اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950825183626095

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد

استان تهران درگیر30 مخاطره طبیعی

کد: 13950825183626095

https://goo.gl/2uga4q

، تهران , (اخبار رسمی): نشست مدیران کل بحران کشور با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاونان و مدیران استان ها در مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

استان تهران درگیر30 مخاطره طبیعی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور ، در این نشست اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر لزوم توجه به موضوع بیمه، نظارت بر ساخت و سازهای اصولی در نقاط مختلف کشور و توجه به آموزش های مردمی تاکید کرد.

وی گفت: این نشست به صورت دوره‌ای در یکی از نقاط کشور برگزار می‌شود که این دوره در تهران برگزار شده و برای هماهنگی بیشتر و ابلاغ سیاست‌هایی که در ادامه کار لازم داریم، برپا می‌شود تا برای رفع مشکلات موجود چاره‌اندیشی شود.

وی در مورد تعداد نیروهای مورد نیاز در سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای مدیریت بحران تمام امکانات و پرسنل کشور اعم از اداری و بخش خصوصی در اختیار مدیریت بحران در مواقع بحرانی قرار می‌گیرند.

نجار در رابطه با تعامل مدیریت بحران با پدافند غیرعامل گفت:‌ سازمان پدافند با سازمان مدیریت بحران برنامه‌های مشترکی را دنبال می‌کند اما اعتقاد بر این است که سازمان پدافند در رابطه با تهدیدهای دشمن و مسائل هسته‌ای فعالیت کرده اما ما در رابطه با حوادث طبیعی و انسان‌ساز کار می‌کنیم هر چند که در مقاطعی همپوشانی هم ممکن است، وجود داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: پس از وقوع حادثه بم و تأکیدات رهبری، سیاست‌هایی ابلاغ شد که در آن عنوان داشت تمام امکانات نیروهای مسلح نیز در زمان بحران در اختیار ما قرار گیرد اکنون نیز همکاری لازم را دستگاه‌ها در زمان طلایی وقوع حادثه داشته‌اند البته ما در زمینه پیش‌بینی و پیشگیری مشکلاتی داریم که باید به صورت دوره‌ای آن را ارتقاء بدهیم و از بار حوادث بکاهیم.

وی در مورد آلودگی هوا گفت: ارتباطی به ما ندارد و مربوط به سازمان محیط زیست است اما جایی که نیاز باشد ما همکاری می‌کنیم و تصمیمات لازم مدیریت می‌شود.

نجار در مورد وقوع زلزله در تهران گفت: برخی از کلانشهرها مانند تهران در معرض زلزله قرار دارند که ما از این بابت نگرانیم و هر لحظه ممکن است حادثه رخ دهد اما باید در برابر این حوادث فکر کنیم چرا که جلوی حادثه را نمی‌توان گرفت ، حتی زمان وقوع زلزله را نمی‌توان تعیین کرد اما می‌توانیم خود را ایمن کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: هر اندازه آگاهی مردم افزایش یابد تبدیل به یک مطالبه می‌شود و در آن صورت پیگیری خواهد شد در حالی که ما اکنون درست کار نکرده‌ایم و مکان‌یابی خوبی نداشته‌ایم.

وی گفت: طبق مطالعاتی که در گذشته انجام شده شدت حوادث در تهران بسیار بالاست و باید خود را از این بابت آماده کنیم.

نجار در رابطه با حمایت از زائران اربعین حسینی گفت: معاون امنیتی وزارت کشور، کار را دنبال کرده و ما عضو ستاد اربعین هستیم البته با توجه به زمان که ممکن است سرما و برف داشته باشد به همه استان‌های مسیر کربلا اعلام کرده‌ایم آمادگی بیشتری داشته باشند که راحت‌تر و سریع‌تر در مسیر زوار امدارسانی کنیم.

آلودگی هوا هنوز به وضعیت بحران نرسیده است

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران نیز در حاشیه این جلسه گفت: کارگروه ویژه‌ای در استانداری تهران برای کاهش آلودگی هوا شکل گرفته اما تاکنون فقط به وضعیت هشدار رسیده‌ایم و وضیت بحرانی نداشته‌ایم.

هادی رحمتی افزود: کشور ما جزو 10 کشور خطرپذیر دنیاست به طوری که در دنیا 41 مخاطره طبیعی وجود دارد که در کشور ما 31 مخاطره شناسایی شده و در استان تهران 30 مخاطره داریم.

وی ادامه داد: وجه مشترک این مخاطرات در کشور و در استان تهران زلزله، سیل، طوفان، آلودگی هوا، بحران آب، وجود آب‌های زیرزمینی است که با بارگذاری جمعیتی و توسعه شهرنشینی ایجاد شده است.

مدیر کل سازمان مدیریت بحران استان تهران ادامه داد: در کشور به ازای هر کیلومترمربع، 41 نفر ساکن است که در استان تهران 900 نفر اما در شهر تهران در هر کیلومترمربع 11 تا 13 هزار نفر جمعیت وجود دارد در نتیجه با بروز حادثه ضریب خطرات بالا می‌رود.

رحمتی در رابطه با فرونشست زمین در تهران، گفت: بافت غیرچسبنده خاکی در شهر تهران شبکه‌های زیرساخت خدماتی مثل آب و گاز که از معابر اصلی ماشین‌رو عبور می‌کند از دیگر علت های فرونشست زمین است.

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران افزود: فرونشست زمین در جنوب و جنوب‌غرب استان تهران وجود دارد که سازمان مدیریت بحران استان و شهر درصدد شناسایی و برخورد با آنهاست.

رحمتی گفت: فرونشست زمین در استان تهران به گونه‌ای است که 17 سانت اعلام شده بود که طی سال‌های گذشته به 30 سانتی‌متر افزایش یافته است. این اتفاق در راستای حمل‌ونقل عمومی و ارتقای رفاه مردم برای کاهش ترافیک و در نقاطی از شهر تهران دو مورد از فرونشست‌ها به دلیل لایه‌های زمین و ایجاد شبکه حمل‌ونقل ریلی و دو مورد به دلیل کارگاهی بوده اما مردم حس کرده‌اند که در راستای فروریزش زمین اتفاق افتاده است.

وی در مورد ‌آلودگی هوای تهران نیز گفت: اگر میانگین روزهای سالم و ناسالم را در 3 سال گذشته ببینیم تعداد روزهای سالم افزایش یافته است و این به دلیل مجموعه اقدامات دولت بوده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران افزود: افزایش حمل‌ونقل عمومی و غیره را شاهد بوده‌ایم اما این کافی نیست و باید سازمان‌ها مصوبه هیأت دولت را با محوریت محیط زیست انجام دهند.

رحمتی از تشکیل کارگروه ویژه کاهش آلودگی هوا در استانداری تهران و در روز گذشته خبر داد و گفت: در آبان ماه تا دی به دلیل وارونگی هوا و نبود بادهای موسمی پایداری جو را شاهد هستیم البته هنوز به وضعیت بحران نرسیده‌ایم و فقط هشدار بوده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی از سازمان های زیر مجموعه شهر تهران است که وظیفه برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای آمادگی شهروندان برای روبرویی با بحران ها و بلایای طبیعی و همچنین مدیریت زمان های بحرانی در شهر را بر عهده دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه