اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950810173095898

آلودگی هوای آبان ماه چگونه وارد آسمان تهران شد؟

کد: 13950810173095898

https://goo.gl/xARDfm

، تهران , (اخبار رسمی): کیفیت هوای تهران در اولین هفته از آبان ماه 1395 به شرایط نامطلوب رسید اما علت این آلودگی هوا چه بود؟ بررسی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می­دهد شاخص کیفیت هوای پایتخت طی هفته گذشته از اول تا 7 آبان دستخوش نوسان بوده است؛ بطوری که 6 روز با شرایط سالم و یک روز در شرایط ناسالم برای گروه­های حساس ثبت شد.

آلودگی هوای آبان ماه چگونه وارد آسمان تهران شد؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، «مریم نادری» مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت گفت: طی روزهای شنبه تا پنج­شنبه به دلیل حاکمیت شرایط جوی نسبتا ناپایدار، وزش باد قوی و بارش پراکنده در برخی ساعات،شرایط برای پراکندگی آلاینده­ها فراهم بوده و کیفیت هوا درشرایط مطلوب باقی ماند. سرانجام در روزهای پایانی هفته، با برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار و تجمع موقتی ذرات معلق در سطح شهر، پایتختشرایط کیفی ناسالم برای گروه­های حساس را تجربه کرد.

به گفته نادری، در اوایل هفته گذشته، با وجود افزایش موقتی آلاینده­ها در طول شب به دلیل پایداری شبانه، برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار شرایط برای کاهش غلظت آلاینده های تجمع یافته در طول شب را فراهم کرد. همچنین از آنجا­که در طول شب، به دلیل کاهش دما فضای لازم برای پخش و اختلاط آلاینده­ها در راستای قائم محدودتر می­گردد، در صبحگاه این روزها به همراه افزایش تردد خودروها، شاهد افزایش قابل توجه غلظت آلاینده­ها و هوایی غبارآلود در پایتخت بودیم. طی ساعاتی در بعدازظهر روزهای شنبه الی سه­شنبه، وزش بادهای محلی رخ دادکه نقش به­سزایی در پراکندگی آلاینده­ها از جو داشته است. شایان ذکر است، طی برخی ساعات در بعد­ازظهر بزرگی سرعت باد بین 3 تا 5 متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین شمال­غربی تا جنوب­شرقی) متغیر بوده است.

به گفته مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از روز سه­شنبه، با فعالیت امواج ناپایدار روی همسایه­های غربیکشور به ویژه عراق منجر به وزش باد شدید و وقوع پدیده گرد­و­غبار در این مناطق گردید. شکل زیر نمونه­ای از تصویر ماهواره­ای بر روی منطقه خاورمیانه در روز سه شنبه (4 آبان) است. بر اساس این تصویر، شکل­گیری پدیده گرد و غبار در روی عراق مشخص است و توده انبوهی از گرد و غبار همراه با وزش باد شدید غربی به سمت استان­های واقع در غرب کشور و با غلظت کمتر به سمت دامنه­های جنوبی البرز منتقل شده است. همین امر سبب افزایش قابل ملاحظه غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون در روز چهارشنبه گردید و به تبع افت کیفیت هوای پایتخت را به دنبال داشت. وزش باد شدید طی روزچهارشنبه با سرعت متغیر بین 4 تا 6 متر بر ثانیه نقش مؤثری در انتقال ریزگردها به سطح شهر داشته است.

همچنین همزمان با انتقال ریزگردها به سطح شهر،کاهش میزان ناپایداری جوی در روزهای پایانی هفته و برقراری سکون نسبی هوا در برخی ساعات منجر به تجمع آلاینده­ها و غبارآلودگی آسمان به ویژه در روز جمعه شد.هرچند با وزش بادهای محلی در بعدازظهر این روز شرایط برای پراکندگی آلاینده­ها مهیا شد.میانگین سرعت باد طی روزهای مذکور حدود 2 متر ­بر­ ثانیه گزارش شده و در برخی ساعات طی بعد­ازظهر بزرگی آن بین 3 تا 5 متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب­غربی تا جنوب­شرقی) متغیر بوده است. همچنین پارامتر عمق میدان دید طی هفته گذشته دستخوش تغییر ناشی از نوسانات غلظت ذرات معلق و میزان رطوبت نسبی موجود در هوا قرار گرفته و کمترین مقدار به 8 کیلومتر رسیده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 1372 توسط شهرداری تهران تأسیس شده است. در حال حاضر این شرکت دارای دو معاونت مالی- اداری و معاونت فنی (واحد راهبری و اندازه گیری و واحد پایش و پیش بینی آلودگی هوا و صوت). این شرکت ضمن جرای پروژه های تخصصی، مطالعاتی- پژوهشی، 43 ایستگاه اندازه گیری صوت و 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر تهران دارد و با روش های مختلف آن را به شهروندان اطلاع رسانی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی