اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950610107225797

پلیس و اهمیت سرمایه اجتماعی

کد: 13950610107225797

http://goo.gl/7fJKTv

، تهران , (اخبار رسمی): سخنگوی ناجا در یادداشتی نوشت :"هفته ناجا فرصت مغتنمی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی است ."

پلیس و اهمیت سرمایه اجتماعی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی نیروی انتظامی ،سعید منتظرالمهدی، سخنگو و معاون اجتماعی ناجا در یادداشتی حیاتی‌ترین ماموریت جامعه را بر دوش پلیس دانست و با اشاره به نیاز نیروی انتظامی و پلیس به سرمایه‌های اجتماعی و مردمی جامعه، هفته ناجا را فرصتی مغتنم برای ارتقاء این سرمایه اجتماعی برشمرد.

متن یادداشت معاون اجتماعی ناجا بشرح زیر است:

"چنانچه به شیوه‌ای اتفاقی گروهی معرف از شهروندان جامعه را مورد پرسش قرار دهیم و از آنان بپرسیم که با شنیدن نام پلیس بلادرنگ و بی تامل چه مفاهیمی به ذهن آنان متبادر می‌شود، غالب آنان از مفاهیمی نظیر  امنیت، نظم، هنجارمندی و اقتدار سخن به میان خواهند آورد. تداعی بلافصل این مفاهیم با نام پلیس، بی گفت‌وگو نشان از آن دارد که جامعه حیاتی‌ترین ماموریت خویش را بر دوش پلیس نهاده است و لاجرم از او انتظار دارد که ماموریت‌ها را تمام و کمال و با جهد و جد بی وقفه به سامان برسانند. چه، جامعه بر این واقعیت اذعان دارد که اندک تعللی در تحقق حداکثری ماموریت امنیت‌گستری  پلیس، کجروی و کژکارکردی همچون خوره به جان جامعه می‌افتد و جامعه را از تحول و توسعه و فرابالیدن مستمر باز می‌دارد.

نیازی به استدلال نیست که پلیس، به ویژه پلیس جمهوری اسلامی ایران، برای به سامان رساندن خرسند آمیز و رضایت بخش ماموریت پر اهمیت ایجاد و بسط امنیت و نظم در جامعه، از یکسو نیازمند اقتدار است، آنهم اقتداری که از چابکی، قدرت نرم، هوشمندی و جذابیت اخلاقی آن سر منشا دارد و از دیگر سو نیازمند برخوردار شدن از توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که از آن تحت عنوان مهارت حرفه‌ای یاد می‌شود و البته ناگفته آشکار است که اینها تنها نیمی از زمینه‌ها و بسترهای موفقیت پلیس را فراهم می‌سازند. نیم دیگر کارآمدی پلیس جمهوری اسلامی ریشه در سرمایه اجتماعی آن دارد.

چنانچه سرمایه اجتماعی را با مولفه‌های مهمی همچون اعتماد عمومی، آگاهی و آمادگی برای مشارکت  تعریف کنیم بی درنگ اذعان خواهیم کرد که پلیس بیش از سازمان دیگری، نیازمند سرمایه اجتماعی است. چه، اولاَ بسیاری از پدیده هایی که پلیس به مداخله درآنها می‌پردازد ماهیت اجتماعی دارند و لاجرم بدون همکاری، همراهی و همگامی یکایک شهروندان جامعه، مداخله پلیس در آن پدیده‌ها کمتر موفقیت حداکثری را نصیب او، و البته نصیب کل جامعه، خواهد کرد. ثانیاَ: دیر زمانی است که ثابت شده است که هیچ پدیده کجروانه اجتماعی از میان بر نمی‌خیزد مگر آنکه جامعه  فشار هنجاری خود را معطوف آن سازد. ناگفته پیداست که جامعه تنها زمانی در برابر پدیده های کجروانه و انحرافی چنین رویکردی را پیش روی خود قرار خواهد داد که از یکسو از ماهیت این پدیده ها و نیز از حیطه‌های پرشمار کنش وری پلیس خود آگاه شود و از دیگر سو به پلیس در تقابل با پدیده‌های هنجارشکنانه و قانون گریزیانه اعتماد کامل بورزد.

اختصاص هفته‌ای از 52 هفته سال به ناجا فرصت مغتنمی است تا این نیرو هم مردم عزیز کشور را از فعالیت‌های پرشمار و متنوع خود آگاه سازد و هم توانمندی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای و روزآمدی خود را به سمع و نظر همگان برساند، هم بسترهای همفکری و همگامی شهروندان فهیم و مسئول را با پلیس‌های تخصصی نشان دهد و هم  اعتماد پدید آمده را دو چندان سازد و موجبات رضایت خاطر مردمان عزیزمان و حضرت دوست فراهم شود."

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ناجا

این کشور در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان اولین بنیانگذار سیستم حکومتى گسترده امپراطورى مى باشد. از آنجا که هر حکومتى نیازمند به نظم و امنیت مى‌باشد در نتیجه کشور ما انواع سیستمهاى ایجاد نظم و امنیت را در طى تاریخ مورد آزمایش قرار داده است. اما سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلى یعنى سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط مى‌‌باشد. شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکى به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسى جدید را در ایران پایه گذارى نمود. این پلیس در طى یکصد سال گذشته و تا پیروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال 1357 از فراز و نشیبهاى متفاوت برخوردار بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | حقوقی و قانون