جمله فاز نخست طرح توسعه آزادگان جنوبی، فازهای دوم طرح های توسعه آزادگان شمالی و یادآوران و ... به بهره برداری برسند و طرح های توسعه ای پارس جنوبی حتی فاز 11 این میدان گازی نیز تکمیل و همه میدان های مشترک کشور تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان این که برخی میدان های مشترک مانند آذر در طول سال های برنامه ششم توسعه شرکت ملی نفت ایران به تولید می رسند، ادامه داد: برنامه توسعه ای میدان هایی مانند سهراب، اروند و ... نیز باید در این برنامه آغاز شود و گاه تولید از برخی از این میدان ها کلید بخورد.  

به گفته این مقام مسئول، جذب سرمایه برای توسعه میدان هایی مانند گلشن، فردوسی، پارس شمالی و به ویژه میدان های مشترک فرزاد A و B در برنامه ششم توسعه پیگیری می شود و احداث و راه اندازی همه واحدهای ان جی ال پیش بینی شده نیز در دستور کار این برنامه قرار دارد. 

کاهش چشمگیر گازهای مشعل تا پایان برنامه ششم

دلپریش از برنامه ریزی برای کاهش میزان سوختن گازهای مشعل در برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: هم اکنون روزانه حدود 30 میلیون متر مکعب گاز همراه نفت در حال سوختن است که این میزان باید تقریبا به صفر برسد.

وی در این زمینه یادآور شد: از آنجایی که ممکن است جمع آوری گاز در برخی از میدان های دوردست، صرفه اقتصادی نداشته باشد، از عبارت «تقریبا صفر» استفاده می کنیم. 

افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از مخازن، دیگر هدف شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه است که دلپریش به آن اشاره کرد و گفت: همچنین باید در طول سال های برنامه، سالانه 900 میلیون بشکه نفت به ذخایر نفت خام کشور افزوده شود که این هدف نیازمند واگذاری بلوک های اکتشافی است.

لایه نفتی پارس جنوبی تولیدی می شود

دلپریش ادامه داد: تولید از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز خواهد شد و باید تمهیدات لازم برای جذب سرمایه و آغاز فاز دوم توسعه این میدان مشترک در برنامه ششم توسعه اندیشیده و اجرایی شود.

وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، در مجموع باید حدود 130 دکل حفاری برای انجام فعالیت های توسعه ای و تعمیراتی به کار گرفته شود، تصریح کرد: تحقق همه این اهداف، در گرو ملزوماتی است که در راس آن، جذب سرمایه قرار دارد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته