اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950803167466424

در راستای تحقق شهر سبز پایدار

بررسیها برای ساخت شهرک سبز در همدان

کد: 13950803167466424

https://goo.gl/7xB0uA

، همدان , (اخبار رسمی): با حضور طراحان و سرمایهگذاران خارجی و در راستای تحقق شهر سبز پایدار، ساخت شهرک سبز در همدان در مساحتی در حدود 360 هکتار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بررسیها برای ساخت شهرک سبز در همدان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری همدان ،  نشستی با حضور عضو شورای اسلامی شهر، مشاوران شهردار، معاونان و مدیران مجموعه مدیریت شهری به منظور تحقق اهداف شهر سبز پایدار در محل شهرداری همدان برگزار شد.

مشاور اجرایی شهردار و مسؤول دبیرخانه شهر سبز پایدار همدان با اشاره به اینکه پس از انتخاب همدان از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی به عنوان نخستین شهر سبز پایدار جهان اسلام، مجموعه اقدامات مؤثری برای نیل به این هدف انجام شده، گفت: در این زمینه شاهد تلاش روزافزون شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان بودیم که در این خصوص مذاکراتی با هیأت‌های متعدد از کشورهای مختلف عملیاتی شد.

حسن محمدی با اعلام اینکه همدان به لحاظ ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی دارای ویژگی‌های متمایزی است، اظهار کرد: با توجه به این ویژگی‌ها، بسیاری از مقدمات برای تحقق شهر سبز پایدار فراهم است و نگرانی برای دستیابی به اهداف نداریم.

وی ادامه داد: تحقق پروژه‌های مرتبط با شهر سبز پایدار در اولویت کاری مدیران شهری همدان است.

وی با بیان اینکه با توجه به پیشنهاده پژوهشی تهیه شده از سوی طراحان اتریشی، همه امکانات برای اجرایی شدن این طرح آماده است، خاطرنشان کرد: این نشست‌ها در راستای تبادل اطلاعات فنی و اجرایی برای ایجاد توافقات لازم صورت می‌گیرد و به نوعی لمس تجربیات در زمینه پروژه‌های مشابه در سایر نقاط جهان است.

محمدی با اعلام اینکه زمین در نظر گرفته شده برای احداث شهرک سبز در بهترین نقطه آب و هوایی همدان در تملک شهرداری است، گفت: شهرداری این آمادگی را دارد تا در صورت به توافق رسیدن طرفین، در رابطه با اجرایی شدن این پروژه ورود پیدا کند.

وی توضیح داد: لزوم هماهنگ‌سازی احداث شهرک سبز با اهداف شهر سبز پایدار دارای اهمیت است و تفاهم‌نامه ارسالی هم‌اکنون توسط مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان در حال مطالعه است.

مسؤول دبیرخانه شهر سبز پایدار همدان با بیان اینکه در مدت حضور طراح و سرمایه‌گذاران خارجی این پروژه در همدان، بازدید میدانی از آن صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: تصمیم‌گیری در رابطه با این تفاهم‌نامه، به بعد از بازدیدهای میدانی موکول می‌شود.

محمدی تأکید کرد: تلاش ما بر این است که این طرح عملیاتی شود و با توجه به انتخاب همدان به عنوان شهر سبز پایدار، همکاری‌های خوبی برای اجرای پروژه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته افرادی از مجموعه مدیریت شهری در اجلاسی با موضوع شکوفایی شهری شرکت کردند، گفت: این اجلاس فرصتی فراهم آورد تا ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل همدان بیش از پیش معرفی شود و در همین راستا همدان به عنوان یکی از شهرهای پروژه شکوفایی شهری انتخاب شد.

محمدی خاطرنشان کرد: اجرای شهرک سبز، پروژه‌ای لاینفک از پروژه‌های شکوفایی شهری خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه همدان به عنوان نخستین پایتخت تاریخ و تمدن ایران، نخستین شهر سبز پایدار جهان اسلام و یکی از هشت کلان‌شهر کشور، دارای اهمیت است، تصریح کرد: این شهرداری شاخص‌ها و ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که امیدواریم در ارتباطی سازنده، تحقق پروژه احداث شهرک سبز پایدار امکان‌پذیر شود.

*مرادی: همدان برای احداث شهرک سبز مناسب است

باید از فرصت پیش آمده استفاده کرد

رئیس شرکت سولار انرژی همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شرکت ما، مجموعه پروژه‌هایی را در سطح استان همدان در حال انجام دارد، گفت: احداث نیروگاه خورشیدی در سه فاز 30 مگاواتی در شهرستان کبودراهنگ، 7 مگاواتی در بخش شیرین‌سو و 30 مگاواتی در پشت شهرک صنعتی ویان از جمله این پروژه‌هاست.

محمد مرادی افزود: ساخت کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی که در ارتباط با موضوع شهر سبز پایدار و شهرک سبز است نیز از دیگر پروژه‌های در حال انجام است.

وی به عنوان یکی از معرفان سرمایه‌گذاری خارجی برای احداث شهرک سبز، گفت: این پروژه در فضای تقریبی 360 هکتار پیش‌بینی شده که به دنبال این هستیم تا با حفظ ارزش‌های بومی و اصول ملی و با بهره‌گیری از تجربیات متخصصان خارجی این پروژه را به نتیجه برسانیم.

مرادی تأکید کرد: باید از فرصت پیش آمده به نحو مطلوب استفاده کرد؛ چراکه به عقیده من این استان ظرفیت‌های لازم اجرایی شدن این پروژه را دارد.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه همه مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، گفت: البته طرح پیشنهادی داده شده دارای نقاط قوت و ضعفی است که با بررسی‌های انجام شده آمادگی اجرا خواهد یافت.

*پوخر: احداث شهرک سبز در 360 هکتار با برآورد هزینه 2/1 میلیارد یورو

طراح اتریشی پروژه احداث شهرک سبز نیز در این نشست به ارائه اطلاعاتی در خصوص این پروژه پرداخت و گفت: این شهرک در فضای تقریبی 360 هکتار با برآورد هزینه 2/1 میلیارد یورو طراحی شده که بازه زمانی پیش‌بینی شده برای احداث آن 12 سال است.

توماس پوخر ادامه داد: شرکت ما با سابقه طراحی و اجرای بزرگترین پروژه‌ها در کشورهای مختلف، برای طراحی پروژه ساخت شهرک سبز اعلام آمادگی کرده است.

وی توضیح داد: زمینی که برای ساخت این شهرک در نظر گرفته شده در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان است که البته با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده در صورت اجرای راه‌آهن، امتیازاتی از لحاظ نزدیکی به این راه ارتباطی داراست.

پوخر با اشاره به اینکه در طرح تهیه شده شرایط بارش‌ها و کمبود منابع آبی همدان مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرک و همچنین ایجاد دریاچه‌های آبی در اطراف آن مورد نظر است.

وی عنوان کرد: در نظر داریم این شهرک به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تنها زمینه استقرار افراد متمول در آن فراهم نشود و بقیه طبقات جامعه نیز امکان حضور در آن را داشته باشند.

وی بیان کرد: در این شهرک، بلوک‌هایی برای ساختمان‌های مسکونی در گرفته می‌شود که این بلوک‌ها از طریق راه‌های ارتباطی فرعی با جاده‌های اصلی در ارتباط خواهد بود و در کمربندهای سبز ایجاد شده و فضاهای سبز نیز می‌توان کاشت گیاهان دارویی و مصرفی و همچنین نهال‌های میوه را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه ایجاد غذاخوری‌ها، کودکستان‌ها، کافی‌شاپ‌ها و دیگر امکانات رفاهی در نظر است، گفت: سعی شده با طراحی صورت گرفته افراد ساکن در این شهرک تمام امکانات لازم برای زندگی را داشته باشند و به نوعی در این مجموعه اشتغالزایی نیز صورت خواهد گرفت.

توماس پوخر توضیح داد: استفاده از انرژی‌های پاک و خورشیدی در این مجموعه مورد توجه است و سعی شده بین بلوک‌های مسکونی فضایی برای پیاده‌روی افراد تعبیه شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه در سال جاری میلادی قدم‌های اولیه برای امضای تفاهم‌نامه‌ها انجام شود، آغاز عملیات اجرایی پروژه یک‌سال بعد خواهد بود و بر اساس بازه زمانی تعریف شده، احداث کامل این شهرک 12 سال به طول می‌انجامد.

گفتنی است، ساخت شهرک سبز در همدان با 2/1 میلیارد یورو هزینه پیش‌بینی شده که شهرداری و سرمایه‌گذاران در صورت تفاهم، به این مهم ورود پیدا خواهند کرد.

همچنین در این نشست طراحی از کشور اتریش و سرمایه‌گذارانی از کشورهای سوئد و آلمان حضور داشتند و معاونان شهردار و مدیران حوزه شهرداری به طرح سؤالاتی درباره این پروژه پرداختند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری همدان

می‌توان گفت که حکومت مشروطه ایران در همدان تقریبا چند ماهی قبل از صدور فرمان آن در ایران به یمن وجود حکمران عارف و آزادیخواهی چون ظهیر الدوله صفا علیشاه در این شهر استقرار یافت. وی پیش از آن که اسمی از مجلس شورای ملی در ایران باشد در شهر همدان مجلس فواید عمومی را بنیاد گذاشت که حکم پارلمان شهری بود و بعدها انجمن ولایتی نام گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه