اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950627128225809

روایت رویدادهای نفت در هفته‎ای که گذشت

ازدیاد برداشت، نیاز امروز مخازن کشور

کد: 13950627128225809

https://goo.gl/L3DB65

، تهران , (اخبار رسمی): برگزاری هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت وگاز، بازدید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ازمجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی، تداوم حمایت ها از قراردادهای جدید نفتی، اعلام پایان تعمیرات اساسی در چند منطقه عملیاتی و خبرهای خوب از تقویت فعالیت های نفت در سطح بین المللی، اهم رویدادهای نفت در هفته گذشته بوده است.

ازدیاد برداشت، نیاز امروز مخازن کشور است نه شعار

به گزارش اخبار رسمی به نقل  از روابط عمومی  شرکت ملی نفت ایران، هفته گذشته با برگزاری هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت و گاز در باشگاه کوشک آغاز شد؛ نشستی که ماحصل آن، تاکید دوباره و دوباره بر ضرورت ازدیاد برداشت از مخازن، انتقال فناوری به صنعت نفت و نیاز به جذب سرمایه خارجی بود. 


علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، یکی از مشکلات اصلی این شرکت را ضریب بازیافت ناچیز برخی مخازن نفتی عنوان کرد و گفت: با توجه به هدف‌گذاری تولید نفت و گاز، باید عمده تلاش خود را روی ازدیاد برداشت از میدان های در حال بهره برداری متمرکز کنیم. 

غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز سیاست ها و راهکارهای اصولی این شرکت را در اجرای طرح های بالادستی نفت و گاز تبیین کرد و گفت: با اجرای قراردادهای جدید نفتی، برای نخستین بار در کشور شاهد شکل گیری شرکت های نفتی غیردولتی خواهیم بود. 

حال و روز ناخوش حدود 70 درصد مخازن نفتی کشور 

کریم زبیدی، رئیس شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست، برای نخستین بار در کنار «ما می توانیم» ها، از «ما نمی توانیم» ها نیز سخن گفت. از این که ما در حفاری، نحوه تکمیل مخزن، شبیه سازی، موازنه مخازن شکافدار و ایجاد شکاف با اسید یا آب، همه فناوری های روزآمد را در اختیار نداریم؛ از این که حفاری افقی تا 13 کیلومتر که مرسک در الشاهین قطر (میدان مشترک با لایه نفتی پارس جنوبی) انجام داده است، در توان کنونی ما نیست؛ از این که صنعت نفت ایران اکنون در حفاری به صورت چند شاخه ای (کلاستری) و یا حفاری زیر تعادلی حرفی برای گفتن ندارد؛ از این که عربستان با استفاده از فناوری های خارجی، روزانه از برخی چاه های میدان های فرزاد A و B تا 300 میلیون فوت مکعب برداشت می کند و ما به دلیل بروز نبودن در فناوری های تکمیل مخزن و نبود دسترسی به برخی فناوری های خاص، هنوز از این میدان های مشترک برداشتی نداشته ایم؛ از این که حدود 70 درصد مخازن نفتی در حال بهره برداری کشور حال و روز خوبی ندارند و نیازمند پیاده سازی روش های ازدیاد برداشت هستند. 

این مقام مسئول تاکید کرد: باید واقعیت ها را بپذیریم و مملکت را با شعار دادن عقب نیندازیم.

تداوم حمایت ها از قراردادهای جدید نفتی

در ایام اخیر، روزی نیست که بدون درج خبری از قراردادهای جدید نفتی سپری شود. در همین مسیر از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست نیز مدل جدید قراردادهای نفتی و تشریح ویژگی های آن در حضور مدیران عامل شرکت های صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید بود. 

هفته گذشته در ادامه حمایت های مسئولان و کارشناسان حوزه های مختلف از قراردادهای جدید نفتی، انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی نیز با ارسال نامه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس، تهیه ساختار جدید قراردادهای نفتی را یک گام به جلو در صنعت نفت کشور دانست و اجرایی شدن این قراردادها و پروژه‌ها را به‌عنوان موتور اصلی رونق کسب و کار ارزیابی کرد.

اخبار صادراتی؛ نفت، گاز و میعانات گازی

سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی، هفته گذشته در گفتگویی، از افزایش ظرفیت عملیاتی و فنی مهندسی در همه بخش های این شرکت در بستر اقتصاد مقاومتی خبر داد و با اشاره به افزایش 2 برابری کشورهای مشتری نفت ایران، گفت: روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می کنیم. 

علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز از بررسی گزینه های مختلف برای ورود به بازار گاز اروپا خبر داد و سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز از پایان فروش میعانات ذخیره شده ایران در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: از آنجا که میزان صادرات میعانات گازی ایران روزانه  600 هزار بشکه و تولید این محصول 530 هزار بشکه است، بنابراین به تدریج میعانات ذخیره شده فروخته خواهد شد. 

تابستان؛ فصل داغ تعمیرات اساسی

با توجه به روال کار شرکت های عملیاتی مبنی برانجام تعمیرات اساسی در هشت ماه ابتدایی سال و به ویژه 6 ماهه اول، تعمیرات اساسی در مناطق عملیاتی روبه اتمام است. هفته گذشته اعلام شد، تعمیرات اساسی مجتمع فراورشی شهید دست بالا در منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در زمان مقرر پایان یافته است. 

تعمیرات اساسی همزمان سه ایستگاه فرآورشی گاز در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون پس از یک ماه پایان یافت و رئیس عملیات و تولید سکوی 1SPQ نیز از پایان عملیات تعمیرات اساسی 13 سکو از 17 سکوی تولیدی شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی خبر داد.

حمایت از ساخت و سازنده داخلی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در روزهای پایانی هفته گذشته از مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی مشتمل بر مرکز ساخت ماشینهای الکتریکی، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی، یارد مونتاژ دکل های حفاری و بازوهای بارگیری نفت و مرکز ساخت مبدل های الکتریکی بازدید کرد.

علی کاردر در این بازدید، جهاد دانشگاهی را حلقه واسط صنعت و دانشگاه عنوان کرد و در نشست مشترک با مدیران ارشد این مجموعه، از تداوم همکاری‌ها میان دو مجموعه بویژه در قالب فاینانس استقبال کرد؛ حمید طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست به تشریح توانمندی های مجموعه تحت مدیریت خود با محوریت نفت و گاز پرداخت و خواهان اعتماد بیشتر صنعت نفت به جهاد دانشگاهی شد. 

در این نشست اعلام شد که مقرر شده است، با تعامل مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت فلات قاره ایران و جهاد دانشگاهی، حداکثر مواد شیمیایی مورد نیاز نفت فلات قاره و 30 درصد دمولسیفایر مورد نیاز سه میدان نفتی از محل تولیدات جهاد دانشگاهی تامین شود. 

در هفته ای که گذشت، عملیات اجرایی پروژه ساخت کارخانه گاز و گاز مایع ان جی ال 3100 در منطقه چشمه خوش دهلران با هدف جلوگیری از سوزانده شدن روزانه 270 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت کلید خورد و خبرهای خوبی از رفع مشکلات پیش روی یارد صدرا در بوشهر و فراهم شدن شرایط برای تزریق مالی به منظور دریافت و آزادسازی تجهیزات اعلام شد.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته