اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950705138005500

مصوبه هیات وزیران زیر ذره‌ بین معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران رفت

افزایش غیرفنی تعرفه و حقوق ورودی کالاها

کد: 13950705138005500

https://goo.gl/Gy76mS

، تهران , (اخبار رسمی): معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بررسی مصوبه شماره 70673/ت 53334ه مورخ 13 شهریور ماه 95 هیات وزیران که منجر به افزایش متوسط تعرفه‌های وارداتی شده است، این اقدام را مخالف رویه معمول برای تسهیل روند پیوستن به سازمان تجارت جهانی برشمرده است.

افزایش غیرفنی تعرفه و حقوق ورودی کالاها

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران،  کارشناسان معاونت بررسی‌های اتاق، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی 573 ردیف تعرفه‌های جداول کتاب مقررات صادرات و واردات تغییر کرده است. این اتفاق به دنبال مصوبه اخیر هیات وزیران رخ داده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت، بدون اغماض دست به تغییرات گسترده در جداول تعرفه‌ای زده است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد که در این تغییر و تحول، حقوق ورودی 551 تعرفه هشت رقمی، بین 5 تا 50 واحد درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در 255 ردیف تعرفه که مشمول افزایش نرخ شده‌اند برابر آمار گمرک، در پنج ماه نخست سال جاری هیچ وارداتی صورت نگرفته است.

بنا بر این گزارش، این بررسی نشان می‌دهد که واردات کالاهای مربوط به 68 ردیف تعرفه هشت رقمی موکول به اخذ موافقت قبلی از وزارت جهاد کشاورزی شده است. جالب توجه این که در حالی واردات کالاهای مربوط به 56 ردیف از این تعرفه‌ها که اکنون منوط به اخذ موافقت قبلی از این وزارتخانه شد، طی پنج ماه ابتدای امسال هیچ وارداتی برای این اقلام گزارش نشده است.

گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران گویای این موضوع است که دستاورد حاصل از اعمال تغییرات بندهای مزبور بر تعرفه‌ها، در افزایش بی‌مورد متوسط تعرفه‌های وارداتی و تشدید برقراری موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات خلاصه شده است. حال آنکه با توجه به ضرورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، انتظار می رود علاوه بر به‌روزرسانی و ارتقا نظام تجاری کشور، در حوزه واردات مبانی و ضوابط تغییر تعرفه‌ها با رویکرد علمی و منطقی تنظیم شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و یک رویکرد جامع‌نگر در تنظیم سیاست‌های تعرفه‌ای اعمال شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]