اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950925201235817

پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی خبر داد

پیش بینی بارش کمتر از نرمال، برای اولین ماه زمستان

کد: 13950925201235817

https://goo.gl/YozYRj

، تهران , (اخبار رسمی): براساس نقشه ها و مدل های موجود در پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی پیش بینی می شود، دی 1395 بارش گرایش به کم تر نرمال و دما گرایش به بیش از نرمال دارد.

پیش بینی بارش کمتر از نرمال، برای اولین ماه زمستان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی،درخبرنامه پیش بینی فصلی شماره 117 صادره از پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی در خصوص بارش و دمای کشور از آغاز سال زراعی جاری و طی سه ماه آذر، دی و بهمن 1395 گزارش شده است .

بر اساس این اطلاع، باوجود این که در سال زراعی گذشته مقدار بارش کشور تا دوم آذرماه حدود دو و نیم برابر دوره بلند مدت بود، اما در سال جاری به نصف آن کاهش یافته است. هر چند انتظار می رود در سه ماه آتی مقدار بارش کشور در حدود میانگین بلندمدت باشد اما توزیع ماهیانه آن همگون نیست، به طوری که بارش ماه آذر در اغلب نواحی بیش از نرمال (بویژه مناطق غربی) تا نرمال خواهد بود، ولی پیش بینی می شود در ماه دی با گرایش به کمتر از نرمال  باشد. پیش بینی می شود مجموع بارش از آغاز سال زراعی جاری تا پایان بهمن کمتر از نرمال باشد که نیازمند مدیریت بهینه مصرف آب است.

میانگین دمای آذر ماه کمتر از نرمال است اما در ادامه فصل زمستان میانگین دما گرایش به بیش از نرمال خواهد داشت.

وضعیت جاری
در سال جاری بیشترین افت بارش مربوط به استان های بوشهر، کرمانشاه و فارس با بیش از منفی 95درصد کاهش نسبت به دوره بلندمدت است و تقریبا هیچ استانی با افزایش قابل ملاحظه بارش نسبت به نرمال وجود نداشته است. بارش در استان های گیلان، اردبیل و گلستان در حد نرمال یا کمی بیش آن بوده است.
به دلیل بارش های اندک تابستانه، در بخش هایی از جنوب شرق کشور مقدار انحراف از مجموع بلندمدت با اثر بخشی کم مثبت نشان داده شده است، در حالی که سایرمناطق با خشکسالی شدید مواجه‌اند.

پیش بینی بارش
بارش در آذر ماه در حد نرمال و در مناطق غربی بیش از نرمال است ولی در دی ماه گرایش به کمتر از نرمال دارد.
میانگین بارش سه ماه آینده در حدود میانگین بلند مدت است، اما افت و خیز‌های ماهیانه داشته و توزیع یکنواختی نخواهد داشت.

پیش بینی دما
میانگین دمای هوا در ماه آذر کمتر از میانگین خواهد بود، اما در دی ماه گرایش به بیش از نرمال خواهد داشت. برای دوره یادشده دمای اغلب مناطق کشور طی دوره سه ماهه آذر، دی و بهمن بیش از میانگین پیش بینی شده است.
 

جمع بندی
بر اساس این گزارش، در سال زراعی گذشته مقدار بارش کشور تا دوم آذرماه حدود دو و نیم برابر دوره بلندمدت بود، اما در سال جاری به نصف آن کاهش یافته است.
پیش بینی مجموع بارش کشور طی سه ماه آینده در حدود میانگین بلندمدت است ولی توزیع ماهیانه آن همگون نیست و بارش آذر ماه در اغلب نواحی بیش از نرمال (بویژه نیمه غربی) ولی بارش ماه دی گرایش به کمتر از نرمال دارد.
همچنین میانگین دمای ماه آذر کمتر از نرمال است اما در فصل زمستان میانگین دما به بیشتر از نرمال گرایش خواهد داشت.
گفتنی است صحت پیش بینی های صادره از سوی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی برای سه ماهه اول حدود 70 درصد است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان هواشناسی

وظیفه اصلی سازمان هواشناسی کشور در راستای تامین اهداف ملی و بین المللی، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقلیم می باشد. تحقیق و شناخت کامل اتمسفر و کلیه پدیده های جوی وجمع آوری ، تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای هواشناسی و ارائه و کشف نتایج حاصله بمنظور کمک به برنامه ریزی ، پیشرفت و افزایش بازدهی موثر در فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، آب، آبیاری، مخازن آبهای زیر زمینی، آبهای سطحی، شهرسازی، سدسازی، تامین انرژی، تاسیسات شهری، آبرسانی، سلامتی و بهبود ارتباطات هوایی، در یایی، زمینی و مطالعات محیط زیست و سایر فعالیتهای دریایی، آلودگی هوا، تعدیل وضع هوا و غیره از مهمترین کاربرد های هواشناسی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست