اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951007208726424

همکاری شهرداری همدان با کمیسیون ملی یونسکو

کد: 13951007208726424

https://goo.gl/WcSLe7

، همدان , (اخبار رسمی): دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان از همکاری مشترک شهرداری همدان و کمیسیون ملی یونسکو و پژوهشکده سوانح طبیعی در خصوص پروژه های آموزشی کاهش خطرپذیری بلایا و انعقاد تفاهم نامه ای در این خصوص خبر داد.

همکاری شهرداری همدان با کمیسیون ملی یونسکو

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان، بیتا روحی ضمن اعلام این خبر گفت: شهرداری همدان با بهره‌گیری از سند "سندای" نسبت به تدوین برنامه پنج ساله اقدام نموده و در اولویت‌بندی راهبردهای برنامه پنج ساله شهرداری، اهتمام به اجرای اصول دهگانه تاب آورسازی شهر، اولویت چهارم را از بین بیست راهبرد مطروحه کسب کرده است.

وی ادامه داد: شهرداری همدان بر آن است که "تاب‌آوری و کاهش خطرپذیری بلایا را بخشی از طراحی شهری و راهبردهای دستیابی به توسعه پایدار شهر همدان نماید و با ایجاد ظرفیت‌های نهادی، شناسایی، ارزیابی و نظارت بر خطرپذیری به اتخاذ تدابیر محیط زیستی، اجتماعی و فرهنگی بپردازد. همچنین با استفاده از دانش و نوآوری و آموزش شهروندی فرهنگ ایمنی و تاب‌آوری را در جامعه نهادینه کرده و آمادگی برای واکنش مؤثر را در تمام سطوح مدیریتی و مردمی تقویت کند."

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان افزود: بر اساس اولویت دوم سند سندای مبنی بر ایجاد درک و تقویت ظرفیت اجتماعی برای تاب‌آوری برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی از مهمترین برنامه‌های ستاد مدیریت بحران شهرداری است. روحی اظهار کرد: مدیریت بحران کارآمد یکی از عوامل مؤثر در کاهش میزان خسارات و تلفات انسانی هنگام بروز بلایا و حوادث است؛ چراکه اگر قبل از وقوع بحران آمادگی لازم کسب شود و افراد از آموزش و تمرین کافی برخوردار باشند و از بحران‌های گذشته نیز تجربه کافی اندوخته باشند، امید موفقیت بیشتری در اداره بحران وجود دارد.

وی افزود: بنابراین لازم است در سطوح مختلف کشوری، استانی و شهری بر اساس چرخه مدیریت بحران، برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و با توجه به فراوانی و احتمال وقوع بلایا در هر منطقه، سناریوهای مختلفی تهیه و اجرا شود و با انجام تمرینات منظم و برنامه‌ریزی شده تجربیات لازم در خصوص چگونگی اداره بحران، در شرایط غیر بحرانی به دست آید و بر اساس نتایج حاصل از تمرینات و آموزش‌ها، آمادگی لازم برای مواجهه اصولی با بحران‌های احتمالی کسب شود.

روحی گفت: در تبیین ضرورت آموزش شهروندی، شواهد زیادی نشان می‌دهد که در مدیریت بحران به کارگیری یک راهبرد جدید که مستقیماً مردم آسیب‌پذیر را در طرح‌ها و اقدامات کاهش خسارت درگیر کند بسیار مهم است؛ چراکه اجتماعات آگاهی بیشتری نسبت به محیط زندگیشان دارند و از تجربیات ارزنده‌ای در این رابطه برخوردارند.

وی ادامه داد: در بخش آموزش دانش‌آموزی نیز تبدیل دانش به عمل، نیازمند آموزش عملی، ظرفیت‌سازی، و یادگیری تجربی است و پایش شهری- منطقه‌ای یا پایش اجتماعی ابزاری کلیدی برای دستیابی به این هدف است.

وی افزود: پس از آن که نقاط خطرناک، امکانات پیشگیری از بلایا و مکان‌های تاریخی شهر و سایر اماکن و ابنیه را جستجو کردیم بلایا به عنوان دغدغه خود ما و نه دغدغه دیگران مطرح می‌شوند، آگاهی ما درباره پیشگیری از بلایا افزایش پیدا می‌کند و فعالیت‌های عملی پیشگیری از بلایا ارتقا می‌یابد.

روحی همچنین به اهداف و نتایج مورد انتظار از انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک شهرداری همدان با کمیسیون ملی یونسکو و پژوهشکده سوانح طبیعی اشاره کرد و گفت: استاندارد کردن فرآیندهای کار، بازده کار و مهارت‌های شغلی نیروهای شهرداری، هماهنگی با نیاز‌های جدید جامعه هدف، کسب نگرش درست و آمادگی برای مقابله با تغییرات، افزایش آگاهی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در خصوص پیشگیری از بلایا، بیان مسائل محله‌ای و پیشنهاد راه حل برای آنها، ایجاد نظام همکاری، آمادگی برای مقابله با بلایا توسط ساکنان محلی با افزایش آگاهی آن‌ها درباره پیشگیری از بلایا، افزایش تاب‌آوری محلات شهر همدان، کاهش آسیب‌پذیری‌های بلند مدت و افزایش ظرفیت‌های مردم برای مقابله بهتر با بلایا و ساختن یک جامعه امن و مقاوم بر اساس توسعه پایدار از جمله این اهداف است.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان در پایان سخنان خود گفت: مراسم انعقاد این تفاهم نامه هشتم دی ماه سال جاری در سالن جلسات کمیسیون ملی یونسکو در تهران و با حضور مهمانانی چون دکتر نصیری قیداری،دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، جزایری رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی بلایای طبیعی کمیسیون ملی یونسکو و مسؤولانی از استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر همدان برگزار می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری همدان

می‌توان گفت که حکومت مشروطه ایران در همدان تقریبا چند ماهی قبل از صدور فرمان آن در ایران به یمن وجود حکمران عارف و آزادیخواهی چون ظهیر الدوله صفا علیشاه در این شهر استقرار یافت. وی پیش از آن که اسمی از مجلس شورای ملی در ایران باشد در شهر همدان مجلس فواید عمومی را بنیاد گذاشت که حکم پارلمان شهری بود و بعدها انجمن ولایتی نام گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | تبلیغات و روابط عمومی