اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950709143845028

بهره وری آموزشی خود را با روشهای مناسب مطالعه بالا ببرید

مدل آموزشی مثلث یادگیری

کد: 13950709143845028

https://goo.gl/14C7q9

، تهران , (اخبار رسمی): روش یادگیری با نام "مثلث یادگیری" مدلی است که در دهه 1960 توسط دکتر ادگار دیل از دانشگاه اوهایو تدوین شده است. ساختار این مثلث از دو قسمت اصلی بالایی و پائینی تشکیل شده است.

مثلث یادگیری - مثلث تجربه - Cone of learning - cone of experience- www.alikhademoreza.ir

کارآفرینان و موفق­ترین افراد جامعه دائماً از روش آموزشی یادگیری حین عمل استفاده می­ کنند. به همین خاطر است که می­گویند تجربه بهترین آموزگار است

به گزارش اخبار رسمی از شرکت کیمیافکر بزرگ، روشهای یادگیری منفعلانه و   روشهای یادگیری فعالانه دو بخش بالایی و پایینی این روش است که هر چه از قسمتهای بالای مثلث به پایین آن نزدیک می‌­شویم، یادگیری اثربخش تر است.

بر اساس این گزاش، مدل مثلث یادگیری(Cone Of Learning)  که به  مثلث تجربه (Cone Of Experience) نیز شناخته می‌شود یک مدل یادگیری است که در دهه 1960 توسط دکتر ادگار دیل (Edgar Dale) از دانشگاه اوهایو تدوین شده است. این مدل از چندین نظریه مرتبط با فرایندهای یادگیری استفاده کرده است و هدف از آن، بیان این موضوع است که کدام یک از روشهای یادگیری بازدهی و بهره ­وری بیشتری دارند.

همان طور که در تصویر اصلی این مقاله مشاهده می­ کنید ساختار این مثلث از دو قسمت اصلی بالایی و پائینی تشکیل شده است:. قسمت بالایی مربوط به روشهای یادگیری منفعلانه و  قسمت پایینی مربوط به روشهای یادگیری فعالانه است.

هر کدام از قسمت‌های اصلی نیز شامل چندین روش یادگیری گوناگون هستند. به این ترتیب که روشهای یادگیری که در قسمت بالایی مثلث قرار دارند نیازی به درگیر شدن کامل فکر، ذهن و بدن ما ندارند، به همین خاطر به آنها روشهای یادگیری منفعلانه می­ گوییم. اما از طرف دیگر روشهای یادگیری که در قسمت پایین مثلث قرار دارند به هوشیاری و آمادگی کامل فکری، ذهنی و حتی فیزیکی ما نیاز دارند، برای همین از آنها بعنوان روشهای یادگیری فعالانه یاد می­کنیم.

بر اساس بررسی­ های انجام شده توسط دکتر دیل، اگر بنا باشد که یک فرد متوسط مطلب مشخصی را یاد بگیرد، بازدهی (و میزان یادآوری مطلب یادگرفته شده توسط او) از طریق هر کدام از روشهای یادگیری بعد از دو هفته به 6 صورت مشخص می‌­شود:

  1. اگر شخص مطلب را از روی نوشته بخواند، بعد از دو هفته 90% مطلب از یادش می­رود و فقط 10% را به یاد می­ آورد.
  2. اگر شخص مطلب را بشنود، بعد از دو هفته 80% مطلب از یادش می­رود و فقط 20% را به یاد می­ آورد.
  3. اگر شخص مطلب را در قالب عکسها و تصاویر ببیند، بعد از دو هفته70% مطلب از یادش می­رود و حدود 30% را به یاد می­ آورد.
  4. اگر شخص مطلب را هم بشنود و هم ببیند(مانند دیدن فیلم)، بعد از دو هفته حدود50% مطلب از یادش می­رود و حدود 50% را هم به یاد می­ آورد.
  5. اگر شخص مطلب را به روشهای بالا یاد بگیرد و سپس درباره آن صحبت کند، بعد از دو هفته حدود 30% مطلب از یادش می­رود و حدود 70% را به یاد می­ آورد.
  6. و در نهایت اگر شخص موضوعی را که می­خواهد یاد بگیرد از طریق شبیه­سازی کردن و یا عمل کردن بیاموزد، بعد از دو هفته فقط حدود 10% مطلب از یادش می­رود و بیش از 90% آنچه را که آموخته را به یاد می­ آورد.

می­ بینید که هر چه از قسمتهای بالای مثلث به پایین آن نزدیک می‌­شویم، به میزان بیشتری از هوشیاری ذهنی و فیزیکی نیاز هست. به عنوان مثال شما ممکن است در حالت خوابیده مشغول خواندن این کتاب باشید. یا حتی بارها پیش آمده است که هنگام مطالعه، چشمتان مشغول خواندن است، اما ذهنتان در جای دیگری سیر می­کند  اما برای یادگیری عملی بایستی که هم از لحاظ فکری و ذهنی و هم از لحاظ فیزیکی آماده و هوشیار و کاملاً درگیر با موضوع باشید.

بر اساس این نظریه کم اثرترین روش یادگیری، خواندن (Reading) یک مطلب و یا شنیدن (Listening) آن است. روشهایی که نظام آموزشی، مدارس و دانشگاه­ های ما بر پایه آنها استوار است و ما آنها را در تمام دوران تحصیل تجربه کرده ­ایم و با میزان کاراییشان آشنایی داریم! اما بهترین و اثربخش­ترین روشهای یادگیری، شروع کردن به انجام کار و یادگیری در حین عمل است(Action learning). این روشی است که کارآفرینان و موفق­ترین افراد جامعه دائماً از آن استفاده می­ کنند، چراکه چیزی را که انسان با تلاش و ممارست آموخته باشد برایش جاودانه خواهد بود. به همین خاطر است که می­گویند تجربه بهترین آموزگار است و مطلبی که از طریق تجربه یاد گرفته شود، هرگز فراموش نمی­‌شود.

برای مطالعه بیشتر به سایت آموزش کسب و کار علی خادم الرضا مراجعه بفرمائید

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کیمیا فکر بزرگ

کیمیا فکر بزرگ، پیشرو در ارائه خدمات جامع آموزشی و حرفه ای شهرسازی در کشور، سال 1388 با شماره ثبت 36966 توسط علی خادم الرضا در مشهد مقدس تاسیس شده و فعالیت رسمی خود را آغاز نموده است. این گروه آموزشی هم اکنون دوره های آموزشی متمرکز خود در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان و خدمات رسانی آموزشی از راه دور خود را در سراسر کشور از طریق اینترنت و پست ارائه می دهند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش