اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950621121845809

رئیس شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت تاکید کرد

ضرورت افزایش ضریب بازیافت در عمده مخازن

کد: 13950621121845809

http://goo.gl/HtAeGx

، تهران , (اخبار رسمی): زبیدی از نیاز ضروری مخازن کشور به استفاده از روش های ازدیاد برداشت از میدان های مشترکی که ایران هنوز در آنها سهمی ندارد، سخن گفت و تاکید کرد: مملکت را با شعار دادن عقب نیندازیم.

ضرورت افزایش ضریب بازیافت در عمده مخازن

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، کریم زبیدی در نشست «هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت و گاز» با بیان این مطلب افزود: همکاری با شرکت های بین المللی به معنای وابستگی به فناوری های خارجی نیست بلکه می تواند راهی برای انتقال و بومی سازی فناوری و ارتقا توانمندی های داخلی باشد.

وی با بیان این که ما در حفاری، نحوه تکمیل مخزن، شبیه سازی، موازنه مخازن شکافدار و ایجاد شکاف با اسید یا آب، همه فناوری های روزآمد را در اختیار نداریم، به طور نمونه درباره حفاری افقی گفت: درست است که تا حداکثر 2 کیلومتر توان حفاری افقی داریم، اما باید بپذیریم حفاری افقی تا 13 کیلومتر که مرسک در الشاهین قطر (میدان مشترک با لایه نفتی پارس جنوبی) انجام داده است، در توان کنونی ما نیست.

زبیدی به سال ها فعالیت خود در جنوب اشاره کرد و با بیان این که صنعت نفت ایران اکنون در حفاری به صورت چند شاخه ای (کلاستری) و یا حفاری زیر تعادلی حرفی برای گفتن ندارد، ادامه داد: یکی از دلایل بالا بودن آمار اسیدکاری چاه ها در ایران این است که ضمن عملیات حفاری، ساختار مخزن آسیب می بیند و این در حالی است که استفاده از فناوری های روز حفاری مانع چنین آسیب هایی خواهد شد.

وی به میدان های فرزاد A و B اشاره کرد و گفت: عربستان با استفاده از فناوری های خارجی به‎روز، روزانه از برخی چاه های این میدان ها تا 300 میلیون فوت مکعب برداشت می کند و ما به دلیل به‎روز نبودن در فناوری های تکمیل مخزن و نبود دسترسی به برخی فناوری های خاص هنوز از این میدان های مشترک برداشتی نداشته ایم. 

زبیدی گفت : در دنیا تحقیقات و مطالعات بسیاری روی روش های EOR و IOR صورت گرفته است که هنوز اطلاع چندانی از این روش ها در اختیار نداریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید واقعیت ها را بپذیریم و مملکت را با شعار دادن عقب نیندازیم.

زبیدی در ادامه به تشریح آمار ذخایر و معرفی میدان های هیدروکربوری شرکت ملی نفت ایران برای توسعه در قالب قراردادهای بالادست صنعت نفت پرداخت و گفت: ذخایر درجای هیدروکربور مایع کشور مشتمل بر نفت خام، مایعات و میعانات گازی بالغ بر 836,47 میلیارد بشکه است که از این میزان، 239 میلیارد بشکه سهم ذخایر قابل استحصال است.

به نقل از پایگاه خبری روابط عمومی وزارت نفت، وی گفت: از 239 میلیارد ذخایر قابل استحصال هیدروکربور مایع کشور، حدود 157 میلیارد بشکه استحصال نشده و باقی مانده است.

به گفته زبیدی، ذخایر درجای نفت خام کشور 711,5 میلیارد بشکه است که از این میزان 175.39 میلیارد بشکه ذخایر قابل استحصال به شمار می رود و از مجموع ذخایر قابل استحصال نیز 102 میلیارد بشکه باقی مانده است؛ همچنین این میزان ذخایر درجا حاکی از آن است که یک درصد افزایش ضریب بازیافت نفت خام، بیش از هفت میلیارد بشکه نفت بیشتر در اختیار کشور می گذارد که با احتساب بشکه ای 40 دلار، بیش از 280 میلیارد دلار ارزآوری به همراه خواهد داشت.

وی ضریب بازیافت مجموع ذخایر هیدروکربور مایع کشور با 28,5 درصد عنوان کرد و افزود: ضریب بازیافت نفت خام در ایران به طور میانگین 24.5 درصد است و این ضریب در بعضی مخازن به 60 درصد می رسد و در برخی مخازن از پنج درصد تجاوز نمی کند.

معاون بررسی طرح های منابع هیدروکربوری برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: اگر ذخایر گاز را نیز به مایع تبدیل کنیم، بالاترین ذخایر هیدروکربور در جهان را در اختیار داریم.

195 مخزن توسعه نیافته نفت و گاز

زبیدی مجموع میدان های نفتی و گازی کشور را 170 میدان شامل 120 میدان نفتی و 50 میدان گازی عنوان کرد و گفت: همچنین 358 مخزن نفت و گاز در کشور وجود دارد که از این میان، 163 مخزن توسعه یافته و 195 مخزن توسعه نیافته اند؛ به عبارت دیگر 68,5 درصد از مخازن ما وضع خوبی ندارند و نیازمند پیاده سازی روش های ازدیاد برداشت هستند.

وی با بیان این که نسبت تولید به ذخیره نهایی در 93 مخزن توسعه یافته کشور نزدیک 50 درصد است، افزود: افزایش ضریب بازیافت در مخازن ایران جای کار بسیاری دارد و به عنوان یک ایرانی باید از هر اقدامی در مسیر دستیابی به این هدف حمایت کنیم.

زبیدی با اشاره به پروژه های تزریق آب و گاز به برخی مخازن گفت: مخزن دارخوین از موفق ترین نمونه پروژه های تزریق گاز به شمار می رود؛ میدانی که از سوی شرکت ایتالیایی انی در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه داده شد. 

رئیس شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که غالب مخازن ایران از نوع آهکی یا کربناته است و تخلخل کمی دارند، افزود: این مشخصات مخزن، سختی و پیچیدگی کار در مخازن کشور را دو چندان می کند.

زبیدی گفت: در کنفرانس تهران 52 مخزن معرفی شد؛ اما هم اکنون 31 میدان اولویت دار نفت و گاز مدنظر قرار گرفته است که از این میان، 17 میدان مشترک است و میدان ها با استناد به ذخایر درجای هیدروکربوری آنها در سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی شده اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته