اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951015214706424

همدان، میزبان اولین همایش ملی شهر سبز پایدار

کد: 13951015214706424

https://goo.gl/Rw5bKx

، همدان , (اخبار رسمی): انتخاب همدان به عنوان آزمونه شهر سبز پایدار از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی در مرداد ماه سال 93 اتفاق افتاد.

همدان، میزبان اولین همایش ملی شهر سبز پایدار

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری همدان،بر پایه تعاریف، شهر پایدار به شهری اطلاق می‌شود که طراحی آن بر اساس اثرات زیست محیطی شکل گرفته باشد به طوری که در این شهر مصرف انواع انرژی‌ها در حداقل ممکن است.

به بیان صاحب‌نظران، شهر پایدار به گونه‌ای اداره می‌شود که کمترین وابستگی به محیط پیرامونی خود و منابع آن داشته باشد به نحوی که انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند.

مدیریت نوین شهر پایدار، طراحی‌ ساختمان‌های بلند، معماری نوین و طراحی ساختمان‌های هوشمند، توسعه حمل و نقل ریلی و هیبریدی، بازیافت زباله و مدیریت فاضلاب، بازیافت نخاله‌های ساختمانی با هدف مدیریت و تولید مصالح جدید، ایجاد و توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی منحصر به فرد و دائمی و استحصال گاز از طلای کثیف از اهداف تحقق شهر سبز پایدار است.

با توجه به شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی شهر همدان و البته دارا بودن محیطی طبیعی و زیبا، این شهر در سال 93 به عنوان آزمونه شهر سبز پایدار در ایران و جهان اسلام انتخاب شد تا از این طریق ضمن مدیریت هدفمند شهر، در جهت فراهم‌سازی بسترهای طبیعی لازم به منظور ایجاد پروژه‌های مرتبط با الگوی تعریف شده، گام برداشته شود.

اگرچه تحقق کامل شهر سبز پایدار در وهله نخست امری پیچیده و مشکل به نظر می‌رسد اما مدیریت شهری از سال 93 تاکنون مجموعه اقداماتی را در راستای دستیابی به این هدف به انجام رسانیده است.

برگزاری همایش ملی شهر سبز پایدار در سال جاری از جمله برنامه‌ها به منظور تحقق اهداف ترسیم شده است.

در همین رابطه مشاور اجرایی شهردار و مسؤول دبیرخانه شهر سبز پایدار گفت: آنچه در ایران با نام «شهر سبز» شناخته می‌شود و ادعاهایی که در مورد برخی از شهرها به عنوان «شهر سبز» وجود دارد، تنها اشاره به سرانه فضای سبز شهری دارد که این یکی از معیارهای شهر سبز یا پایتخت سبز در کشورهای آسیایی و اروپایی است.

حسن محمدی افزود: در کنار معیار سرانه فضای سبز و با همان دسترسی به فضای سبز عمومی، معیارهای دیگری همچون استفاده از انرژی‌های پاک، حمل و نقل هیبریدی، مدیریت پسماند و معماری و شهرسازی سبز در یک پیوند ناگزیر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پرداختن به این نوع معیارها نیازمند به‌کارگیری اشکال جدید مدیریت شهری به منظور پاسخگویی به چالش‌های مرتبط است، اظهار کرد: به بیان دیگر شهرهای آینده باید یک الگوی جامع توسعه پایدار شهری را بپذیرند، الگویی که نیازمند مداومت و مشارکت متقابل شهرداری و شهروندان است.

محمدی با اعلام اینکه یکی از شهرهایی که به خوبی از ظرفیت‌های طبیعی لازم به منظور معرفی به عنوان «شهر سبز» در ایران برخوردار است، شهر همدان می‌باشد، بیان کرد: انتخاب همدان به عنوان آزمونه شهر سبز پایدار از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی در مردادماه سال 93 اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و استعدادهای گردشگری، تاریخی و طبیعی بی‌نظیر همدان این شهر به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام انتخاب شد.

محمدی با اشاره به تشکیل دبیرخانه شهر سبز پایدار در همدان گفت: از جمله اهداف این دبیرخانه می‌توان به همکاری در زمینه معرفی شهر همدان به عنوان شهر سبز پایدار کشور در قالب یک طرح آزمونه با پیروی از اصول توسعه پایدار و اشاعه نتایج حاصل شده از اجرای این طرح به سایر شهرهای کشور، همکاری در راستای ایجاد دبیرخانه شهر سبز پایدار در شهرداری همدان با هدف پیگیری امور مرتبط، گسترش همکاری علمی و پژوهشی در زمینه تعریف شاخصه‌های شهر سبز و بررسی چگونگی اجرا و پیاده‌سازی آن، همکاری در ترویج و گسترش به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر در اماکن عمومی، همکاری در خصوص چگونگی به حداقل رساندن اثرات سوء زیست‌محیطی ناشی از حمل و نقل، مصرف انرژی، آلودگی هوا، آب، خاک و صدا و پسماندهای خانگی، همکاری در تعریف اجرای پروژه بهره‌گیری از حمل و نقل سازگار با محیط زیست و همکاری در زمینه آموزش‌های عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد.

مشاور اجرایی شهردار همدان و مسؤول دبیرخانه شهر سبز پایدار در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه به دنبال انتخاب همدان به عنوان اولین آزمونه شهر سبز پایدار، فعالیت‌های دبیرخانه شکل گرفت، عنوان کرد: در همین راستا تشکیل دبیرخانه اولین آزمونه شهر سبز پایدار در شهرداری، صدور ابلاغ اعضای این دبیرخانه و تعیین شرح وظایف آن، برگزاری بیش از ده جلسه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری، برگزاری جلسه با تشکل‌های مردم‌نهاد، تشکیل جلسات به منظور جلب همکاری با شرکت جی.اف.آ ژاپن در خصوص سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، تشکیل جلسات جلب همکاری با شرکت‌های مپنا در خصوص مشاوره در امر خرید اتوبوس و تاکسی هیبریدی و برقی و شرکت آپرین‌خودرو به خصوص خرید اتوبوس برقی محقق شد.

وی ادامه داد: همچنین شرکت در اجلاس شکوفایی شهری در وین در راستای پروژه سی.پی.آی در همدان، شرکت در سمپوزیسم چشم‌‌انداز شهرهای پایدار آینده ایران- تهران، شرکت در اجلاس شهرداران آسیایی در تهران و قزوین و پیشنهاد عضویت همدان در هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی و تصویب آن، جلسه با شرکت فاران و اختصاص 2 هکتار از زمین پارک ملل به منظور ایجاد نیروگاه خورشیدی یک مگابایتی با سرمایه‌گذاری فاران، تشکیل جلسه با شرکت‌ عالیان پرگاس در خصوص پروژه خورشیدی کردن 69 پایه چراغ پیاده‌راه بوعلی، شناسایی برخی شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه‌های مختلف مرتبط زیست‌محیطی و برگزاری جلسات مختلف با آنها در زمینه‌های حمل و نقل، مدیریت پسماند، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر پیگیری‌های انجام شده بوده است.

محمدی، تصمیم‌گیری در کمیسیون عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر مبنی بر مجهز نمودن اماکن تجاری و مجتمع‌های مسکونی به انرژی خورشیدی، تلاش در جهت فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ از طریق چاپ مقاله و فعالیت سمن‌ها، تصمیم‌گیری در جهت تجهیز اماکن عمومی و ساختمان‌های دولتی به انرژی‌های خورشیدی، ایجاد زمینه همکاری و خواهرخواندگی شهر ورونا ایتالیا با تصویب شورای اسلامی شهر، مذاکره با نماینده شهردار شهر نورنبرگ آلمان به منظور ایجاد خواهرخواندگی و استفاده از تجربیات این شهر در زمینه توسعه شهر هوشمند، شهر سبز، دریافت مجوز ساخت نیروگاه در زمین 50 هکتاری رباط شورین متعلق به شهرداری، معرفی زمین 50 هکتاری متعلق به بخش خصوصی به سازمان انرژی‌های نو ایران در جهت دریافت مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی را از دیگر اقدامات انجام شده ظرف مدت نام‌گذاری همدان به عنوان شهر سبز پایدار ذکر کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام شده در این دبیرخانه گفت: میزبانی هتل‌ساز اتریشی به منظور سرمایه‌گذاری و ساخت هتل‌های چوبی، میزبانی شهرداری همدان از سرمایه‌گذار آلمانی در انتقال فناوری اتوبوس‌های هیبریدی به همدان، شرکت در یازدهمین اجلاس بین‌المللی راه ابریشم در قزوین، نشست شهردار با مدیرعامل شرکت فالکون آلمان با شرکت امید سام در خصوص ایجاد نیروگاه خورشیدی، حضور در همایش بین‌المللی «رهبران شهرها» با محوریت شکوفایی شهری، میزبانی از سفیر فنلاند و هیأت همراه در چارچوب توسعه روابط با شهرهای مختلف فنلاند با همدان،‌ میزبانی از اعضای شورای شهر و شهرداری شهر ارفورت آلمان و برگزاری نشست صمیمانه شهردار همدان با دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی و شهردار قزوین، حضور کنسرسیوم سرمایه‌گذاری اروپایی در خصوص ساخت شهرک سبز در همدان، ساخت پیاده‌راه خیابان بوعلی در راستای اهداف پروژه شکوفایی شهری و توسعه شهر سبز پایدار و انعقاد قرارداد با شرکت هندلزهاوس آلمان در خصوص احداث نیروگاه 7 مگاواتی خورشیدی تاکنون عملیاتی شده است.

مشاور اجرایی شهردار و مسؤول دبیرخانه شهر سبز پایدار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده به منظور برگزاری نخستین همایش ملی شهر سبز پایدار اظهار کرد: این همایش در اسفندماه سال جاری با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان با دانشگاه‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود.

حسن محمدی با بیان اینکه این همایش در 12 محور برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این همایش، دو کمیته علمی و اجرایی با تعیین اعضا به انجام وظیفه می‌پردازند که بر این مبنا شهرداری همدان، شورای اسلامی شهر، دبیرخانه شهر سبز و مرکز مطالعات شورای اسلامی از برگزارکنندگان همایش هستند و حامیان همایش نیز حفاظت محیط زیست، دانشگاه‌های بوعلی سینا، پیام نور، صنعتی، آزاد اسلامی، بانک شهر، مجمع جهانی شهرداران آسیایی، پارک علم و فناوری استان و مجمع شهرداران آسیایی هستند. وی توضیح داد: این همایش به صورت ملی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه دبیرخانه شهر سبز پایدار جهان اسلام در سال 93 در همدان تشکیل شد، گفت: بر مبنای انتخاب همدان به عنوان شهر سبز پایدار تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان محیط زیست کشور به امضا رسید.

ابراهیم مولوی ادامه داد: از آنجا که همدان از قدیم‌الایام به عنوان یک باغ شهر معروف بود، قرار بر این شد تا با انتخاب این شهر به عنوان شهر سبز پایدار، فعالیت‌ها در حوزه زیست‌محیطی افزایش یابد که در راستای مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه شهر سبز پایدار، برگزاری اولین همایش ملی شهر سبز پایدار در همدان در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: این همایش با هم‌اندیشی و همکاری دانشگاه‌های بوعلی سینا، علوم پزشکی، پیام نور، دانشگاه صنعتی همدان، پارک علم و فناوری استان، سازمان نظام مهندسی ساختان و حفاظت محیط زیست استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حقیقت با برگزاری این همایش به دنبال کاربردی کردن عنوان انتخاب شده برای همدان هستیم، گفت: به‌یقین در اجرای این همایش به دنبال پر کردن تقویم کاری مدیریت شهری نیستیم و خروجی همایش از اهمیت بالایی برخوردار است.

مولوی با اشاره به اینکه محورهای همایش دربرگیرنده همه مسائل و معضلات مدیریت شهری است، عنوان کرد: معماری نوین و شهر سبز پایدار، شهر هوشمند و شهر سبز پایدار، شهر سبز پایدار، سیما و منظر شهری، فضای سبز، پوشش گیاهی و باغات، حمل و نقل سبز و توسعه پایدار شهری و توسعه کالبدی، فضایی و شهر سبز پایدار از جمله محورهای پژوهشی برگزاری این همایش است.

وی ادامه داد: عمران شهری، مصالح نوین و شهر سبز پایدار، سیاست‌های مدیریت شهری در شکوفایی شهری، صنعت گردشگری، اقتصاد شهری و شهر سبز پایدار، شهر سالم، ارتقای سلامت شهروندان و شهر سبز پایدار، انرژی‌های تجدیدپذیر، سوخت‌های پاک و شهر سبز پایدار از دیگر محورهای برگزاری این همایش است.

مولوی از ارسال اعلان همایش شهر سبز پایدار به دانشگاه‌های سراسر کشور، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و ادارات حفاظت محیط زیست سایر استان‌ها خبر داد و افزود: با راه‌اندازی وبگاه همایش، خوشبختانه شاهد استقبال متخصصان و علاقه‌مندان از سراسر کشور به حوزه محیط زیست بودیم.

ابراهیم مولوی اعلام کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، فراخوان اعلام شده برای ارسال مقالات به دبیرخانه همایش، بیستم دی ماه در نظر گرفته شد که البته احتمالاً این زمان تا پایان دی ماه تمدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه نتایج انتخاب مقالات شانزدهم بهمن ماه اعلام خواهد شد، گفت: این همایش در دوم و سوم اسفندماه سال جاری، با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سورنا ستاری معاون فناوری و علمی رئیس جمهور در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: از آنجا که همدان به عنوان آزمونه شهر سبز پایدار انتخاب شده، امیدواریم شاهد خروجی مناسب این همایش و دستاوردهای شایسته آن برای شهروندان باشیم و البته بستر مناسبی را در اجرای فعالیت‌های مثبت در شهر ایجاد کنیم.

وی با اعلام اینکه این همایش به صورت ملی برگزار می‌شود، بیان کرد: پیش‌بینی‌ها به منظور هزینه‌کرد در این همایش چیزی در حدود 100 میلیون تومان است که با توجه به کمبود اعتبارات، زمینه به منظور برگزاری همایش به شکل بین‌المللی فراهم نبود.

وی افزود: تدارک دیدن برای پذیرایی از مقامات بین‌المللی نیازمند بهره‌گیری از پروازهای درجه یک و ممتاز و همچنین اسکان در هتل‌های پنج ستاره بود که این امکان برای ما فراهم نبود.

مولوی خاطرنشان کرد: در حقیقت با برگزاری این همایش به دنبال افزایش ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری در همدان هستیم.

گفتنی است همایش شهر سبز پایدار در راستای انتخاب همدان به عنوان آزمونه شهر سبز پایدار جهان اسلام توسط مجمع جهانی شهرهای اسلامی در دوم و سوم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری همدان

می‌توان گفت که حکومت مشروطه ایران در همدان تقریبا چند ماهی قبل از صدور فرمان آن در ایران به یمن وجود حکمران عارف و آزادیخواهی چون ظهیر الدوله صفا علیشاه در این شهر استقرار یافت. وی پیش از آن که اسمی از مجلس شورای ملی در ایران باشد در شهر همدان مجلس فواید عمومی را بنیاد گذاشت که حکم پارلمان شهری بود و بعدها انجمن ولایتی نام گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه