همزمان با سرشماری نفوس و مسکن

الصاق کد ملک بر پلاک آبی املاک و مستغلات تهران

کد: 13950712148086013

https://goo.gl/zhhsGh

، تهران , (اخبار رسمی): معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران از اجرای الصاق کد ملک بر روی پلاک های آبی شناسایی املاک و مستغلات شهر تهران با هدف بروز رسانی و مکان محور نمودن اطلاعات شهرداری تهران خبر داد.

الصاق کد ملک بر پلاک آبی املاک و مستغلات تهران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، ناصر امانی اظهار داشت: در راستای اجرای تفاهم نامه منعقده با مرکز آمار ایران در رابطه با اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 در شهر تهران که با مشارکت جدی شهرداری تهران از سوم مهرماه به صورت خوداظهاری اینترنتی و از 24 مهرماه به صورت مراجعه حضوری درب منازل انجام خواهد شد، پروژه الصاق کد ملک بر روی پلاک آبی املاک شهر تهران تعریف و از ابتدای مهرماه در حال اجرا می باشد.

وی ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته با مرکز آمار ایران، این مرکز فیلدی به فرم های سرشماری در شهر تهران به نام کد شناسایی ملک افزوده است که اطلاعات آماری بدین ترتیب دارای کلید مشترک بین اطلاعات سرشماری و نقشه شهر تهران خواهد شد.

معاون شهردار تهران گفت: با توجه به اینکه شهرداری تهران وظیفه الصاق و تکمیل کدهای شناسایی ملک بر روی پلاک های آبی را بر عهده دارد، در قدم اول، سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات حدود یک میلیون برچسب ویژه کد ملک را برای الصاق به پلاک های آبی تهیه و چاپ و سپس برای راهنمایی مجریان پروژه 7 هزار شیت نقشه در قطع A4 برای 33 هزار و 800 بلوک شهری به همراه کد ملک تولید کرده است.

وی افزود: به پیشنهاد شهرداری تهران با همکاری با سرای محلات تهران نسبت به نام نویسی از پرسشگران محله برای سرشماری سال 95 اقدام شد به نحوی که این پرسشگران با توجه به آشنایی که با سطح محله خود دارند می توانند اطلاعات را به صورت دقیق تر برداشت و در فرم های آماری ثبت نمایند. همچنین موسسه فناوران شهر از طریق دفاتر خدمات الکترونیک شهر موظف شد نسبت به الصاق کدها پیش از آغاز سرشماری حضوری اقدام نماید. وی تاکید کرد این پروژه با هدف مکان محور کردن اطلاعات، اصلاح و بروز رسانی کدهای شناسایی (کد نوسازی) مندرج بر پلاک های املاک و بهره برداری از آن در سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام می شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به تراکم جمعیتی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به تراکم جمعیتی کلان شهر تهران، کل شهر به 5 بخش تقسیم و مدیریت اجرایی انجام سرشماری در هریک از این بخش ها به شهرداری تهران سپرده شده است که پشتیبانی فنی آن از طریق نیروهای مرکز آمار ایران و سازمان مدیریت استان تهران تامین می شوند .

 

امانی خاطر نشان کرد: در جریان اجرای طرح مذکور، قائم مقام شهرداران مناطق، معاونین برنامه ریزی و توسعه شهری، معاونین  اجتماعی و فرهنگی و مدیران روابط عمومی مناطق در ستاد مدیریت سرشماری شهرتهران درگیر این رخداد خواهند بود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه نصب کدهای شناسایی جدید می بایستی قبل از آغاز مرحله دوم و یا به عبارتی 24 مهرماه پایان پذیرفته باشد از کلیه مالکین املاک درخواست که با مامورین مربوطه همکاری لازم را بعمل آورد و نظرات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه 137 به شهرداری تهران منعکس نمایند.

لازم به ذکر است که مرکز آمار ایران به عنوان متولی آمار کشور، هر ده سال یک‌بار سرشماری را در کل کشور انجام دهد که از سال 85 تا امسال این اتفاق به صورت پنج ساله افتاده است. سابقاً سرشماری در شهر تهران توسط مرکز آمار ایران و با تعامل و پشتیبانی شهرداری تهران صورت می‌پذیرفت. اما با توجه به اینکه اطلاعات مرکز آمار در سطح بلوک‌های آماری سطح تهران بود و عموماً مبتنی بر نقشه‌های جغرافیایی سازمان نقشه برداری کشور تهیه می‌شد، باعث ایجاد تفاوت‌هایی در اطلاعات مرکز آمار با اطلاعات شهرداری تهران بود.

یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، به‌روز نبودن این نقشه‌ها و وجود فاصله چند ساله با وضعیت موجود شهر بود. از سویی شهرداری تهران برای برنامه‌ریزی‌های شهری خود به اطلاعات دقیقی در سطح پارسل نیاز دارد. به ویژه برای فوریت‌های خدمات شهری همچون خدمات آتش نشانی. اینکه مدیریت شهری دقیقاً بداند حادثه در کجا رخ داده و آن مکان دقیقاً کجا قرار گرفته، چه ویژگی دارد و چند نفر ساکن آن هستند بحثی حیاتی است.

بر اساس این پروژه تمامی کدهای املاک شهر تهران به‌روز شده و بر پلاک‌های آبی آن‌ها الصاق خواهد شد. این اقدام برای اولین بار در کشور به این شکل در شهر تهران و در آخرین سطح اطلاعات موجود بوده و می‌تواند در بقیه شهرهای کشور همچون الگویی استفاده شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران

معاونت هماهنگی و برنامه ریزی با تصویب نمودار سازمانی شهرداری تهران در سال 1367 و تصویب قائم مقامی شورای شهر در شهرداری تهران ایجاد شد. به مرور این ساختار دچار تغییرات شد و در حال حاضر این معاونت با اسم جدید معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا در حال فعالیت است. سرپرستی و برنامه ریزی امور مربوط به برنامه های جامع و کلی شهرداری تهران یکی از مهمترین وظایف این معاونت است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه