اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951004205755696

آماری از اهدای خون در کشور

کد: 13951004205755696

https://goo.gl/UeXQNe

، تهران , (اخبار رسمی): تعداد اهداکنندگان خون، شاخص کشور 27 واحد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است وسالانه 2 میلیون و 100 هزار واحد خون در کشور اهدا می شود.

آماری از اهدای خون در کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ،علی اکبر پورفتح اله در حاشیه سی و دومین اجلاس سراسری مدیران انتقال خون کشور در یزد داین خبر را  داد و با بیان اینکه سهم بانوان در اهدای خون در کشور بسیار کمرنگ است گفت:مجموعا 95 درصد اهداکنندگان خون در کشور را مردان و بقیه زنان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: امیدواریم با فرهنگ سازی و تغییر نگرش بتوانیم سهم بانوان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند در اهدای خون افزایش دهیم.

پورفتح اله با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 52 درصد اهداکنندگان خون در کشور، اهداکننده مستمر هستند که حداقل در سال 2 بار خون اهدا می کنند گفت: به دنبال افزایش اهداکنندگان مستمر هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه 25 درصد اهداکنندگان خون بار اولی هستند خاطر نشان کرد: مطالعات نشان داده دو سوم موارد ویروس 'اچ.ای.وی' و 'هپاتیت سی و بی' مربوط به این اهدا کنندگان است به منظور افزایش ضریب سلامت خون در کشور طرح غربالگری اهداکنندگان بار اول خون به صورت پایلوت در استان لرستان آغاز شده و تا پایان سال در 15 استان کشور اجرایی می شود.

پورفتح اله اضافه کرد: با اجرای این طرح از تمام اهداکنندگان بار اول خون فقط نمونه خون گرفته می شود و در صورت سلامت خون آنها، بعد از چهار ماه برای اهدای خون دعوت می شوند، البته تجربه نشان داده 50 درصد این افراد به مراکز انتقال خون باز نمی گردند که در این زمینه باید فرهنگ سازی شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: حفظ کیفیت خون و فرآورده های آن از ارکان اصلی سازمان انتقال خون ایران است.

سی و دومین اجلاس مدیران انتقال خون کشور با حضور معاونان، مشاوران و مدیران انتقال خون کشور از چهارشنبه در یزد آغاز شده و سه روز ادامه دارد.

در این نشست در زمینه مسائل تخصصی انتقال خون چون آموزشی ،پژوهشی و اعتباری بحث و تبادل نظر می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه