اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950921198746033

همزمان با صدور پروانه های ساختمانی در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می شود

صدور شناسنامه فنی ساختمان از اواخر آذر ماه

کد: 13950921198746033

https://goo.gl/MhRvXM

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرکل تدوین ضوابط ، نظارت و صدور پروانه ساختمان شهرداری تهران از صدور شناسنامه فنی ساختمان ، موضوع قانون پیش فروش ساختمان از اواخر آذر ماه در کلیه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران به منظور اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان خبر داد .

صدور شناسنامه فنی ساختمان از اواخر آذر ماه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی معاونت شهر سازی و معماری شهرداری تهران : محمد ابراهیم دادسرشت  مدیرکل تدوین  ضوابط ، نظارت و صدور پروانه ، با اشاره به اینکه قانون  پیش فروش به منظور جلوگیری از فرصت طلبی افراد سودجو و در راستای کاهش پرونده های قضایی در آذرماه سال 89  توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب  رسیده  است گفت : بر این اساس آیین نامه  پیش فروش ساختمان  در خرداد ماه 93 تدوین شد و دستورالعمل چگونگی  صدور شناسنامه فنی ساختمان در شهریور ماه سال جاری ابلاغ شد.

مدیر کل تدوین ضوابط ، نظارت و صدور پروانه گفت : بر اساس ماده 22 قانون پیش‌فروش ساختمان ، شهرداری ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمانی برای هر واحد ساختمانی نیز شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و سایر حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضی تحویل دهند ، که بر این اساس دیگر امکان صدور بیش از یک سند پیش فروش برای یک واحد ساختمانی وجود نخواهد داشت . 
 وی افزود : مطابق دستور العمل وزارت شهرسازی ،شناسنامه فنی وملکی ساختمان سندی است   مشتمل بر سیستم پایداری سازه ، تاسیسات برقی و مکانیکی و مشخصات معماری مستحدثات ساختمانی ، این در حالیست که اطلاعات شناسنامه فنی و ملکی مصرح در قانون نظام مهندسی از زمان طراحی توسط مهندسین طراح و سپس در حین عملیات ساختمانی توسط مجری و مهندسین ناظر تکمیل و نهایتا با تائید سازمان نظام مهندس صادر می شود .  
 دادسرشت افزود :  شهرداری‌ها در زمان صدور پروانه، مکلف به صدور شناسنامه فنی ساختمان برای هر واحد با ذکر مشخصات کامل هستند. اما براساس بند «د» آیین‌نامه اجرایی همین قانون، این شناسنامه باید مطابق بند «ز» ماده 21 قانون نظام مهندسی باشد ، یعنی شناسنامه فنی زمانی صادر شود که عملیات ساختمانی تمام ‌شده و توسط مهندسان طراح ، مجری و ناظر ساختمان تأیید شود. 
وی در ادامه گفت :  بر این اساس فرم جدید شناسنامه فنی ساختمان با ابتکار شهرداری تهران تدوین شده و با ابلاغ  آن  از سوی وزارت راه و شهر‌سازی ، مهم‌ترین مانع اجرایی‌شدن قانون پیش‌ فروش ساختمان رفع شد ، دادسرشت در تشریح این موضوع گفت: تا‌کنون وجود یک مانع در متن قانون و آیین‌نامه اجرایی باعث معطل‌ماندن اجرای قانونی شده بود . 
مدیرکل تدوین  ضوابط ، نظارت و صدور پروانه ساختمان  گفت  :  شناسنامه فنی ساختمان جهت پیش فروش شامل مشخصات پروانه ساختمان ، مشخصات مالک ،موقعیت مکانی ، پلاک ثبتی ، مشخصات کلی تاسیسات ، نحوه کاربری ساختمان ، تعداد پارکینگ  ، نوع اسکلت و مشخصات مهندس ناظر را شامل خواهد شد ، به گفته دادسرشت  مسئله پیش فروش ساختمان  فقط اثبات و احراز مالکیت نیست بلکه خریداران می خواهند بدانند نوع و کفیت مصالح و جزییات واحد قابل عرضه چیست . چرا که در شناسنامه فنی پیش فروش ساختمان ، فقط موارد ذکر شده قابل پیگیری است نه نوع مصالح بکار رفته در آن .
وی افزود :  با این حال چالش اصلی در تهیه شناسنامه فنی ساختمان نوع مصالح است که شهرداری  در قبال تعیین آن مسئولیتی ندارد و مشخصات مذکور توسط مهندسین طراح تهیه و توسط مهندس ناظر تائید می گردد.
مدیرکل تدوین  ضوابط ، نظارت و صدور پروانه ساختمان  با بیان اینکه شهرداری نیز بر اجرایی کردن قانون پیش فروش ساختمان تاکید دارد و گفت : ما در شهرداری همواره بر اجرای قانون تاکید داشته و همراهی لازم را انجام  داده ایم  که امیدواریم با اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان  مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود. 
 وی افزود : در  حال حاضر با توجه به انتشار دستور العمل  صدور شناسنامه فنی در شهریور ماه سال جاری  در روز نامه رسمی  و به رغم وجود تناقضات در مواد 3 و6 ، اجرایی شدن این قانون  برای شهرداری های کشور الزامی شده است. 
مدیرکل تدوین  ضوابط ، نظارت و صدور پروانه ساختمان  شهرداری تهران گفت :  در همین راستا مقرر شد  در مرحله اول امکان ثبت درخواست  شناسنامه فنی ساختمان  برای پروانه های صادره در ماه جاری  میسر گردد و در مرحله بعد موضوع صدور  این شناسنامه  همزمان با صدور پروانه ساختمانی عملیاتی خواهد گردید. 
دادسرشت  در زمینه آگهی پیش فروش ساختمان نیز تاکید کرد بر اساس آیین نامه  و دستور العمل پیش فروش ساختمان ، رسانه ها و مطبوعات  نیز بدون دریافت  مجوز از سوی وزارت شهرسازی  مجاز به درج آگهی پیش فروش ساختمان در رسانه های خود نیستند.
وی در  پایان  تاکید کرد شهرداری در زمینه قانون پیش فروش ساختمان دو وظیفه دارد ، یکی راه اندازی سیستم صدور شناسنامه فنی در دفاتر خدمات الکترونیک که این مهم تا اواخر آذر ماه محقق می شود و طبق آن متقاضیان می توانند با ارایه مدارک نسبت به اخذ برگه شناسنامه فنی اقدام کنند و دیگری اعلام آمار واحدهای منظور در پروانه صادره به اداره ثبت اسناد و املاک که این موضوع نیز در فرایند اجرا پیش بینی شده است .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری تهران

در سال‌ 73 و در راستای‌ تحقق‌ بیشتر اهداف‌ بازرگانی‌ و برآوردن‌ نیازهای‌ انفورماتیکی‌ شهرداری‌ با تغییر مدیریت‌ سازمان‌ تحولات‌ اساسی‌ در نحوه‌ اداره‌ سازمان‌ و نگرش‌ مدیریت‌ به‌ مسائل‌ انفورماتیکی‌ شهرداری‌ پدید آمد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | شهر و جامعه