اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950907190806467

عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی عمران وبهسازی شهری ایران :

وجود 88 درصد سکونتگاههای غیر رسمی در محدوده شهری

کد: 13950907190806467

https://goo.gl/zz0AZ1

، تهران , (اخبار رسمی): عضو هیت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران گفت : با وجود مقررات و قوانین متعدد در زمینه حاشیه نشینی متاسفانه پدیده حاشیه نشینی هنوز هم رو به گسترش است و این نشان می دهد که قوانین و مقررات خیلی متناسب با اسکان گروههای کم درآمد تدوین نشده است .

وجود 88 درصد سکونتگاههای غیر رسمی در محدوده شهری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران ،روستا عضو هیئت مدیره در برنامه زنده پایش شبکه یک در خصوص  پیشگیری از حاشیه نشینی گفت : زمانیکه ما از پیشگیری صحبت می کنیم دو رویکرد  نسبت به این موضوع داریم پیشگیری، ممناعت از ایجاد یک پدیده  و دوم پیشگیری از کاستن از اثرات و آسیبهای پدیده ایجاد شده

روستا در ادامه افزود : مسئله حاشیه نشینی سکونتگاههای غیر رسمی در ایران به یکباره بوجود نیامده است بیش از پنج دهه در نظام شهری ایران سابقه و قدمت دارد .

رویکردها نسبت به این مسئله از بدو تکوین در دهه چهل متفاوت بوده و نادیده گرفته شده در ابتدا این امیدواری بود که با تهیه طرح آمایش در کشور این موضوع  در قالب تعادلهای منطقه ای و توزیع ثروت و امکانات این مسئله حل شود در نهایت طرح اجرا شد اما متاسفانه موضوع حل نشد .

از سوی دیگر این مسئله وضع موجود شهرهای ایران است لذا با طرحهای آمایش نمی توان نسخه زود هنگام برای حل مسئله حاشیه نشینی پیچید .  همچنین الحاق سکونت گاههای غیر رسمی در محدوده قانونی شهرها راهکار دیگری بود که در  اوایل دهه 60 و 70 تجربه شد . مطالعات انجام گرفته در بیش از 91شهر شامل کلیه مراکز استان و شهرهای بالای 150 هزار نفر نشان می دهد که 88 درصد سکونتگاههای غیر رسمی در ایران با سابقه بیش از بیست سال در محدوده شهری کشور قرار گرفته اند

نگاه بلدوزری  و حذف صورت مسئله  نظیر آنچه که در سال 1373 در محله خاک سفید تهران تجربه شد .

اینها مجموعه نگاهی بود که تا اوایل دهه هشتاد در خصوص اشکال عیر رسمی سکونتگاههای غیر رسمی در ایران تجربه شد .

از این زمان دولت ایران در قالب یک طرح همکاری مشترک با بانک جهانی  را تجربه کرد و برای نخستین بار کشور دارای سند توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی شد که در نهایت در  بیست و ششم بهمن سال هشتاد و دو به تصویب هیئت وزیران رسید .

و اولین نگاه و عظم ملی دولت برای پرداخت به موضوع اسکان غیر رسمی  مصوب شد .

عضو هیئت مدیره شرکت مدیره در انتها برنامه پایش در جمع بندی گفت : گزارشات  نشان می دهد که با وجود مقررات و قوانین عدیده حاشیه نشینی متاسفانه پدیده حاشیه نشینی  هنوز هم رو به گسترش است  این نشان می دهد که  قوانین و مقررات خیلی متناسب با اسکان گروههای کم درآمد تدوین نشده است .

لذا اینکه ما در فضای رسمی شهرها  بحث عدم پیش بینی اسکان این گروهها ، که بهره مندی این گروهها از نظام یارانه و تسهیلات بانکی را منوط به داشتن سند مالکیت می کند .

بحث عدم تعین تکلیف مساله سند مالکیت ، تقسیمات سیاسی  شهری و استانی کشور ، بلاتکلیفی مدیریت سیاسی و کالبدی شهرها و نظیر مواردی مانند روستا در حریم شهرها  از مواردی هستند که برای پیشگیری از  حاشیه نشینی  اجتناب ناپذیر هستند .

گفتنی است در این برنامه علاوه دکتر مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران ، مهندس علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان ، دکتر علیرضا ساروی مدیر کل پیشگیری های وضعی قوه قضائیه نیز به عنوان مهمان در  برنامه پایش حضور داشتند .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران

هسته اولیه شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در سال 1364 با تاسیس دفتر بهسازی بافت شهری در حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی سالق شکل گرفت. بعدها و به منظور پیش‌نگری، پیش‌گیری و درمان مسائل مورد اشاره و با رسالت تجدید حیات شهری و نیل به شهر پایدار و مشارکتی، سازمان عمران و بهسازی پدید آمد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان