اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951215241395028

با برگزاری آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی اجرایی شد

تحول در آزمون کارشناسی ارشد شهرسازی

کد: 13951215241395028

https://goo.gl/BsT2Ad

، تهران , (اخبار رسمی): آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی با توجه به ماهیت خود و تفاوتش با آزمون تستی، همچنین با توجه به محتوای سوالات و تعداد ضرایب آزمون، دارای اهمیت زیادی در نتیجه نهایی آزمون دواطلبان کارشناسی ارشد شهرسازی می باشد. موفقیت در این آزمون نیازمند مهارتهایی است که تماماً قابل یادگیری در مدت 3 ماه هستند.

آزمون تحلیلی تشریحی، آزمون عملی مرحله دوم ارشد شهرسازی - برنامه ریزی شهری ، منطقه ای مدیریت شهری

مهمترین تغییر در ساختار آزمون کارشناسی ارشد شهرسازی - گرایشهای برنامه ریزی - را می توان اضافه شدن آزمون مرحله دوم با نام آزمون تحلیلی-تشریحی برنامه ریزی شهری با ضریب 4 به آزمون تستی مرحله اول دانست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی کیمیا فکر بزرگ، آزمون ورودی کارشناسی ارشد شهرسازی - گرایش های برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری - شاهد تحولات گوناگونی در ساختار و محتوای خود در دوره های مخنلف برگزاری بوده است؛ این تغییرات را می توان در رویکرد طراحی سوالات آزمون، تعداد سوالات، زمان پاسخگویی به سوالات، تنوع منابع، تغییر سرفصل های آزمون و… مشاهده نمود. اما مهمترین تحول در ساختار آزمون کارشناسی ارشد شهرسازی ( برنامه ریزی شهری ) را می توان اضافه شدن آزمون مرحله دوم با نام آزمون تحلیلی-تشریحی برنامه ریزی شهری به آزمون تستی دانست که در سال ۱۳۹۰ اتفاق افتاد.

در این تغییر، داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری می بایست علاوه بر آزمون تستی همانند داوطلبان سایر رشته ها، در یک مرحله آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی با ضوابط خاصی نیز شرکت نمایند. ضریب این آزمون در مجموع ۴ بوده و دارای اهمیت بسیاری در نتیجه ی نهایی آزمون داوطلبان محترم می باشد. زمان برگزاری آزمون مرحله دوم برنامه ریزی معمولا با فاصله حدود سه ماهه نسبت به آزمون مرحله  اول بوده و مطابق با شرایط اعلام شده از سوی سازمان سنجش برگزار می گردد.

آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی با توجه به ماهیت آن و تفاوت آن با آزمون تستی و همجنین محتوای سوالات مطرح شده و تعداد ضرایب آن، دارای اهمیت زیادی در نتیجه ی نهایی آزمون دواطلبان می باشد. اکنون و با گذشت 6 دوره برگزاری این آزمون، موارد مختلفی از تاثیرگذاری های مثبت و منفی آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی بر نتایج نهایی آزمون را می توان ذکر نمود.

برای مثال داوطلبانی با رتبه های تک رقمی در آزمون تستی به دلیل عدم توفیق در آزمون مرحله دوم برنامه ریزی شهری، نتوانسته اند رتبه تک رقمی خود را حفظ کرده و جای خود را به داوطلبانی داده اند که با رتبه های دو و حتی سه رقمی به دلیل تسلط بر آزمون تحلیلی تشریحی و موفقیت در آن توانسته اند در مجموع دو مرحله، رتبه نهایی خود را کاهش دهند. از این رو توجه به آزمون عملی مرحله دوم برنامه ریزی ( تحلیلی تشریحی ) و تاثیرگذاری های آن بر نتیجه نهایی دارای اهمیت بوده و نشان می دهد که صرفا با تکیه بر نتیجه آزمون تستی نمی توان به قبولی و کسب نتیجه مطلوب نهایی اطمینان حاصل نمود.

بنابراین کسب آمادگی های لازم به منظور موفقیت در آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی برای تمامی داوطلبان اعم از رتبه های گوناگون تک، دو و سه رقمی و با پایه های مختلف تحصیلی اعم از رشته های مرتبط و غیر مرتبط دارای اهمیت زیادی است.

برنامه آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی چگونه است؟

آزمون عملی و تحلیلی­­ تشریحی برنامه ­ریزی از سال ۸۹ (کنکور ۹۰) بعنوان مرحله دوم گزینش دانشجویان برنامه ­ریزی شهری، منطقه ­ای و مدیریت شهری ملاک عمل قرار گرفت و تاکنون ورودی های ۹۰ تا امروز از طریق این سیستم مورد سنجش واقع شده­ اند. کیمیا فکر بزرگ به عنوان نخستین مرکز برگزار کننده این دوره­ ها از سال ۸۹ (کنکور ۹۰) تا کنون اقدام به برگزاری این دوره ­ها نموده و به گواه آمار، نتایج نهایی پذیرفته شدگان آزمون سراسری، و نظرسنجی های صورت گرفته به لطف خداوند از بالاترین کیفیت آموزشی در کشور برخوردار بوده است (برای اگاهی از نتایج در خشان کیمیا فکر بزرگ به صفحه نتایج قبولی مراجعه فرمایید).
در این خصوص در اینجا سعی می­ کنیم تا به برخی از سوالات متداول دانشجویان پاسخ گفته و چشم­ انداز روشنی از این آزمون را ترسیم نماییم.

پرسش­ های متداول دانشجویان:

  • هدف از برگزاری آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی چیست ؟
  • چه تفاوتی میان آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی و اسکیس طراحی شهری وجود دارد؟
  • چه مهارت­ هایی برای موفقیت در آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی لازم است؟
  • آیا صرف اتکا بر سوالات و تجربیات سالهای گذشته برای موفقیت در آزمون کافیست ؟
  • میزان تاثیر این نمره بر رتبه نهایی داوطلبان چه میزانی است؟
  • آیا دانشجویان غیر شهرسازی شانس موفقیت در رقابت با دانشجویان شهرسازی را دارند؟
  • چه عواملی باعث ایجاد تمایز در کارهای ارائه شده می­ گردد؟
  • مزیت­ های منحصر کیمیا فکر بزرگ در بسته آموزشی آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی چیست؟

اهداف آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ­ریزی چیست؟

موارد زیر را می توان به عنوان مهمترین اهداف آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی بیان کرد؛

سنجش قابلیت­ های تحلیلی- نوشتاری و مهارت­ های کاربردی دانشجویان به عنوان الزام و پیش­نیاز ورود به مقطع کارشناسی ارشد
سنجش توانمندی دانشجویان در برخورد مساله محور با موضوعات شهرسازی و پیوند چارچوب ­های نظری معاصر با زمینه ­های کاربردی رایج در کشور (استفاده از نظریه­ ها و روش­ های جدید بصورت کاربردی)

تفاوت آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ­ریزی و اسکیس طراحی شهری در چیست؟

مهمترین تفاوت های آزمون عملی برنامه ریزی شهری با اسکیس طراحی شهری به قرار زیر هستند؛

تاکید بیشتر بر مهارت ­های تحلیلی و نوشتاری در آزمون تحلیلی تشریحی در مقایسه با اسکیس
تاکید بیشتر بر فرآیندگرایی در آزمون تحلیلی- تشریحی و اتکای کمتر بر محصول­گرایی
ارائه طرح بصورت نقشه دوبعدی در آزمون عملی برنامه­ ریزی (عدم نیاز به ارائه راهکارهای سه بعدی)
تاکید بر مساله ­گشایی و راه ­حل های منطق­ گرا در آزمون تحلیلی- تشریحی و تاکید کمتر بر راه­ حل ­های شهودی و خلاقیت ­های هنری
تاکید بر رابطه فضا- فعالیت در آزمون تحلیلی- تشریحی و اتکای کمتر بر رابطه فرم – فعالیت

مهارت های لازم برای موفقیت در آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی کدامند؟

اصلی ترین مهارتها مورد نیاز برای موفقیت در آزمون تحلیلی تشریحی به چهار دسته مهارت های 1- تحقیقی نوشتاری 2- ترسیمی 3- تحلیلی و 4- تجویزی - رویه ای تقسیم می شوند که توضیح هر کدام در ذیل آورده شده است؛

۱- مهارت­ های تحقیقی- نوشتاری

این مهارت شامل طرح موضوع و بیان مساله، بازخوانی نظریه های کاربردی و تدوین چارچوب ­های نظری (نظریه ­های محتوایی چون نوشهرگرایی، رشد هوشمند، محلات نوسنتی، پدسترین پاکت، …) ، آشنایی با ضوابط و الزامات سازماندهی فضایی بر حسب مدیریت بحران، پدافند غیر عامل، اصالت بخشی، بازآفرینی شهری، باززنده سازی، رنسانس شهری و …)
و مواردی از این دست می شود.

۲- مهارت ­های ترسیمی

این مهارت شامل ترسیمات نقشه ­ای (دوبعدی)، استفاده از گرافیک در بیان مفاهیم ، شیت­ بندی ، تبدیل نوشتار به جدول و نمودار و کروکی و مواردی از این قسم است.

۳- مهارت ­های تحلیلی

مهارت های تحلیلی شامل تحلیل توپولوژیک، مرفولوژیک و تیپولوژیک فضا و عناصر فضایی ، تحلیل ساختاری فضا (تحلیل کل و جزء) ، تحلیل تناسبی فضا ، تحلیل ساختار جمعیتی و اقتصادی ، تحلیل موقعیتی فضا (S.W.O.T) ، تحلیل­ های تصمیم ­گیری چند معیاره (ماتریس اهداف- اقدامات، روش AHP و …) هستند.

۴- مهارت ­های تجویزی - رویه­ ای

این مهارت نیز شامل آشنایی با روش ­ها و فرایندهای برنامه­ ریزی جامع ، ساختاری و استراتژیک ، آشنایی با روش­ های چشم ­اندازسازی و سیاست گذاری (مدل CDS، اورگون و …) ، آشنایی با تدوین راهبردها، سیاست­ ها و نقشه­ های سیاست­ گذاری (Policy Plan) ، آشنایی با سازماندهی فضایی (طراحی ساختار فضایی، پهنه بندی کاربری زمین، طرح­ های تفصیلی و تفکیکی، …) آشنایی با تدوین ضوابط و مقررات کنترل و برنامه ­های اقدام و موارد زیر مجموعه دیگر است.

تمامی مهارت های لازم برای موفقیت در آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی قابل یادگیری و تسلط در بازه زمانی میان آزمون مرحله اول تا زمان برگزاری آزمون مرحله دوم هستند. در بسته جامع آموزشی آزمون تحلیلی تشریحی گرایشهای برنامه ریزی کارشناسی ارشد شهرسازی کیمیا فکر بزرگ ، تمامی مواردی آموزشی مورد نیاز شما برای تسلط بر این مهارت ها به صورت جامع آورده شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کیمیا فکر بزرگ

کیمیا فکر بزرگ، پیشرو در ارائه خدمات جامع آموزشی و حرفه ای شهرسازی در کشور، سال 1388 با شماره ثبت 36966 توسط علی خادم الرضا در مشهد مقدس تاسیس شده و فعالیت رسمی خود را آغاز نموده است. این گروه آموزشی هم اکنون دوره های آموزشی متمرکز خود در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان و خدمات رسانی آموزشی از راه دور خود را در سراسر کشور از طریق اینترنت و پست ارائه می دهند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش