اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950628129925500

عضو هیات مدیره بانک کارآفرین و اتاق بازرگانی تهران:

پیوستن به FATF یک ضرورت است

کد: 13950628129925500

https://goo.gl/tTErOp

، تهران , (اخبار رسمی): FATF اصلا مربوط به ایران نیست بلکه مربوط به کلیه کشورهای جهان است که به عضویت سازمان ملل درآمده اند که علت این پیوستن زیاد به این پروتکل، ارتباطات بین المللی است که تمامی کشورها خواهان آن هستند.

پیوستن به FATF یک ضرورت است

به گزارش اخباررسمی به نقل HC روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، عضویت کشورمان در FATF در روزهای گذشته با بحث های مختلفی همراه بوده است با حسین سلیمی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو هیات مدیره بانک کارآفرین که از کارشناسان قدیمی بانکی نیز محسوب می شود دراین باره گفت و گویی انجام داده  که به شرح زیر است:

نظر شما درباره عضویت ایران در FATF چیست؟

ببینید FATF اصلا مربوط به ایران نیست؛ مربوط به کلیه کشورهای جهان است تمام 192 کشور که عضو سازمان ملل هستند و حتی تعدادی از کشورهایی که عضو سازمان ملل نیستند هم آن را قبول کردند و علت این پیوستن زیاد هم این است که اگر کشوری می‌ خواهد ارتباطات بین المللی داشته باشد باید عضو شود؛ این قانون در واقع در ارتباط با سروسامان دادن به نقل و انتقال پول است و اینکه چطور کشورها با همدیگر ارتباط مالی داشته باشند درست مثل ترانزیت کالا که ما کامیون می ‌فرستیم به اروپا و کشورهای دیگر که باید مقررات بین المللی را بپذیریم و رعایت کنیم. مثال‌های ساده می‌زنم وقتی شما می ‌خواهید بروید برزیل در مسابقه فوتبال شرکت کنید؛ با دست که نمی توانید توپ را بگیرید، این خلاف و خطاست، شما باید بازی را براساس قوانین آن بازی کنید.

یعنی شما می گویید پیوستن به FATF یک ضرورت است؟

بله حتما، اگر ما تحریم نبودیم این کار را باید 8 سال قبل انجام می دادیم ولی چون ما 7-8 سال تحریم بودیم و با دنیا ارتباط آن چنانی نداشتیم عملا هم اقدامی در این زمینه انجام ندادیم ولی حالا که می خواهیم به بازارهای بین المللی ورود پیدا کنیم و ارتباطات بانکی و مالی داشته باشیم باید قوانین بین المللی را هم بپذیریم؛ البته این قانون و مقررات هم تنها نیست نیست بلکه در آینده هم باید مقررات بین المللی دیگری را اجرایی کنیم، مثلا بازل و... که الزام پیوستن به جامعه جهانی هستند.

یعنی FATF تنها یکی از مقرراتی است که باید بپذیریم؟

بله. ما PEP را داریم؛ همان طور که گفتم بازل را داریم، مدیریت ریسک را داریم که براساس آن ها نیز باید تعهداتی را بدهیم؛ مثلا الان بحث کفایت سرمایه در سطح بانک های بین المللی اهمیت ویژه ای دارد و ما باید مقررات در این ارتباط را بپذیریم و شرایطمان را تغییر دهیم.

شاهد مخالفت هایی با عضویت ایران درFATF هستیم، به اعتقاد شما دلیل اصلی این مخالفت ها چیست؟

البته می ‌دانید که این قوانین به مجلس رفته و تصویب شده ولی دلیل اصلی مخالفت ها به اعتقاد من سیاسی است و البته بخش مهمی از آن هم به تنش های بین ایران و آمریکا باز می گردد.

مخالفان بیان می کنند که با اجرایی شدن و عضویت ایران، اطلاعات شخصی افراد به دست کشورهای دیگر و نهادهای امنیتی آن ها خواهد افتاد، آیا این موضوع اتفاق خواهد افتاد؟

نه اصلا به هیچ عنوان در این قانون شما چنین چیزی را نمی خوانید؛ به هیچ عنوان نوشته نشده که تمام اطلاعاتتان را باید به ما بدهید، اصلا چنین چیزی نیست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]