اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950723156825817

پرهیزکار اعلام کرد

ساخت رادارهای هواشناسی برای نخستین‌بار در کشور

کد: 13950723156825817

https://goo.gl/VDzFXS

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس سازمان هواشناسی کشور از ساخت رادارهای هواشناسی توسط متخصصان ایرانی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده بین سازمان هواشناسی و پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی ایران قرار است نسخه آزمایشی این رادارها تا تابستان سال 96 آماده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ساخت رادارهای هواشناسی برای نخستین‌بار در کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی ، داود پرهیزکار   درخصوص ورود تکنولوژی ساخت رادار برای پایش شرایط جوی در کشور برای نخستین بار بیان کرد: رادارهای هواشناسی یکی از ادوات دیدبانی و پایش جوی است که در مراکزهواشناسی پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رادارها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و از تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه رادارهای هواشناسی توانایی شناسایی قطره باران از فاصله 200 کیلومتری را دارند گفت: حسنی که این رادارها نسبت به سایر ادوات دیدبانی و پایش جوی دارا هستند این است که از پوشش آن‌ها در مکان‌های دور از دسترسی که امکان نصب سایر تجهیزات وجود ندارد، استفاده می‌شود. علاوه بر این در علم هواشناسی از داده‌های راداری می‌توان برای پایش و پیش‌بینی پدیده‌های خردمقیاس(که دارای گستره و طول عمر کوتاه هستند) نیز استفاده کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در این‌باره اضافه کرد: در حال حاضر 9 رادار در کشور وجود دارد که باید تا 24 مورد افزایش یابد، در این صورت است که شبکه اصلی شکل گرفته و پس از آن برای نقاط فرعی که فاقد پوشش هستند، شبکه‌ تکمیلی تحت عنوان شبکه فرعی راه‌اندازی خواهد شد.

پرهیزکار در ادامه از انجام اقدامات اولیه برای امضای تفاهم‌نامه با پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان هواشناسی برای ساخت رادارهای جدید در داخل کشور خبر داد و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده بین سازمان هواشناسی و پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی ایران قرار است نسخه آزمایشی این رادارها تا تابستان سال 96 آماده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این نخستین‌‌باری است که رادارهای هواشناسی به صورت ملی و توسط کارشناسان ایرانی ساخته می‌شوند گفت: تا کنون این تکنولوژی در کشور موجود نبود و اخیرا طی صحبت‌هایی با وزارت ارتباطات و پژوهشگاه فضایی مطرح و در دست اجرا قرارگرفته است، در این اقدام از همکاری کارشناسان و متخصصان ژاپنی نیز استفاده شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در رادارهای هواشناسی مهمتر از حوزه سخت‌افزاری، آن نرم‌افزاری است که اکوی رادار را به محصولات هواشناسی تبدیل می‌کند. در حقیقت رادارها در شناسایی پدیده خردمقیاس کمک می‌کنند، این توانایی درحال حاضر در کل کشور نیست و به همین دلیل نیاز است تا سطح پوشش رادارها در کل کشور گسترش یافته و آموزش لازم برای پیش‌بینی این پدیده‌ها نیز انجام گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش کمبود اعتبار و نبود نقدینگی را یکی از مشکلات موجود در اجرای طرح توسعه هواشناسی در کشور اعلام کرد و گفت: به طور قطع اگر این طرح در کشور اجرا می‌شد طی سه تا چهار سال گذشته تحول عظیمی در سطح فعالیت هواشناسی کشور پدید می‌آمد.

پرهیزکار در ادامه اضافه کرد: با این وجود با تمام فشارهای مالی و اعتباری که روی سازمان بود توانستیم جایگاه هواشناسی را در بین مردم و مسئولین ارتقا بدهیم. درحال حاضر سازمان هواشناسی در چند شورای عالی آب، مدیریت بحران و آلودگی هوا شرکت می‌کند.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که آمار به دست آمده نشان می‌دهد رویکرد مردم کاملا به هواشناسی تغییر کرده است گفت: ما با توسعه هواشناسی کاربردی توانستیم رویکرد مردم را به این سازمان تغییر دهیم. هواشناسی باید به شکل کاربردی به دل جامعه و بخش‌های تصمیم‌گیر کشور وارد شود. درحال حاضر در بخش کشاورزی این اقدام را انجام داده و ارتباط خود را با کشاورزان برقرار کرده‌ایم. چراکه در این حوزه مهمترین آسیب از بخش شرایط و مخاطرات جوی به محصول وارد می‌شود.

پرهیزکار در پایان نیز درباره پیش بینی مقدار بارش پاییزه و زمستانه در کشور اعلام کرد: با توجه به خروجی‌ مدل‌های هواشناسی و تحلیل‌های تخصصی، بارش باران در پاییز کمتر از حالت نرمال و در زمستان در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان هواشناسی

وظیفه اصلی سازمان هواشناسی کشور در راستای تامین اهداف ملی و بین المللی، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقلیم می باشد. تحقیق و شناخت کامل اتمسفر و کلیه پدیده های جوی وجمع آوری ، تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای هواشناسی و ارائه و کشف نتایج حاصله بمنظور کمک به برنامه ریزی ، پیشرفت و افزایش بازدهی موثر در فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، آب، آبیاری، مخازن آبهای زیر زمینی، آبهای سطحی، شهرسازی، سدسازی، تامین انرژی، تاسیسات شهری، آبرسانی، سلامتی و بهبود ارتباطات هوایی، در یایی، زمینی و مطالعات محیط زیست و سایر فعالیتهای دریایی، آلودگی هوا، تعدیل وضع هوا و غیره از مهمترین کاربرد های هواشناسی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان