اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950816177105898

هفته گذشته آلوده‌ ترین هوای پاییز را داشت

کد: 13950816177105898

https://goo.gl/bbJNei

، تهران , (اخبار رسمی): دومین هفته از آبان، آلوده‌ ترین هوا طی پاییز سال جاری بود. پیش از این در مهر ماه تنها 2 روز هوا ناسالم بود.

هفته گذشته آلوده‌ترین هوای پاییز را داشت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، «مریم نادری» مدیر واحد پایش و پیش بینی این شرکت گفت: ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می دهد پایتخت طی هفته گذشته (روزهای 8 تا 14آبان ماه)،3 روز در وضعیت نا سالم برای گروه‌های حساس و 4 روز در شرایط سالم سپری کرده است. شایان ذکر است، وضعیت نامطلوب کیفیت هوادر روزهای مورد نظر ناشی از افزایش غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون گزارش شده است.

به گفته نادری، در اوایل هفته گذشته افزایش محسوس غلظت آلاینده ها عمدتا ناشی از پایداری شبانه و سکون نسبی هوا (وزش باد آرام متغیر بین 0 تا 2 متر بر ثانیه) بوده که همراه با کاهش دما در طول شب هنگام و در نتیجه محدودیت فضای مورد نیاز برای پخش آلاینده ها در راستای قائم، منجر به تجمع موقتی ذرات در سطح شهر و غبارآلودگی شد. هرچند از روز دوشنبه افزایش میزان ناپایداری جوی و وزش بادهای شدید در برخی ساعات طی بعدازظهر، نقش به سزایی در انتقال ذرات معلق و به تبع کاهش کیفیت هوا ایفا کرد.

شایان ذکر است، طی هفته گذشت فعالیت امواج ناپایدارروی کشورهای حاشیه غربی کشور منجر به وزش باد شدید و وقوع پدیده گرد و غبار در این مناطق شد. به تدریج جریان شدید باد نشأت گرفته از سمت غرب همراه با خیزش گرد و خاک به استان های غربی و جنوب غربی کشور و با غلظت کمتر به سمت استان تهران گسترش یافت و باعث افزایش قابل توجه غلظت ذرات معلق در برخی روزهابه ویژه طی روز چهارشنبه شد. وزش باد شدید با سرعت متغیر بین 6 تا 10 متر بر ثانیه(با جهت متغیر بین شمال غربی تا جنوب غربی) افت کیفیت هوای پایتخت را به طور موقتی به دنبال داشت. هرچند حاکمیت وضعیت جوی ناپایدار، افزایش رطوبت نسبی و فراهم شدن شرایط برای بارش پراکنده در بعدازظهر چهارشنبه منجر به کاهش غلظت آلاینده ها شد.

همزمان با افزایش میزان ناپایداری جوی،پارامتر دما نیز از اواسط هفته تا پایان هفته روند کاهشی داشته و بر میزان رطوبت نسبی و ابرناکی شهر تهران افزوده شده است. عمق میدان دید نیز در اثر خیزش گرد و خاک و غبار آلودگی در سطح شهر دستخوش تغییر شد و در برخی ساعات طی هفته مورد مطالعه به 3 کیلومتر رسید. اطلاعات غلظت آلاینده ها بر اساس داده ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 1372 توسط شهرداری تهران تأسیس شده است. در حال حاضر این شرکت دارای دو معاونت مالی- اداری و معاونت فنی (واحد راهبری و اندازه گیری و واحد پایش و پیش بینی آلودگی هوا و صوت). این شرکت ضمن جرای پروژه های تخصصی، مطالعاتی- پژوهشی، 43 ایستگاه اندازه گیری صوت و 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر تهران دارد و با روش های مختلف آن را به شهروندان اطلاع رسانی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | محیط زیست