اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950805169416383

ارتفاعات شیراز؛ فرصت طلایی توسعه گردشگری

کد: 13950805169416383

https://goo.gl/oc1Xt9

، شیراز , (اخبار رسمی): افزایش حضور مسافران و گردشگران در این شهر از یک سو و نیاز شهروندان شیرازی به فضاهای جدید گردشگری و محدودیت‌های موجود در تامین زمین مناسب برای ایجاد مجموعه‌های تفریحی و گردشگری در سطح شهر، ارتفاعات اطراف شیراز که دورتادور این شهر را احاطه کرده‌اند، فرصتی مناسب برای ایجاد طرح‌های گردشگری است.

ارتفاعات شیراز؛ فرصت طلایی توسعه گردشگری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  پایگاه خبری شهرداری شیراز، ارتفاعات چمران، باباکوهی و نور در شمال، کوه دراک در شمال‌غرب و ارتفاعات مجاور بلوار رسول اعظم (ص) در شرق شیراز از جمله مناطق طبیعی هستند که طرح‌های متنوع گردشگری، تفریحی و فضای سبز در آنها طراحی شده که برخی از آنها وارد مرحله اجرایی شده‌اند.

با تکمیل این طرح ها، کمبودهای شهر شیراز در زمینه فضاهای تفریحی و گردشگری رفع شده و علاوه بر این می‌توان به حضور گردشگران در این مراکز و ایجاد منابع درآمدی جدید برای شهر امید بست.

البته در کنار منافع اقتصادی پایداری که به عنوان چشم‌انداز طرح‌های بلندمدت شهرداری شیراز در ارتفاعات شهر ترسیم شده، همانطور که شهردار شیراز بارها تاکید کرده حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف این اراضی توسط سودجویان به عنوان یکی دیگر از اهداف ارزشمند این برنامه مدنظر مدیریت شهری است.

معاون اقتصادی شهرداری شیراز: متقاضیان فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری در ارتفاعات شیراز را از دست ندهند

معاون اقتصادی شهرداری شیراز از آماده‌سازی بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ارتفاعات شیراز خبر داد.

رضا خیراندیش ارتفاعات نور، باباکوهی، دراک و چمران را از جمله ارتفاعات درنظر گرفته شده برای ورود سرمایه‌گذاران عنوان کرد و اظهار داشت: در ارتفاعات نور (ا... اکبر) واقع در شمال شیراز، 170 هکتار به منظور ایجاد مراکز تفریحی، فرهنگی، گردشگری، رستوران و مراکز اقامتی درنظر گرفته شده است که با انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل راه و شهرسازی استان امکان 7 درصد ساخت و ساز در این اراضی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مساحت کل اراضی ارتفاعات نور به بیش از 350 هکتار می‌رسد، افزود : عمده زمین‌های دیده شده در این طرح به فضای سبز تبدیل می‌شود و برای جذب سرمایه‌گذاری، 16 بسته مختلف پیش‌بینی شده است.

معاون اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به طراحی و تعریف تعداد قابل توجهی بسته سرمایه‌گذاری، گفت: مراجعه‌کنندگان می‌توانند پیشنهاد و نوع سرمایه گذاری درخواستی خود را در این بخش ارائه کنند، ضمن اینکه تله‌کابین به طول یک کیلومتر در این اراضی دیده شده است.

خیراندیش ارتفاعات منصورآباد در ضلع شمالی بلوار چمران را از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد و با بیان اینکه این اراضی با مساحتی در حدود 400 هکتار به بام شیراز مشهور است، اظهار داشت: هم‌اکنون مدیریت ارتفاعات شهرداری شیراز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها، ساخت مسیر و کاشت گونه‌های مختلف گیاهی در این اراضی بوده و تامین آب و جانمایی بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز به موازات این اقدامات در دست انجام است.

وی از هزینه 50 میلیارد تومانی ایجاد زیرساخت‌ها در این ارتفاعات خبر داد و افزود: با توجه به مشرف بودن باغ‌های تاریخی و زیبای قصردشت، نام "بام شیراز" برای آن انتخاب شده که با توجه به این مزیت، فرصت بسیار مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران ایجاد شده و انتظار می‌رود متقاضیان از این فرصت استفاده مناسب را ببرند.

معاون اقتصادی شهرداری شیراز درباره دیگر طرح‌های در نظر گرفته شده برای ارتفاعات شیراز گفت: موقعیت بسیار خوب ارتفاعات باباکوهی به عنوان یکی از مراکز اصلی کوهپیمایی شهروندان، باعث شده تا به عنوان یکی از مراکز گردشگری شیراز مطرح باشد و هم‌اکنون درحال طراحی مجموعه گردشگری - تفریحی با کاربری‌های مختلف به مساحت 200 هکتار در این بخش هستیم.

خیراندیش ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌های بزرگ و مهم که عملیات ساخت آن از سال 92 آغاز شده پارک 580 هکتاری دراک (برف فروشان) است که پیشرفت مناسبی نیز دارد و در حال ایجاد زیرساخت‌های آن هستیم.

وی با بیان اینکه موقعیت ویژه این طرح باعث ورود سرمایه‌گذاران مختلفی به این پروژه شده، خاطرنشان کرد: ساخت رستوران، مسیر دوچرخه‌سواری و کوهپیمایی، آلاچیق، چندین دریاچه، آب‌نما و آبشار و مسیرهای عبور و مرور در این طرح به انجام رسیده و کاشت درختان سازگار با محیط کوهستانی ارتفاعات دراک در دست اقدام است.

معاون اقتصادی شهرداری شیراز افزود: با توجه به وضعیت این کوه، ساخت تله‌کابین نیز مورد تاکید قرار دارد که در دست مطالعه و طراحی بوده و مقدمات ساخت شهر بازی در این مجموعه در دست انجام است.

خیراندیش وضعیت کنونی ارتفاعات شیراز را برای ورود سرمایه‌گذارن بسیار مناسب و در سطح کشور ویژه ارزیابی و خاطرنشان کرد: در کمتر شهر و نقطه‌ای از کشورمان چنین اراضی مناسبی برای ایجاد مجموعه‌های تفریحی در فاصله بسیار کم از شهر وجود دارد، ضمن اینکه شهرداری با ایجاد مسیرهای دسترسی جدید در سطح شهر و بر روی خود طرح‌ها و همچنین آبرسانی و برق‌رسانی به پروژه‌ها، کار را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری آسان کرده است و جا دارد علاقمندان به سرمایه‌گذاری از این فرصت بزرگ استفاده کنند.

نائب رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز: چشم‌انداز اجرای 5 هزار هکتار از کمربند سبز تا پایان شورای چهارم

نائب رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز درباره اقدامات شورای شهر در زمینه ساماندهی ارتفاعات شیراز اظهار داشت: با ایجاد مدیریت ارتفاعات شهرداری شیراز، اقدامات مفید و بسیار موثری در این زمینه در دست اقدام است که شهروندان در آینده‌ای نزدیک شاهد به ثمر نشستن این اقدامات خواهند بود.

محمد حق‌نگر افزود: در سال 75 که سطح آب‌های زیرزمینی شیراز بالا بود، باید برنامه مدونی برای استفاده در ایجاد فضای سبز بر روی ارتفاعات شیراز تهیه و بر اساس آن اقدام می‌شد که متاسفانه این فرصت از دست رفت و در صورتی که در آن زمان این بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی می‌شد، اکنون شهرمان مانند گیلان دارای ارتفاعات سرسبزی بود.

وی با بیان اینکه شورای چهارم برنامه مناسبی در چارچوب کمربند سبز شیراز برای ساماندهی فضای سبز این کلانشهر در ارتفاعات تدارک دیده، خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه شهر شیراز که دو سال قبل به پایان رسید، آنطور که باید و شاید رسیدگی و توسعه کمربند سبز شیراز پیگیری و انجام نشد، اما اکنون در برنامه ششم وضعیت مناسب است و مدیریت ارتفاعات شهرداری شیراز با عملکرد مناسب خود در نقاط مختلف توانسته نسبت به ایجاد راه‌های دسترسی و فضای سبز اقدام کند که برای نمونه در کوه‌های دراک و گلستان، حدود 700 هکتار فضای سبز ایجاد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تشکیل مدیریت منابع آب را از دیگر اقدامات انجام شده برای توسعه فضای سبز شیراز به‌ویژه در ارتفاعات دانست و ادامه داد: وظیفه این مدیریت پیگیری تامین منابع آب و زمینه‌سازی برای استفاده مطلوب از منابع آبی موجود می‌باشد که در کنار آن استفاده از پسآب شهری و احداث تصفیه‌خانه محلی برای تامین منایع آب موردنیاز فضای سبز پیشنهاد شده است.

حق‌نگر وضعیت فعلی فضای سبز شیراز و اقدامات در دست اقدام را امیدوار کننده دانست و گفت: با طرح‌های در دست اقدام تا بخش زیادی کم‌کاری‌ها و فرصت‌های از دست رفته در گذشته جبران شده و امید داریم تا پایان دوره شورای چهارم بخش عظیمی از کوه‌ها و ارتفاعات اطراف شیراز با کاشت درخت تبدیل به فضای سبز شود و 2 هزار و 700 هکتار از 13 هزار هکتار فضای سبز ایجاد شده از کمربند سبز در پایان کار شورای چهارم به 5 هزار هکتار برسد.

وی وقوع چنین رویدادی را فرصتی بزرگ برای صنعت گردشگری شیراز ارزیابی کرد که تاثیر بسزایی در افزایش ورود گردشگران و درآمدهای حاصل از آن برای شهر و شهروندان خواهد داشت./

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری شیراز

شیراز در زمان علی(عمادالدوله)و حسن (رکن الدوله)و عضد الدوله دیلمی( از سال 322تا 372ق)پایتخت بوده‌است. عضدالدوله به آبادی شیراز پرداخت و بناهایی نو در آن ساخت. در دوران فرمانروایی او شهرکی به نام «گرفناخسرو» بازاری طولانی، کاخی با کتابخانه‌ای بسیار غنی، بیمارستان عضدی، نخستین بنای بقعه علی بن حمزه (ع)، قنات رکن آبادی و بنای گهواره دید و ... ساخته شد که برخی از آنها برجای مانده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]