اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950608104406033

با همکاری شهرداری منطقه 12 و معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی

عودلاجان با دستان صنعتگران زنده می‌شود

کد: 13950608104406033

http://goo.gl/IwWOvr

، تهران , (اخبار رسمی): قرار است با همکاری معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مرمت کالبد بازار عودلاجان این گذر تاریخی به بازار صنایع دستی و پاتوقی برای صنعتگران هنرمند تبدیل شد.

عودلاجان با دستان صنعتگران زنده می‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 12 ، عودلاجان 100 ساله بود که بازار تهران شکل گرفت و در کنار قدیمی‌ترین بازار تهران دوران شکوفایی خود را همزمان با انتخاب تهران به عنوان پایتخت ایران طی ‌کرد. هرچقدر که نماد اقتصادی تهران پا می گرفت و بزرگ می شد ؛ عودلاجان پیرمرد خمیده ای می‌شد که حتی برای نیم قرن ، در ذهن پایتخت نشینان مرد و زیر خرابه‌های خانه‌ها و مغازه‌هایی که زمانی زندگی را میان مردم تهران قدیم تقسیم می‌کردند ؛ دفن شد. 
این محله هم مانند راسته خیابان سی تیر محل زندگی پیروان ادیان الهی بود و و در طول تاریخ نیز شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ معاصر مانند نخستین وزیر فرهنگ دوره پهلوی ، خاندان قوام الدوله ، خاندان مستوفی ، نصیرالدوله بدر (تاجر ثروتمند) ، سید حسن مدرس نماینده مجلس و چهره نامدار مشروطیت در این محله زندگی می‌کردند.
عودلاجان محله فاخری بود در دوره قاجاریه ، به مرور این محله اعیان ‌نشین تبدیل شد به خانه‌های مخروبه ای که تک تک آجرهایش خاطره‌ای بود در ذهن عودلاجان پیر ، وقتی تهرانی‌ها خبر مرگ این محله را با فراموش کردنش رسما اعلام کردند ؛ تنها معتادان بودند که بر این سنگ قبر می‌نشستند و نشئگی خود را برای روح جاودلانه عودلاجان خیرات می‌کردند ؛ خیلی از مسئولان اعتقاد داشتند که از پنجره محله عودلاجان دیگر چیزی برای دیدن وجود ندارد و به همین دلیل در یک دوره تاریخی خیلی از خانه‌های قدیمی این محل تخریب شد تا معتادان هم از این محل بروند. 
در سال‌های بی‌خبری ؛ اما تهرانی‌ها هرگز به این فکر نکردند عودلاجان ققنوسی است که زیر خاکستر خوابیده ، کافی بود تا مرور خاطرات بازار و محله عودلاجان تبدیل به راهکاری برای مخروبه‌های این محل شود ؛ کافی بود تا اولین تیشه مرمت بازار عودلاجان مانند تیشه فرهاد بر پیکره بی جان این محله برخورد کند تا ققنوس از خواب 50 ساله خود بیدار شود و بال‌هایش را به نشانه ادامه زندگی از هم بگشاید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری تهران

در سال‌ 73 و در راستای‌ تحقق‌ بیشتر اهداف‌ بازرگانی‌ و برآوردن‌ نیازهای‌ انفورماتیکی‌ شهرداری‌ با تغییر مدیریت‌ سازمان‌ تحولات‌ اساسی‌ در نحوه‌ اداره‌ سازمان‌ و نگرش‌ مدیریت‌ به‌ مسائل‌ انفورماتیکی‌ شهرداری‌ پدید آمد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه