اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950921199005898

آلودگی هوای سال با تهران چه کرد

کد: 13950921199005898

https://goo.gl/4mvv1G

، تهران , (اخبار رسمی): در پی تجربه 22روز متوالی آلودگی هوای تهران در سال 94، امسال نیز آسمان پایتخت طی 11روز متوالی آلوده بود. بررسی دوره اخیر آلودگی هوا می‌تواند نتایج مهمی برای تصمیم‌گیران و شهروندان تهرانی داشته باشد.

آلودگی هوای سال با تهران چه کرد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، «مریم نادری»‌مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت:‌ در فاصله 19 تا 29 آبان، کیفیت هوای تهران برای چندین روز متوالی در شرایط نامطلوب قرار داشت، به‎گونه‌ای که بیشترین غلظت روزانه آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون در این بازه زمانی 2.3 برابر استاندارد میانگین روزانه بود و سپس با تغییر شرایط جوی و افزایش میزان ناپایداری جوی، شرایط کیفی هوا به سمت بهبودی تغییر پیدا کرد.

طی دوره مذکور در سال جاری، شهر تهران شاهد استقرار شرایط جوی پایدار، وقوع پدیده وارونگی دما و به‌تبع افزایش قابل توجه غلظت آلاینده‌های هوا به ویژه ذرات معلق بود.

به گفته نادری،‌ سرانجام در روزهای 30 آبان تا 5 آذر، با افزایش میزان ناپایداری جوی، وزش باد نسبتا شدید و بارش برف و باران، شرایط برای بهبودی کیفیت هوا و برقراری کیفیت هوای مطلوب فراهم شد و شاخص کیفیت هوا 4 روز در شرایط سالمو 2 روز در وضعیت پاک قرار گرفت. شایان ذکر است، غلظت آلاینده‌های استفاده شده در این مطالعه مربوط به میانگین غلظت کل ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بوده و همچنین داده‌های اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد نیز به کار گرفته شده است.

اما طی دوره 11روزه متوالی آلودگی هوا مشخص شد که نوسانات غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون با تغییرات سرعت باد رابطه معکوسی دارد. همانگونه که مشخص است، کاهش شدت باد در روزهای با غلظت بیشینه ذرات معلق و افزایش سرعت باد با روزهای با غلظت کمتر ذرات معلق هماهنگ بوده است.

در مطالعه حاضر ارتباط کیفیت هوای تهران با پارامترهای جوی در یک بازه هفده روزه (19 آبان الی 5 آذر ماه سال 1395) بررسی گردید. طی این دوره کیفیت هوای تهران برای چندین روز متوالی در شرایط نامطلوب قرار داشت (19 الی 29 آبان)، به‎گونه­ای که بیشترین غلظت روزانه آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون در این بازه زمانی2.3 برابر استاندارد میانگین روزانه (35 میکروگرم بر مترمکعب) بوده است و سپس با تغییر شرایط جوی و افزایش میزان ناپایداری جوی، شرایط کیفی هوا به سمت بهبودی تغییر پیدا نمود (30 آبان الی 5 آذر).

جهت بررسی رفتار ذرات معلق در بازه مورد نظر، تغییرات ساعتی و میانگین روزانه آلاینده­های مذکور نسبت به تغییرات پارامترهای هواشناسی (دما، رطوبت نسبی، سرعت و جهت باد) اندازه­گیری شده در ایستگاه هواشناسی مهرآباد مقایسه گردید. بررسی‎ها نشان می­دهد سرعت باد در اکثر روزهای این اپیزود از بزرگی بالایی برخوردار نبوده (میانگین سرعت 2 متر بر ثانیه) و همچنین برقراری شرایط جوی پایدار عامل مؤثری در تجمع آلاینده‎ها بوده است. همچنین پروفایل قائم دما به منظور بررسی تغییرات بیشینه ارتفاع لایه مرزی و پایداری جو مطالعه شد. نتایج حاصل از بررسی­ها بر تأثیر مستقیم تغییرات شرایط جوی بر کیفیت هوای تهران طی این بازه زمانی دلالت می ­کند.

به منظور بررسی نقش شرایط جوی در بحران آلودگی هوا یک دوره هفده روزه طی 9 الی 25 نوامبر 2016 (19 آبان الی 5 آذر ماه سال 1395) در نظر گرفته شد. در دوره انتخابی مورد مطالعه، شهر تهران شاهد استقرار شرایط جوی پایدار، وقوع پدیده وارونگی دما و به­تبع افزایش قابل توجه غلظت آلاینده­های هوا به ویژه ذرات معلق بود. ارزیابی شاخص کیفیت هوا (AQI) گویای آن است که پایتخت طی این بازه زمانی 3 روز در شرایط ناسالم و 8 روز در شرایط ناسالم برای گروه­های حساس قرار داشته است. غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون طی این دوره بین 9 تا 101 میکروگرم بر مترمکعب متغیر بوده به‎ گونه­ای­که بیشترین غلظت روزانه آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون در این بازه زمانی 2.3 برابر حد استاندارد توصیه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (میکروگرم بر مترمکعب) بوده است.

سرانجام در روزهای پایانی این دوره (30 آبان الی 5 آذر)، با افزایش میزان ناپایداری جوی، وزش باد نسبتا شدید و بارش برف و باران، شرایط برای بهبودی کیفیت هوا و برقراری کیفیت هوای مطلوب فراهم شد و شاخص کیفیت هوا 4 روز در شرایط سالم و 2 روز در وضعیت پاک قرار گرفت. شایان ذکر است، غلظت آلاینده­های استفاده شده در این مطالعه مربوط به میانگین غلظت کل ایستگاه­های سنجش آلودگی هوا بوده و همچنین داده­های اندازه­گیری شده در ایستگاه مهرآباد نیز به کار گرفته شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 1372 توسط شهرداری تهران تأسیس شده است. در حال حاضر این شرکت دارای دو معاونت مالی- اداری و معاونت فنی (واحد راهبری و اندازه گیری و واحد پایش و پیش بینی آلودگی هوا و صوت). این شرکت ضمن جرای پروژه های تخصصی، مطالعاتی- پژوهشی، 43 ایستگاه اندازه گیری صوت و 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر تهران دارد و با روش های مختلف آن را به شهروندان اطلاع رسانی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه