اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950916196146505

قم در انتظار تحولی بزرگ در حوزه گردشگری

کد: 13950916196146505

https://goo.gl/nD5TWF

، قم , (اخبار رسمی): فراهم کردن زمینه جذب سرما‏یه‏ گذار برای ساخت هتل‏های پنج ستاره در قم از سوی شهرداری، اقدامی است با توجه به تجارب قبلی مدیران فعلی، نتیجه‏ ای در خور را می‏توان برای آن متصور بود

قم در انتظار تحولی بزرگ در حوزه گردشگری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری قم ، آبان ماه امسال بود که لایحه‏ ارسالی از سوی شهرداری قم مبنی بر اخذ مجوز رایگان شدن عوارض احداث بیمارستان، هتل پنج ستاره و کلینیک تخصصی در شهرک بهداشتی درمانی پردیسان در دویست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با این درخواست موافقت شد؛ بر این اساس مقرر شد عوارض احداث این سه مکان در شهرک مذکور رایگان بوده و برای بقیه کاربری‏ها، 30 درصد تخفیف عوارض منظور شود.

نکته جالب توجه در این بین، تخفیف صد در صدی برای ساخت هتل پنج ستاره بود، امکانی که در قم کمتر شاهد آن بوده‏ ایم و طی سال های اخیر هرچند تعدادی هتل با مختصات استاندارد در شهر ساخته شده اما هنوز هتلی در ترازهای بین المللی و با استانداردهای روز 5 ستاره در این شهر ساخته نشده است.

این گذشت تا چند روز بعد، دکتر سقائیان ‏نژاد از ارائه مجوز احداث سه هتل پنج ستاره در شورای شهر قم خبر داد؛ وی در این زمینه عنوان کرد: اجرای این هتل‌ها با پیش‌بینی بخشودگی و تخفیفات ویژه طی سه تا چهار سال انجام خواهد شد، پروژه‏ هایی که می‌تواند پشتوانه خوبی برای برنامه‌های گردشگری که شهرداری برای قم در نظر دارد باشد و بستر خوبی برای تقویت زیرساخت‌ها در این بخش فراهم کند.

به این ترتیب مقرر شد شهرداری زمین را در اختیار سرمایه‏ گذاران قرار دهد و بعد از بهره ‏برداری حداکثر سه تا چهار ساله هزینه آن را به صورت اقساطی دریافت کند؛ این مسئله به عقیده بسیاری از کارشناسان و همچنین مدیران شهرداری قم، جذابیت ویژه‏ای برای آنها که مایل به سرمایه‏ گذاری در شهر کریمه اهل بیت(س) هستند خواهد داشت.

در مورد ساخت این هتل‏ها با محمد رضا معرفت قائم مقام در امور سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری قم به گفت‏ وگو نشستیم؛ وی با تاکید بر اینکه فراهم کردن بسترهای لازم برای تامین امنیت و آسایش زائران و مسافران در شهر قم یکی از اولویت‏های مدیریت شهری قم است گفت: بر همین اساس ساخت هتل‏های مجهز و چند ستاره در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفته است؛ به دنبال موافقت شورا و برنامه‏ ریزی لازم در این زمینه، آگهی فراخوان مشارکت در احداث مجموعه تجاری اقامتی هتل ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص)، تقاطع خیابان سمیه و بلوار پیامبر اعظم(ص) در زمینی به مساحت 5613 متر مربع و مساحت زیربنای 58 هزار و 375 متر مربع منتشر شد؛ شرایطی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده در مجموع سبب جذب سرمایه‏ گذاران می ‏شود زیرا شامل زمین و عوارض پروانه ساختمانی تجاری به عنوان آورده شهرداری و هزینه طراحی، ساخت و بهره‌برداری به عنوان آورده سرمایه‌گذار خواهد بود، به این ترتیب 48 ماه زمان برای طراحی، ساخت و بهره‏ برداری توسط سرمایه‏ گذار در نظر گرفته شده و 67 درصد از مجموعه تجاری نیز به عنوان سهم شهرداری لحاظ می‏شود.

چنین پروژه‏ای که شرایط مطلوبی هم برای سرمایه ‏گذار در آن منظور شده می‏تواند تحول عظیم در گردشگری قم به وجود بیاورد، پروژه‏ای که به گفته مسئولان، حجم سرمایه ‏گذاری در آن حدود دو هزار میلیارد ریال است.

در این باره شهردار قم نیز به افقی دوردست می‏ اندیشد؛ او می‏گوید: شهرداری حمایت از سرمایه‏ گذاران را در دستور کار دارد زیرا چشم ‏اندازی که برای شهر قم تدوین شده، شامل استفاده از تجربیات و توانمندی‏های موجود ضمن حمایت از بخش خصوصی برای فراهم کردن زیرساخت‏های مورد نیاز در همه بخش‏هاست که گردشگری و توریسم مذهبی، یکی از این زیرساخت‏ها محسوب می‏شود؛ در نهایت آنچه اتفاق می‏ افتد خدمت عادلانه و گسترده ‏تر به شهروندان و زائرانی است که برای زیارت حرم بانوی کرامت و مسجد مقدس جمکران به قم مشرف می‏شوند.

سقائیان‏ نژاد در توضیح حمایت ویژه از بخش خصوصی عنوان می‏کند: ارائه تخفیف و تسهیلات ویژه به سرمایه‏ گذاران به منظور توسعه مشارکت با شهرداری در پروژه‌های مختلف، یکی از راهکارهای تقویت این مسئله است به همین منظور درصدد هستیم به تمام سرمایه ‏گذارانی که با شهرداری قم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری، تفریحی و اقامتی مشارکت می‏کنند، تسهیلات و تخفیف‏های قابل توجه ارائه دهیم.

این نگاه از سوی شهرداری که پیش از این، مدیریت کلانشهری همچون اصفهان را بر عهده داشته، نقطه عطفی برای شهر قم محسوب می‏شود، شهری که گام‏های بلندی برای تبدیل شدن به یک کلانشهر مدرن را برداشته و سعی می‏کند تمام عقب‏ ماندگی‏های دهه ‏های گذشته را با کار و تلاش جهادی، در کمترین زمان ممکن برطرف کند.

یکی از نکات مهم در مورد ساخت هتل‏های پنج ستاره و مراکز اقامتی – تفریحی و همچنین مجموعه‏ های تجاری در قم، تمهیداتی است که شهرداری و شورای اسلامی شهر در زمینه عوارض پرداختی در نظر گرفته ‏اند.

بر اساس لوایح شهرداری و مصوبات شورا، سرمایه‌گذاران هتل‌های پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص) مشمول بخشودگی کامل عوارض می‌شوند؛ معرفت قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه گذاری در این زمینه می‏گوید: شرط تحقق این تخفیف‏ها، تکمیل پروژه بر اساس زمان‏بندی از پیش تعیین شده است همچنین هزینه‌ زمین‌هایی که در اختیار سرمایه ‏گذاران قرار داده می‏شود، بعد از اتمام پروژه از آنها دریافت خواهد شد که این مسئله موجب تمایل بیشتر آنها نسبت به ورود به حوزه‏های جدید سرمایه ‏گذاری در قم می‏شود.

البته قائم مقام شهردار قم به نکته‏ای در این بین اشاره می‏کند: چنانچه در هتل‌های پنج ستاره واحدهای تجاری هم پیش ‏بینی شود امکان بخشودگی عوارض برای آن واحدها وجود نخواهد داشت و شکل همکاری تغییر می‏کند به این نحو که شهرداری به جای بخشودگی عوارض، وارد مشارکت با سرمایه‏ گذار در این واحدها می‏شود.

طبق اطلاعات منتشر شده در مورد پروژه هتل پنج ستاره حاشیه بلوار پیامبر اعظم(ص)، سرمایه‏ گذار این طرح دارای تجارب خوبی در زمینه ساخت مراکز اقامتی و تجاری در ایران و خارج از کشور است که این امر نویدبخش احداث هتلی بر اساس آخرین استانداردهای موجود بوده و قم را در رده شهرهایی قرار می‏دهد که از بهترین مراکز اقامتی برای میزبانی شایسته از گردشگران و زائران برخوردارند.

قرار است با مشارکت شهرداری و با سرمایه‌گذاری بیش از 150 میلیارد تومان، این هتل ساخته شود، همچنین در واحدهای تجاری 67 درصد سهم شهرداری و 23 درصد سهم سرمایه ‏گذار در نظر گرفته شده است که این واحدهای تجاری در سه طبقه ساخته می‏شوند البته بر اساس برنامه زمان‏بندی، در صورتی که احداث هتل مذکور در موعد مقرر سه تا چهار سال به اتمام نرسد عوارض منطبق بر قراردادهای معمول شهرداری محاسبه شده و بخشودگی‌ها لغو می‏شوند؛ به گفته مدیران شهرداری، این شرط سبب می‏شود سرمایه ‏گذاران را با سرعت بیشتری اقدام به ساخت هتل پنج ستاره در قم کنند.

در مورد ساخت اینگونه مراکز اقامتی و تفریحی با شهروندان قم نیز به گفت ‏وگو نشستیم؛ بسیاری از قمی‏ ها که می‏دانند قم سالانه بیش از 20 میلیون زائر دارد اما یک دهم این مقدار هم مراکز اقامتی در این شهر پیش ‏بینی نشده عقیده دارند مسئولان باید پیش از اینها به فکر چاره می‏ افتادند ولی در عین حال این ضرب‏ المثل را هم شنیده‏ اند که ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.

جواد صحرانورد یکی از کسبه خیابان ارم که همیشه با زوار و مسافرانی که به قم مشرف شده ‏اند دم خور است می‏گوید: یکی از سوالات تکراری توریست‏ها به ویژه کسانی که از خارج کشور به قم آمده ‏اند، این است که شب را در کجا می‏توانند اقامت کنند؛ حالا وضعیت بهتری است، قبل از این معمولا جواب خاصی نداشتیم که به آنها بدهیم زیرا قم از نظر هتل و مراکز اقامتی بسیار ضعیف بود و اکنون هم با وجود چندین هتل و مسافرخانه در مرکز شهر و دیگر نواحی، باز هم پاسخگوی این حجم از زائر نیست چون تعداد آنها با سرعت بسیار بیشتری نسبت به ساخت هتل در قم افزایش یافته است. به نظر من هتل‏های پنج ستاره هر چند مشتریان خاص خود را دارند و شاید مکانی برای اقامت همه زائران نباشند، اما به نوبه خود سبب جذب بیشتر توریست‏های مذهبی و گردشگران مختلف در طول سال می‏شوند زیرا شاهد مسافرت جهان گردان غیر مسلمان به قم نیز هستیم که علاقه زیادی دارند با جاذبه‏ های مذهبی و تاریخی این شهر آشنا شوند ولی معمولا به خاطر فقدان مکانی مناسب برای اقامت شبانه، به تهران می‏روند البته زائران ایرانی و غیر ایرانی مسلمان که مشتری اینگونه مراکز اقامتی باشند هم در قم کم نیستند.

خیلی از شهروندان قمی همین نظر را دارند و به یقین، زائرانی هم که به شهر کریمه اهل بیت(س) مشرف می‏شوند با آنها هم عقیده ‏اند، به هر حال اقدام شهرداری قم در جذب سرمایه ‏گذار به منظور ساخت مراکز اقامتی – تفریحی مجهز و احداث هتل‏های پنج ستاره ستودنی است به ویژه اینکه چنین اقدامی با استفاده از تجارب چندین ساله شهردار و معاونان وی در شهری مانند اصفهان شروع شده و نتیجه ‏ای در خورد را می‏توان برای آن متصور بود

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری قم

استان قم یکی از 31 استان ایران است که در مرکز این کشور و در جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان، شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان واقع شده‌است. مرکز استان کلان‌شهر قم است. این استان در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده است و آب و هوای گرم و خشک دارد. جنوب و غرب استان پوشیده از کوه‌های مرتفع است و آب و هوای معتدل دارد. مناطق شرقی، مرکزی و شمالی استان نیز پوشیده از بیابان‌های وسیع است که بزرگ‌ترین آن‌ها دشت مسیله است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه