اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950614112205809

با هدف ارتقای کارایی و بهره‎وری سازمانی

استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت نفت خزر

کد: 13950614112205809

http://goo.gl/CyKSqy

، تهران , (اخبار رسمی): با هدف ارتقاء کارایی و بهبود اثربخشی فرآیندهای سازمانی، مدیریت دانش در شرکت نفت خزر پیاده سازی و روش اجرایی آن تدوین شد.

استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت نفت خزر

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، فرهنگ خطیبی، سرپرست شرکت نفت خزر در این خصوص اظهار کرد: با توجه به ماهیت دانشی فعالیت های شرکت نفت خزر در بخش بالادست صنعت نفت و انجام عملیات پیچیده حفاری در آب های عمیق، ضرورت ایجاد بسترهای لازم به منظور حرکت به سوی سازمانی دانش محور پیوسته احساس می شد، لذا با ایجاد سمتی تحت عنوان مستندسازی تجربیات و انباشت دانش در واحد پژوهش و فناوری شرکت، در یک سال گذشته زمینه های لازم به منظور تهیه و تدوین روش اجرایی مدیریت دانش در شرکت نفت خزر ایجاد شد.

خطیبی افزود: مدل‎ها و الگوهای متفاوت و متنوعی از مدیریت دانش وجود دارد که هر سازمانی بر اساس شرایط و موقعیت رقابتی خود اقدام به تهیه و استفاده از آن می کند که بر همین اساس فرآیند مدیریت دانش در شرکت نفت خزر به دو بخش عمده تعریف شده است، مدیریت دانش صریح یا آشکار که تحت عنوان مستندسازی و انباشت دانش طرح ها و پروژه‌های شرکت نفت خزر نام گذاری شده و هدف آن گردآوری، نگهداشت و انتشار دانش به دست آمده از انجام طرح ها و پروژه های این شرکت در طول سالیان متمادی بوده تا به کمک آن هزینه های ناشی از دوباره کاری کاهش یافته و بستر مناسبی جهت انتقال دانش فنی از یک پروژه به سایر پروژه ها فراهم شود
به نقل از روابط عمومی نفت خزر، وی بیان کرد: بخش دوم، مدیریت دانش ضمنی یا پنهان است که تحت عنوان مستندسازی تجربیات و انباشت دانش کارکنان و مدیران شرکت نفت خزر نام گذاری شده و هدف آن شناسایی، کسب، نگهداری، توسعه و به کارگیری دانش حاصل از سال ها کار و تجربه کارکنان و مدیران شرکت در زمینه های خاص بوده تا به کمک این فرآیند از نابودی دانش منحصربه فرد و غیرقابل تکرار به وجود آمده در شرکت جلوگیری کرده و زمینه لازم برای استفاده و انتقال این منبع ارزشمند و استراتژیک در جهت افزایش کارایی و اثربخشی فراهم شود.
شایان ذکر است، مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند شناسایی، انتخاب، ساماندهی و منتشر کنند. این امر مدیریت سازمان ها را قادر می سازد تا برای حل مسائل، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های مهم، به صورت کارا و موثر اقدام کنند. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته