اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951109227636095

در نشست اتاق فکر سازمان مدیریت بحران تهران مطرح شد

مدیریت بحران تهران نیاز به طرح جامع اضطراری دارد

کد: 13951109227636095

https://goo.gl/OBL9Vs

، تهران , (اخبار رسمی): جلسه اتاق فکر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور سردار دکتر رحیم صفوی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت بحران تشکیل شد.

مدیریت بحران تهران نیاز به طرح جامع اضطراری دارد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، سردار سرلشکر دکتر سید یحیی رحیم صفوی ، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نشست اتاق فکر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اهمیت برنامه ریزی برای حوادث 5 سال آینده در شهر تهران تاکید کرد و با اشاره به این که هدف اساسی و غیر قابل تغییر هر دولت ، حفظ امنیت ملی است ، گفت: از نظر من، امنیت تهران، یعنی امنیت ایران ، چرا که مسایل تهران، مربوط به کل نظام است.
وی با بیان این که حادثه ای چون زلزله در تهران می تواند تمامی نظام را تحت تاثیر قرار دهد ، بر مسئولیت دولت در این زمینه تاکید و حضور نیروهای مسلح در کنار نیروهای اجرایی را واجد اهمیت خواند و به بررسی خطرات کنونی در شهر تهران پرداخت.
وی گفت: در موضوع مخاطرات طبیعی در کنار زلزله و سیل ، باید به مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی نیز توجه کرد، برای این کار به اجرای طرح جامع اضطراری در تهران نیاز داریم تا با تقسیم کار دقیق و با حضور همه سازمان ها مسئولیت ها مشخص شود.
وی با اشاره به این که مدیریت بحران در تهران به ابزار، تجهیزات و تکنولوژی نیاز دارد ،بر اهمیت اجرای برنامه های پیشگیرانه تاکید کرد و خواستار طراحی مدل بحران در تهران به منظور برنامه ریزی و استفاده از سازوکارهای مناسب شد.
دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست به بررسی سیاست های کلی نظام در خصوص پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه پرداخت و ضمن تشریح نقاط قوت و ضعف در زمینه اجرای برنامه ها ، چالش های موجود را بررسی کرد.
وی با بیان این که در حوزه مدیریت بحران تاکنون آن گونه که باید و شاید از توانمندی ها و امکانات نیروهای مسلح به خوبی استفاده نشده است ، خواستار بررسی بیشتر این نقش و توجه به اهمیت آن شد.
جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران تهران از تدوین سند در موضوع بازسازی و بازتوانی، توجه به نقش بیمه ها در حوزه مدیریت بحران ، ایجاد درک خطر در بین مردم و مسئولان، ایمن سازی و بهسازی لرزه ای ، توجه به تغییرات اقلیمی و تدوین اطلس ملی پدیده های طبیعی به عنوان مهمترین موضوعات در حوزه مدیریت بحران یاد کرد.
دکتر صادقی در پایان بر ضرورت تشکیل کمیته اجرایی تدوین برنامه ملی مدیریت بحران ، پیگیری تحقق سیاست های کلی نظام و توجه به قانون گذاری به عنوان مهمترین اولویت های مدیریت بحران نام برد.
دکتر جلیل عرب خردمند عضو شورای راهبردی بسیج جامعه پزشکی و رئیس دوره های مختلف کنگره سلامت در بلایا و حوادث نیز با اشاره به تاریخچه تدوین قوانین مدیریت بحران در کشور به بررسی نقش بسیج و نیروهای مسلح در این قوانین پرداخت و با بیان این که مجموعه مدیریت بحران در کشور از انسجام کافی برخوردار نیست، خواستار تعریف نقش حقوقی برای افراد فعال در این حوزه شد .
همچنین مهندس سید مهدی هاشمی نیز با اشاره به این که 90 درصد سکونت گاه های ایران در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارند و 70 درصد آن نیز در معرض زلزله است، بر توجه به نقش نیروهای مسلح در مدیریت بحران تاکید کرد و یادآور شد: مسئول مدیریت بحران یا باید از بین نیروهای مسلح انتخاب شود و یا در هماهنگی کامل با این نیروها بتواند در هنگام وقوع بحران از امکانات این نیرو استفاده کند.
دکتر حمید رضا خانکه عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و رئیس مرکز تحقیقات سلامت در بلایا و حوادث در سخنانی به بررسی اهمیت وجود سازمان واحد و پاسخگو در مدیریت بحران پرداخت و گفت: در راستای متمرکز شدن منابع، کاهش خسارات و تلفات سنگین و افزایش کیفیت در ارائه خدمات،طراحی یک سازمان و ساختار واحد با شماره ای مشترک که به عنوان چتری کلیه سازمان های مسئول در امور امدادرسانی و فوریتی را تحت پوشش خود قرار داده و یکپارچه فرماندهی می کند، از اولویت های ملی به شمار می آید.
وی افزود : در صورت تایید می توانیم در چهار فاز اجرایی این کار را انجام دهیم.
در ادامه دکتر علی اردلان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دپارتمان سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که بهترین کار در مدیریت بحران توجه به موضوع پیشگیری است ، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته شاخص آمادگی خانواده های ایرانی در سال گذشته 9.3 بوده است، این در حالیست که بر اساس تجربیات به دست آمده، برای مدیریت بحران در ساعات نخستین وقوع حوادث، باید سطح محلی درگیر شوند.
وی با بیان این نکته که ما فاقد سامانه اندازه گیری درحوزه مدیریت بحران هستیم ، بر تبدیل علم به فناوری برای پیشرفت در این حوزه تاکید کرد و در پایان از راه اندازی سامانه پایش آمادگی مدیریت بحران کشور، تدوین نقشه راه آموزش و فرهنگ سازی آمادگی ملی، تدوین و اجرای برنامه کاهش خطر محله محور، توسعه فناوری های نوین نهادهای دانش بنیان مدیریت بحران و تدوین و اجرای برنامه تاب آوری ملی به عنوان مهمترین پیشنهادات خود در این زمینه نام برد.
دکتر مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز در این نشست به بررسی خطر و ریسک زمین لرزه در تهران پرداخت و گفت: بر اساس اطلاعات زمین شناختی و بازگشت زمین لرزه ها در گستره پیرامون تهران، هر 200 سال انتظار وقوع یک زمین لرزه با بزرگای حدود 7 ریشتر در گستره ای به شعاع 100 کیلومتری مرکز تهران کنونی می رود.
وی افزود: گسل شمال تهران نیز هر 3000 تا 3500 سال یک زمین لرزه با بزرگای حدود 7نشان داده است که آخرین رویداد نیز حدود 3200 سال قبل رخ داده است.
وی از زلزله، زمین لغزش ، سیل و فرونشست به عنوان چهار خطر عمده برای تهران نام برد.
دکتر کتایون جهانگیری رئیس دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به بررسی دلایل وقوع حوادث بزرگ و کوچک در سطوح مختلف پرداخت و با تاکید بر اهمیت توجه به این حوادث ، ایجاد سامانه های فعال در حوزه ایمنی و ارتباط این سامانه ها به منظور بهره گیری از اطلاعات جامع در این زمینه را واجد اهمیت توصیف کرد و ضرورت توجه به سامانه های آینده نگر به منظور اجرای بهتر برنامه های پیشگیرانه را مورد بررسی قرار داد.
در ادامه دکتر حمید رضا اسکاش معاون پژوهشی موسسه عالی و کاربردی جمعیت هلال احمر نیز به بررسی طراحی سامانه فرماندهی حادثه پرداخت و تاکید کرد که ریسک باید شناسایی، بررسی ، و اولویت بندی شود تا راهکارهای آن شناخته شده و اجرا شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی از سازمان های زیر مجموعه شهر تهران است که وظیفه برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای آمادگی شهروندان برای روبرویی با بحران ها و بلایای طبیعی و همچنین مدیریت زمان های بحرانی در شهر را بر عهده دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه