اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950714151255898

سهم 80 درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران

کد: 13950714151255898

https://goo.gl/aL7wQR

، تهران , (اخبار رسمی): در همایش «ساخت شهر پایدار» چهره‌های بین‌المللی به سهم 80 درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران اشاره و بر لزوم رفع هر چه سریعتر آن تأکید کردند.

سهم 80 درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ؛ وحید حسینی عضور هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این همایش طی سخنانی تصریح کرد: بخشی از دیتاهای فروانی که ما از آلودگی هوای شهر تهران داریم محصول همکاری با چهره‌های بین‌المللی نظیر خانم «کرین لژر» است که در این همایش حضور دارند. به گفته وی، تجربه طولانی پاریس در آلودگی هوا که از 20سال پیش شروع شده الگوی خوبی بود که طی سال‌های اخیر مورد استفاده کشور قرار گرفته و تصویر صحیحی از آلودگی هوا نزد رسانه‌ها، مجامع علمی و افکار عمومی ایجاد شد.

مدیر اجرایی کرسی یونسکو در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: پیش از این موضوع آلودگی هوا تا سطح جدل‌های سیاسی پیش رفته بود. برخی آن را اثر گرمایش خانگی می ‌دانستند و گروهی آن را همان گرد و خاک می‌نامیدند اما هم‌اکنون همزمان با چهره‌های بین المللی که منابع آلاینده را عامل اصلی آلودگی هوا می‌دانند، ما نیز مستنداتی داریم که این گزاره را تأیید می‌کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: موتورهای کاربراتوری و دیزلی تهدیدی برای زندگی شهروندان تهران و کلانشهرهای کشور هستند. ما در این راه امیدواریم دست‌کم تا 10 سال دیگر از مشکلات این منابع آلودگی هوا خلاص شویم. این‌ها منابع بیش‌آلاینده هستند و آلودگی هوای بسیاری تولید می‌کنند و هزینه‌های سنگینی به سلامت شهروندان تحمیل می‌کنند. ما در تصادفات رانندگی با مرگ ناگهانی مواجه هستیم اما آلودگی هوا مرگ تدریجی است و پس از دچار کردن افراد به سکته و بیماری‌های قلبی و سرطان، موجب مرگ شهروندان می‌شوند.

به گفته حسینی، اوایل خرداد و اواخر تیر هر سال 2پیک آلودگی هوای تهران است که بر اثر ریزگردها ایجاد می‌شوند اما در 6 ماه دوم سال به محض برقراری اینورژن، شرایط به سمت آلودگی هوا بر اثر گازهای آلاینده مونواکسید کربن و دی اکسید گوگرد و ذرات معلق می‌رود. طرح کاهش(LEZ) که طی ماه جاری در تهران به اجرا درآمده، در این مسیر کنترل همین آلاینده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: هر سال آنالیز مستمر بر روی کنترل کیفیت سوخت توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام می‌شود و بررسی‌های ما نشان داده وضع بسیار بهتر از گذشته شده است. در سال 89 حدود 7هزار قسمت در میلیون دیزل در هوای شهر داشتیم که الان به زیر 50 رسیده است. در بنزین هم بنزن از 2.7گرم حجمی به زیر 0.7 رسیده است. در این مسیر کیفیت هوای تهران روزانه، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری مقایسه و آنالیز می‌شود تا شرایط همواره در کنترل باشد.

حسینی افزود: برخی می‌گویند چگونه اینقدر محکم خودروهای کاربراتوری و دیزلی و موتورسیکلت‌ها را مقصر آلودگی هوا می‌دانید؟ در پاسخ باید گفت که ما با همکاری یک دانشگاه کانادایی یکسال آنالیز علمی کامل شیمیایی ذرات معلق تهران را انجام دادیم و متوجه شدیم 20 درصد ذرات معلق گرد و خاک است و 80 درصد آن منبع احتراقی دارد که به منابع آلاینده متحرک برمی‌گردد. از ترکیب ذرات معلق هم 10 درصد آن کربن سیاه یا دوده است که برای سلامت شهروندان فوق العاده خطرناک است و بدن هیچ مکانیزم دفاعی دربرابر این ماده سمی ندارد و منبع اصلی آن هم خودروهای کاربراتوری است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 1372 توسط شهرداری تهران تأسیس شده است. در حال حاضر این شرکت دارای دو معاونت مالی- اداری و معاونت فنی (واحد راهبری و اندازه گیری و واحد پایش و پیش بینی آلودگی هوا و صوت). این شرکت ضمن جرای پروژه های تخصصی، مطالعاتی- پژوهشی، 43 ایستگاه اندازه گیری صوت و 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر تهران دارد و با روش های مختلف آن را به شهروندان اطلاع رسانی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه