اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950923199996505

بوستان کودک تجربه‌ای نو برای آینده قم

کد: 13950923199996505

https://goo.gl/joUE53

، قم , (اخبار رسمی): ساخت بوستان کودک به عنوان یکی از نخستین بوستان‌های موضوعی در قم، تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد و تجربه‌ای نو از مکان‌های رفاهی تخصصی را برای شهر کریمه اهل بیت(ع) رقم خواهد زد

بوستان کودک تجربه‌ای نو برای آینده قم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری قم ، گسترش شهرها و تبدیل آنها به کلانشهر یکی از ملزومات دنیای مدرن است، دنیایی که به سوی شهرهای هوشمند پیش می‌رود، محدوده‌هایی وسیع از مناطق شهری که دارای ویژگی‌ها و لوازم مدرن شدن هم هستند و به تبع آنها، نیازها و خواسته‌های شهرنشینان هم دچار تغییرات ماهیتی شده و بنا به هویت جدید، شکلی نوین به خود می‌گیرند.

در این بین و با توجه به توسعه معابر شهری نظیر خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و نیز ابنیه و مراکز مختلفی که هر روز، شکلی دیگرگونه از زندگی را ارائه می‌دهند، توجه به مکان‌هایی با کاربری متفاوت از زندگی یکنواخت شهری یکی از ضرورت‌هاست؛ بوستان‌های شهری نمونه‌ای از این اماکن هستند که توسعه آنها با توجه به گسترش شهرنشینی و دور شدن تدریجی انسان‌ها از طبیعت، ضروری به نظر می‌رسد.

شهرداری قم نیز طی این سال‌ها تلاش فراوانی برای بهبود ساختارهای شهری داشته و توسعه بوستان‌های محله‌ای و منطقه‌ای را در دستور کار قرار داده است هر چند این مسئله با وجود گرانی زمین در بسیاری از مناطق شهری با مشکلاتی مواجه بوده و نیازمند همکاری و همراهی نهادها و مراکزی همچون شورای شهر، ادارات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شهروندان است.

هر چند احداث بوستان‌های جدید شهری امری پسندیده و فی نفسه دارای ارزش است، اما با توجه به ویژگی‌های شهری مانند قم که به یمن وجود بارگاه نورانی فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، به شدت دارای رنگ و بویی مذهبی و فرهنگی است، نیاز به تاسیس بوستان‌هایی که کاربری‌های این چنینی هم داشته باشند بیش از گذشته احساس می‌شود.

به دیگر سخن، بوستان‌های شهری در قم باید به سمت موضوعی شدن پیش بروند، مکان‌هایی که هر یک دارای کاربری‌های عمومی و در عین حال اختصاصی بوده و بتوانند طیفی از شهروندان در رده‌های سنی مختلف و با گرایش‌های گوناگون فکری و معرفتی را به سمت خود جذب کنند.

در این بین ایده راه‌اندازی «بوستان‌های موضوعی» چندی است که در مدیریت شهری قم قوت گرفته و به زودی شاهد آغاز فعالیت چند مورد از این دست بوستان‌ها خواهیم بود.

 رضا خانه‌زاد یزدی سرپرست اداره کل فنی و طراحی شهرداری قم در این زمینه با اشاره به تخصصی شدن خدمات‌رسانی به شهروندان می‌گوید: برنامه‌ریزی به منظور ایجاد و توسعه فضاهایی تخصصی در سطح شهر قم، یکی از ملزومات اداره این مکان مقدس است تا قم به محیطی امن، سالم و رشددهنده برای نسل فردا تبدیل شود به همین دلیل اداره کل فنی و طراحی شهرداری با همکاری شهرداری منطقه یک، زمینی در محدوده میدان بسیج را برای احداث بوستان کودک در نظر گرفته است؛ مساحت این زمین حدود یک هکتار بوده و سعی داریم بر اساس دیدگاه‌هایی مانند ایجاد فضا و وسایل بازی برای تقویت ذهن و فکر کودک و ایجاد فضاهای مخصوص بازی برای رده‌های سنی مختلف، بوستانی نو و مدرن را طراحی کنیم.

آشنایی کودکان با رنگ‌ها، اشکال هندسی و برقراری ارتباط با طبیعت از طریق عناصر طبیعی مانند آب، خاک، هوا، درختان و ... یکی از اهداف ساخت این بوستان است؛ خانه‌زاد یزدی در این زمینه خاطرنشان می‌کند: احداث فضاهای ورزشی مانند مسیر ویژه دوچرخه‌سواری و پیست اسکیت برای تقویت توان بدنی کودکان و نوجوانان از دیگر اهداف این پروژه محسوب می‌شود ضمن اینکه توسعه فضاهایی همچون بوفه، نمازخانه، اتاق مادر و آلاچیق‌ها برای ارائه خدمات رفاهی به خانواده‌هایی که همراه فرزندانشان در بوستان کودک حضور می‌یابند در دستور کار قرار دارد؛ در حال حاضر این بوستان پیشرفت مناسبی از نظر اجرایی داشته و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت عملیات اجرایی ساخت نخستین بوستان کودک در قم، به سراغ مهدی اصفهانیان مقدم شهردار منطقه یک قم رفتیم؛ وی با بیان اینکه این بوستان با استفاده از اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم و با مشارکت شهرداری، مراحل انتهایی ساخت را پشت سر می‌گذارد گفت: این مکان به عنوان یکی از بوستان‌های موضوعی شهر مقدس قم، ظرفیت‌های خوبی برای ارائه خدمات بهتر و تخصصی‌تر به خانواده‌ها فراهم می‌کند؛ ساخت بوستان کودک با طراحی و امکانات مناسب می‌تواند بستری برای توسعه بوستان‌های موضوعی در سطح شهر نیز باشد؛ عملیات اجرایی احداث این بوستان در حال حاضر پیشرفت 90 درصدی داشته و تا یک ماه آینده، آماده بهره‌برداری خواهد بود.

درباره بوستان کودک با برخی شهروندان هم به گفت‌وگو نشستیم و نظر آنها به عنوان استفاده‌کنندگان نهایی را جویا شدیم؛ رضا محسنی که دارای دو فرزند 4 و 7 ساله است از ساخت چنین مکانی استقبال می‌کند و می‌گوید: راستش تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم که ساخت بوستان‌های موضوعی در دستور کار مدیریت شهری باشد ولی اقدام جالبی است و به گمانم می‌توان برای موضوعات دیگر هم آن را الگو قرار داد، مثلا بوستان مطالعه، بوستان جوانان و همچنین بوستان ورزش؛ به عنوان پدر دو فرزند خردسال، حتما استفاده از این بوستان را جزو برنامه‌های آخر هفته قرار می‌دهم و امیدوارم همانطور که شهرداری اعلام کرده، امکانات مورد نیاز برای کودکان و خانواده‌ها در آن فراهم شود.

رقیه خوش‌خلق که همراه پسر 5 ساله‌اش در یک بوستان محله‌ای نشسته و فرزندش در حال بازی با همسالانش است دیگر شهروندی است که درباره ساخت بوستان کودک با ما طرف گفت‌وگو می‌شود؛ او می‌گوید: شاید نتوان بوستان‌هایی کاملا تخصصی در سطح شهر ایجاد کرد اما اگر بیشتر کاربری‌های موجود در یک مکان به قشر یا رده سنی خاصی اختصاص داشته باشد، هدف اصلی این کار هم محقق می‌شود. ساخت بوستان کودک را می‌توان به فال نیک گرفت و البته چون هنوز چنین چیزی وجود ندارد که بتوانیم از آن استفاده کنیم، نظر دادن در موردش هم کمی سخت است ولی با توجه به چیزی که شهرداری اعلام کرده و در حال اجرای آن است، به عنوان مادر یک کودک خردسال می‌توانم بگویم اقدام خوبی صورت گرفته و چنین بوستانی، برای آینده قم که به یقین جمعیت و زوار بیشتری خواهد داشت ضروری است. در هر صورت یکی از کسانی خواهم بود که حداقل هفته ای دو بار به این بوستان سری می‌زنم تا فرزندم از امکاناتی که در آنجا گرد می‌آید استفاده کند البته پیشنهادی هم در این زمینه دارم به این صورت که بهتر است مکانی برای استفاده مادران هم فراهم شود تا آنها به همراه فرزندانشان و پا به پای آنها در بازی‌های کودکانه شرکت کنند، چون تجربه ثابت کرده بچه‌های خردسال معمولا وقتی همراه مادرانشان بازی کنند، اعتماد بیشتری هم خواهند داشت و راه و رسم زندگی اجتماعی را بهتر می‌آموزند.

بر اساس آنچه از ابتدا پیش‌بینی شده و کارفرما و پیمانکار در حال اجرای آن هستند، این بوستان دارای پنج زمین بازی مجهز برای رده‌های سنی گوناگون، آلاچیق، آب‌نما، سرویس بهداشتی، زمین اسکیت، سکوی نشیمن و ست‌های ورزشی و تندرستی در حدود یک هکتار زمین خواهد بود؛ اعتبار در نظر گرفته شده برای ساخت بوستان کودک در قم 15 میلیارد ریال است که نیمی از آن از محل اعتبارات سفر رهبری و نیم دیگر توسط شهرداری تامین شده است.

بدین ترتیب در آینده‌ای نزدیک، کودکان قمی در محیطی ایمن‌تر از گذشته به تفریح و بازی خواهند پرداخت و در عین حال، آموزش‌های لازم را نیز خواهند دید؛ شهروندان قمی حداقل یک مکان برای گذراندن اوقافت فراغت به همراه فرزندانشان خواهند داشت و زائران گردشگرانی که به صورت خانوادگی به شهر کریمه اهل بیت(س) مشرف شده‌اند، خاطره‌ای خوش از اقامت در بوستان‌های قم برایشان ثبت می‌شود

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری قم

استان قم یکی از 31 استان ایران است که در مرکز این کشور و در جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان، شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان واقع شده‌است. مرکز استان کلان‌شهر قم است. این استان در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده است و آب و هوای گرم و خشک دارد. جنوب و غرب استان پوشیده از کوه‌های مرتفع است و آب و هوای معتدل دارد. مناطق شرقی، مرکزی و شمالی استان نیز پوشیده از بیابان‌های وسیع است که بزرگ‌ترین آن‌ها دشت مسیله است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه