اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950713149526032

ساماندهی، اصولی‌ترین راه مواجهه با پدیده دستفروشی

کد: 13950713149526032

https://goo.gl/lMX3Kx

، تهران , (اخبار رسمی): نشست علمی- تخصصی «دستفروشی در شهر؛ مواجهه دولت، نهادهای شهری و جامعه مدنی» با حضور نمایندگان دستگاههای مسئول، مدیران شهری، استادان دانشگاه و نمایندگان جامعه مدنی در سالن اجتماعات شورای شهر برگزار تهران شد

ساماندهی، اصولی‌ترین راه مواجهه با پدیده دستفروشی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط‌ عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در ابتدای این نشست سبحان یحیائی مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات وبرنامه‌‍‌‌‌‌ریزی شهر تهران  هدف از برگزاری این نشست را رسیدن به یک الگوی هم‌افزایی در مواجهه با پدیده دستفروشی خواند وگفت: شهرداری تهران به عنوان نهاد عامل در مواجهه با این پدیده همواره  به دنبال بررسی زمینه‌های مختلف بوجود آورنده دستفروشی در شهر و یافتن مناسب‌ترین راهکار درمواجهه با آن است.

وی در ادامه از آغاز انجام پروژه‌ تحقیقاتی گسترده‌ای در همین راستا خبر داد و گفت: با توجه به نقدهای بیرونی فراوان به عاملیت  شهرداری در این خصوص و نادیده انگاشته شدن نقش سایرسازمان‌های مسئول در موضوع، مرکز مطالعات وبرنامه‌ریزی شهر تهران انجام مطالعات میدانی وسیع و تشکیل کارگروه‌های مشترک با مراجع ذی‌مدخل را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال راه حلی مناسب برای ساماندهی دستفروشان در شهر تهران است. این درحالی است که قانون تنها وظیفه مقابله با سد معبر را برای شهرداری وضع نموده است و از آنجا که دستفروشی پدیده‌ای وابسته به وضعیت کلان اقتصاد و بازار کشور است خلاء عدم حضور دیگر ارگان‌های مسئول در این خصوص کاملا مشهود است .

در ادامه این نشست دکتر علی اکبر تاج مزینانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از طرف انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران به عنوان مجری پروژه مطالعاتی طرح ساماندهی دستفروشان ضمن ارائه گزارشی از روند کار این طرح مطالعاتی، ابعاد این موضوع را بسیار گسترده و در سطح ملی توصیف کرد و از عوامل اصلی بوجودآورنده این پدیده از ناتوانی نظام سیاست‌گذاری اجتماعی در سطح کلان، توزیع ناعادلانه فرصت‌ها در کل کشور و  نابرابری‌های اجتماعی- اقتصادی  ناشی از این عوامل نام برد.

فرشید یزدانی به عنوان فعال اجتماعی در حوزه حقوق کودکان کار و مشاور مدیرعامل و دبیر شورای برنامه‌ریزی راهبردی سازمان تامین اجتماعی از دیگر سخنرانان این نشست بودکه با اشاره به موضوع تقسیم  فضای کار،کلان‌شهرها را در حال عبور از عرضه محوری به سوی تقاضا محوری دانست و با نگاه انتقادی به رویکرد کاذب دانستن دستفروشی، تسهیل در توزیع کالا، پایین آوردن هزینه‌های معاملاتی و تعدیل قیمت‌ها، افزایش رقابت در سیستم توزیع و ایجاد اشتغال در دوره‌های رکود اقتصادی و به تبع آن کاهش گرایش به اقتصاد سیاه و جنایی را از وجوه انکارناپذیر مثبت دستفروشی خواند.

احد رستمی، مدیرکل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی که به عنوان نماینده  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست حضور داشت با تأکید بر رویکرد اقتصادی به آمار 22 تا40 درصدی خانوارهای شهری که از نظر درآمدی آسیب‌پذیر و در معرض فقر قابلیتی هستند اشاره کرد و نبود فضا برای ایجاد  کسب وکارهای کوچک را در گرایش به دست فروشی بسیار مؤثر دانست.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به معضل فراگیر نوزادفروشی گفت: برای آنکه تمامی ابعاد موضوع دستفروشی مورد بررسی قرار گیرد می‌بایست در خصوص آن بیشتر صحبت شود تا درک درستی از موضوع در میان مسئولان ایجاد گردد زیرا درک اشتباه منجر به راهکارهای غلط می‌شود و نتیجه ای جز اتلاف منابع و زمان به دنبال ندارد.

به گفته دانشور وقتی مدیران صحبت از جمع آوری متکدیان و کودکان کار می کنند یعنی هنوز مساله را درک نکرده اند. با کدام زیر ساخت به دنبال جمع‌آوری کودکان هستند، این کودکان جمع آوری شده در کجا ساماندهی می‌شوند، در230 پرونده  15 مفقودی کودک داشتیم که پیش‌بینی می شد این کودکان به باندهای دستفروشی یا متکدیان فروخته شده اما به رد‌پایی از باندها نرسیدیم.

در ادامه نشست کمیل قیدرلو معاون مطالعات و برنامه‌ریزی مدیریت، امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات به عنوان یکی از برنامه‌ریزان طرح ساماندهی دستفروشی در شهرتهران نیز با اشاره به تعدد متغییرهای دخیل در ساماندهی دستفروشی، مواجهه با این موضوع را از مداخله یک جانبه شهرداری خارج دانست و راه حل را  در پذیرش مسئولیت و همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل در اقدام برای ساماندهی دستفروشان خواند.

قیدرلو با بیان اینکه دو نگاه نسبت به دستفروشی در شهرداری وجود دارد، گفت: یک رویکرد از منظر وظیفه حداقلی شهرداری به این موضوع است و مدافعان این تفکر از شورای شهر درخواست کردند به طور شفاف مسئولیت‌های مدیریت شهری در این حوزه را شفاف سازی کنند. برخی نیز نگاه سلبی به این موضوع دارند.

قیدرلو تاکیدکرد: نگاه مردم به دستفروشی یک شغل شرافتمندانه است که فرد در یک شرایط اجباری مجبور به این کار شده و دستفروش انسان مظلومی است بنابراین طبعا هر برخورد سلبی با این افراد بازتاب منفی دارد.

وی ضمن درخواست از متولیان اصلی برای ورود به موضوع تصریح کرد: با اینکه متولی اصلی ساماندهی دستفروشی شهرداری نیست، شهرداری تهران در غیاب سایر نهادها امر ساماندهی را پیش خواهد برد و متوقف به دیگران نخواهد ماند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

از ابتدای سال 1386، رویکرد فعالیت های مرکز مطـالعات و بـرنامه یـزی شهر تهـران بـر «مطالعات راهبـردی» و بـا هـدف دستیـابی بـه مـدیـریت و تـوسعه پایـدار شهری تهران مبتی بـر دانـایی محـوری و طراحـی و کـاربست مـدل های تـوسعه پایـدار شهری متـمرکز شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه