اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950811174156383

شهردار شیراز در دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان اعلام کرد

اجرای طرح ساختمان‌های ممتاز برای کاهش مصرف انرژی

کد: 13950811174156383

https://goo.gl/MGFm09

، شیراز , (اخبار رسمی): *شهردار شیراز با انتقاد از نقش واحدهای مسکن مهر در در افزایش هدررفت انرژی در کشور گفت: در تهیه و تدوین قوانین حوزه ساختمان از کشورهایی مثل فرانسه جلوتر هستیم اما در عمل نمی‌توانیم این قوانین را به صورت تاثیرگذار اجرایی کنیم.*

اجرای طرح ساختمان‌های ممتاز برای کاهش مصرف انرژی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  پایگاه خبری شهرداری شیراز، به نقل از "صما" علیرضا پاک فطرت در دومین همایش اجرای قوانین انرژی درساختمان با تاکید بر اینکه در نوشتن قوانین و دستورالعمل‌ها از بسیاری از کشورها بهتر عمل کرده‌ایم، اظهار داشت: ماموری که این قوانین را در بخش مردمی اجرا می‌کند شهرداری‌ها هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری شیراز به دنبال اجرایی کردن طرحی به نام ساختمان‌های ممتاز است، خاطرنشان کرد: مقدمات طرح مذکور نیز فراهم شده است.

شهردار شیراز با اشاره به روند ارتقای کیفیت ساختمان‌ها در شیراز گفت: در سال 68 که هنوز سازمان نظام مهندسی شکل نگرفته بود و آیین‌نامه‌ها تدوین نشده بود تعدادی از مهندسان گرد هم آمدند و عنوان کردند ساختمان‌ها در شیراز باید با حضور یک مهندس ناظر ساخته شود و ساختمان‌های یک تا دو طبقه باید شناژ افقی و قایم داشته باشند.

وی ادامه داد: آنقدر روی این موضوع تاکید و تبلیغ شد که در سال 70 هر کسی که قصد خرید ساختمانی را داشت خواستار این بود که ساختمان با حضور مهندس ناظر ساخته و شناژ افقی و قایم داشته باشد.

شهردار شیراز افزود: کم کم به این نتیجه رسیدیم که باید تحولی در حوزه ساختمان به‌وجود بیاید و هم اکنون نیز طرح ساختمان‌های ممتاز در حال پیگیری است.

پاک فطرت با تاکید بر اینکه ساختمان ممتاز صرفا شامل هوشمند بودن و یا وجود سیستم مدیریت انرژی نیست، گفت: در این‌باره شهرداری کارگروه‌های مختلفی از جمله معماری، تاسیسات و ژئوتکنیک را تشکیل داده و دستورالعمل‌های لازم تهیه شده است.

وی با بیان اینکه نقش مهندسان در ساختمان‌های ممتاز نقش مهمی است، اظهار داشت: باید اجرای ساختمان توسط پیمانکار ذی صلاح و تعیین صلاحیت شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و یا وزارت راه و شهرسازی و یا هر نهادی که مورد وثوق شهرداری است، باشد.

پاک فطرت با اشاره به اینکه نقش سازندگان در ساخت ساختمان‌های ممتاز بسیار برجسته است، گفت: تمامی مراحل اجرایی ساختمان از جمله جوشکاری اسکلت فلزی در کارخانه و یا استفاده از بتن آماده و ... به صورت علمی و استاندارد و مطابق با آیین نامه ها باشد.

شهردار شیراز با بیان اینکه ساختمان به عنوان یکی از اساسی‌ترین و گران‌ترین کالای مورد نیاز در سطح کشور مطرح است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل تولیدکنندگان باید کیفیت مسکن را مانند هر کالای دیگری تضمین کنند و بهره برداران نیز باید در زمان خرید، شناسنامه فنی و ملکی و بیمه تضمین کیفیت و کلیه مدارک را که نشان‌دهنده مرغوبیت آن است را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: وقتی ما بخواهیم خودرویی را بخریم به مسایل فنی آن دقت می‌کنیم اما مسکنی که حداقل یک‌سوم هزینه سبد یک خانوار را در طول دوران زندگی تشکیل می دهد، فقط به ظاهر آن توجه می‌کنند.

شهردار شیراز افزود: دستورالعمل‌های ساختمان‌های ممتاز تهیه شده و شورای شهر نیز از این طرح استقبال کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسکن مناسب در دین اسلام، خاطرنشان کرد: مسکن از نظر دین اسلام مورد تاکید ویژه‌ است، به طوری که حدود 440 حدیث و آیات قرآنی در بخش مسکن و خانه داریم که کمتر به آن توجه می شود.

پاک‌فطرت تاکید کرد: اسلام به عنوان دین کامل برای محل زندگی انسان دستورالعمل‌هایی دارد و در قرآن تاکید شد که شهرسازی و خانه‌سازی مقدمه تمدن است.

وی در تشریح کاربردها و مزایای ساختمان‌های ممتاز گفت: در ساختمان‌های ممتاز تمامی تخصص‌های مربوطه استفاده شده است؛ در حال حاضر 7 تخصص در مهندسی ساختمان وجود دارد که متاسفانه به 2 تا 3 تخصص بیشتر توجه نمی‌شود.

شهردار شیراز ادامه داد: به مسایل شهرسازی و نقشه‌برداری خیلی توجه نکرده‌ایم. به طوری که مثلا در بسیاری از ساختمان های 8 طبقه مشاهده می‌کنیم ساختمان‌ها کج ساخته شده‌اند. در حالی که این ساختمان‌ها قرار است در مقابل زلزله مقاوم باشند.

وی افزود: یک مزیت دیگر ساختمان‌های ممتاز تحول در فرآیند ساخت‌وسازاست. چرا که ساختمان مثل کالاهای دیگر باید متحول شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه فاضلاب خاکستری و استفاده از آب باران از دیگر مزایا در ساختمان‌های ممتاز است ، خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که از آب باران برای آبیاری حیات و پشت‌بام استفاده کنیم. این مسئله می‌تواند در بحران‌های کم‌آبی، آب ضروری و فضای سبز ساختمان‌ها را تامین کند.

پاک‌فطرت گفت: خودکفا بودن ساختمان در بحث انرژی‌های نو و خورشیدی نیز از دیگر کاربردهای ساختمان‌های ممتاز است.

شهردار شیراز با بیان اینکه ساختمان‌های ممتاز باید تاب‌آور باشند اظهار داشت: ساختمان‌های ممتاز در مسائل اقتصادی، زلزله و ... باید تاب‌آور باشند یعنی علاوه بر اینکه زلزله 7 ریشتری را تحمل کنند تا اگر مثلا برق شهر به مدت یک هفته به صورت کامل قطع شود بتواند برق خود را تامین کند.

وی با بیان اینکه افزایش کیفیت ساختمان‌ها و ایمنی شهر در حوادث غیرمترقبه از مزیت دیگر ساختمان‌‌های ممتاز است افزود: یک ساختمان ممتاز حداقل باید عمر مفید صد ساله داشته باشد.

پاک فطرت با تاکید بر اینکه اداره استاندارد باید در روند استانداردسازی مصالح و بهبود کیفیت مصالح نقشی پررنگ داشته باشد گفت: جایگاه اداره کل فنی و حرفه‌ای بسیار مهم است و تمام کارگران و پرسنل باید کارت مهارت داشته باشند چرا که اگر نداشته باشند امتیاز ساختمان ممتاز صادر نخواهد شد.

شهردار شیراز افزود: جایگاه شهرداری در اجرای طرح ساختمان‌های ممتاز بسیار مهم است چرا که به طور کلی هر چقدر آئین‌نامه، دستورالعمل و قانون تدوین شود اما اگر شهرداری همکاری نکند در بحث پیشرفت کیفیت ساختمان دستاوردی نخواهیم داشت.

پاک‌فطرت با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان در ظاهر ساختمان تجمل‌گرا نباشند بلکه در مسائل فنی تجمل‌گرا باشند افزود: امیدواریم بتوانیم تا 20 سال آینده ترسی از وقوع زلزله 7 ریشتری نداشته باشیم و این مسئله به اجرای دقیق قوانین بستگی دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری شیراز

شیراز در زمان علی(عمادالدوله)و حسن (رکن الدوله)و عضد الدوله دیلمی( از سال 322تا 372ق)پایتخت بوده‌است. عضدالدوله به آبادی شیراز پرداخت و بناهایی نو در آن ساخت. در دوران فرمانروایی او شهرکی به نام «گرفناخسرو» بازاری طولانی، کاخی با کتابخانه‌ای بسیار غنی، بیمارستان عضدی، نخستین بنای بقعه علی بن حمزه (ع)، قنات رکن آبادی و بنای گهواره دید و ... ساخته شد که برخی از آنها برجای مانده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه