اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950705138535831

15 میلیارد دلار سرمایه برای جهش بخش معدن

کد: 13950705138535831

https://goo.gl/7OywoJ

، تهران , (اخبار رسمی): مجمع عمومی سالانه ایمیدرو، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی کشور در برنامه ششم توسعه را 15.3 میلیارد دلار اعلام کرد به طوری که نزدیک به 60 درصد این رقم به حوزه فولاد مربوط می شود.

15 میلیارد دلار سرمایه برای جهش بخش معدن

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، مجمع عمومی سال 1394 که برای نخستین بار در موعد مقرر و با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت برگزار شد،‌ عملکرد این سازمان را بررسی کرد و پس از آن، به ارایه شرایط پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی در برنامه ششم ارایه پرداخت.ز

طبق گزارش ارایه شده،‌ برجام و توافقات دولت یازدهم،‌ اکنون مسیر توسعه همکاری های بین المللی و جذب سرمایه را فراهم کرده است به طوری که مبادلات بانکی،‌ ایجاد فضای مثبت در عرصه جهانی، آزادسازی دارایی ها و در عین حال تمایل شرکت های معتبر جهانی برای همکاری با ایران،  فرصتی مغتنم برای تحقق اهداف فوق ایجاد کرده است. این در حالی است که تا سال 1392، اقتصاد کشور و حوزه معدن در شرایط پیچیده ای از نظر تامین مالی،‌ امکان همکاری های بین المللی و جذب سرمایه مواجه بود. طی سه سال اخیر ایمیدرو ارایه بسته های سرمایه گذاری، مشارکت با شرکت های بزرگ جهانی،‌ عقد حدود 30 تفاهمنامه با طرف های خارجی، استخدام مشاور بین المللی و مذاکرات گسترده با متقاضیان خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی را عملی ساخته است.
در مجمع عمومی سال 1394 که با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت و اعضای هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ بازرس قانونی، حسابرس و دیگر اعضا برگزار، رقم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح جامع فولاد( تا افق 1404) 30 میلیارد دلار برآورد شد.
بر این اساس، قرار است برپایه سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد خام کشور به 55 میلیون تن برسد که نزدیک به 15 میلیون تن آن سهم صادرات است.
بر پایه اطلاعات ارایه شده در این مجمع عمومی، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم تا چشم انداز 11 میلیارد دلار است که 21.5 درصد از کل سرمایه گذاری را دربر می گیرد.
علاوه بر این، سایر پروژه های بخش معدن و صنایع معدنی برای توسعه خود به سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری نیازمند است. یکی از مهمترین روش های تامین سرمایه مورد نیاز، جذب مشارکت خارجی برای پیاده سازی پروژه های یاد شده است.
ظرفیت و سرمایه گذاری مورد نیاز در دوره پنج ساله ششمین برنامه توسعه (طرح های مرتبط با زنجیره ایمیدرو) مشخص شده است؛ به طوری که در سال 1399 هدف گذاری ظرفیت 40 میلیون و 380 هزار تن فولاد پیش بینی شده که این هدف به 9 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. در سال گذشته ظرفیت تولید شمش فولاد به 23 میلیون تن رسید.
همچنین برای تولید شمش کاتد مس که در سال گذشته به ظرفیت 308 هزار تنی رسید، در سال 99 دستیابی به رقم 411 هزار تن مورد انتظار است که برای تحقق این مهم، باید یک میلیارد و 850 میلیون دلار سرمایه صرف شود.
علاوه بر این، در 1399 میزان ظرفیت تولید شمش آلومینیوم 823 هزار تن هدفگذاری شده که این امر نیازمند یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری است. ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در سال 94 برابر با 370هزار تن بود.
همچنین اکتشاف و سایر برنامه های این حوزه در ایمیدرو به سرمایه گذاری یک میلیارد و 200 میلیون دلاری در دوره برنامه ششم توسعه نیاز دارد. میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده مورد نیاز در مناطق ویژه صنایع انرژی بر نیز، یک میلیارد و 250 میلیون دلار است؛ در مجموع ایمیدرو 51میلیارد دلار برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده در قالب برنامه چشم انداز توسعه 1404 نیاز دارد.
ایمیدرو در چارچوب برنامه یاد شده نیازمندی های زیرساختی نیز پیش بینی کرده است که براساس آن، در بخش گاز روزانه به 22 میلیون متر مکعب نیاز دارد. همچنین پیش بینی برق مورد نیاز نیز رقم سه هزار و 300 مگاوات و در زمینه آب نیز رقم روزانه 360 هزار مترمکعب تعیین شده است

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایمیدرو

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بموجب ماده 6 قانون تاسیس وزارت صنایع و معادن مصوب 1379/10/6 مجلس شورای اسلامی و تبصره ذیل ماده مذکور به منظور بررسی، تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای طرحهای اکتشافی تشکیل گردیده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید