اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951020217956119

زیگبی و ارائه یک زبان مشترک برای اینترنت اشیا

کد: 13951020217956119

https://goo.gl/gJG7vu

، تهران , (اخبار رسمی): با استفاده از زبان نرم افزاری جدیدی که سازندگان زیگبی سه شنبه گذشته از آن پرده برداری کردند، همه‌چیز، از ترموستات ها گرفته تا لامپ های حبابی و گوشی های هوشمند، می توانند به صورت بی سیم با یکدیگر در ارتباط باشند.

زیگبی و ارائه یک زبان مشترک برای اینترنت اشیا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از آی‌اوتی‌تی، این زبان جدید، که دات دات (dotdot) نام دارد، جدید‌ترین تلاش صورت گرفته برای تبعیض زدایی میان دستگاه‌های بهره‌مند از اینترنت اشیاست که هنوز در برقراری ارتباط با دستگاه‌های ساخته‌شده توسط تولیدکنندگان متفاوت یا دارای فناوری رادیویی متفاوت دچار مشکل هستند.

هدف این است که این نرم افزار یا لایه کاربردی (لایه اپلیکیشن)، زبانی جهانی باشد که توسط کلیه دستگاه‌ها، صرف نظر از شبکه مورداستفاده‌شان (وایفای، بلوتوث، زیگبی یا دیگر شبکه‌ها)، قابل‌فهم باشد. 

طی فرایند متداول کنونی، اطلاعات از طریق دروازه اینترنتی به فضای ابری ارسال می‌شود و در آنجا برای دستگاه‌های گوناگون، نظیر دوربین امنیتی و قفل در مبتنی بر زیگبی، ترجمه می‌شود. اما روش جدید متفاوت است. با یک زبان جهانی نظیر دات دات، هر دو دستگاه از دو نوع مختلف می‌توانند به طور مستقیم با یکدیگر صحبت کنند. 
باید گفت این زبان چندان هم جدید نیست، بلکه در حقیقت‌‌ همان لایه کاربردی است که پیش‌ازاین با عنوان کتابخانه خوشه‌ای زیگبی شناخته می‌شده و در حال حاضر برای مرتبط ساختن حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه مجهز به زیگبی استفاده می‌شود. 
گروه ZigBee Alliance که ارائه کننده استاندارد مذکور است، قصد دارد دات دات را به زبانی فراگیر‌تر تبدیل کند. این لایه اپلیکیشن جدید شامل ویژگی‌های تازه و یک برنامه اعطای گواهی نامه خواهد بود. بر اساس اعلام صورت گرفته، ارائه گواهی نامه به محصولات از اواخر سال ۲۰۱۷ انجام خواهد شد. 
به گفته توبین ریچاردسون، مدیرعامل گروه ZigBee Alliance، «پیشروهای بازار در مجموعه زیگبی با اذعان به ارزش این لایه کاربردی در حال تکامل، که بیش از یک دهه زبان اصلی دستگاه‌های زیگبی بوده است دور هم جمع شده‌اند تا آن را به زبانی جهانی برای اینترنت اشیا تبدیل کنند.» 
این زبان چندان به کار نخواهد آمد مگر آنکه لایه‌های کاربردی دیگر، کنار گذاشته شوند. تأمین‌کنندگان تراشه‌ها و تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی طرح‌های مختلفی را برای تدوین زبان جهانی دارند و با یکدیگر در رقابت‌اند. در ماه اکتبر، گروه Allseen Alliance و Open Connectivity Foundation – دو نمونه از بزرگ‌ترین گروه‌های تعیین استاندارد که شرکت‌هایی همچون اینتل، سامسونگ و کوالکوم را در عضویت دارند – اعلام کردند که استانداردی را تحت عنوان IoTivity ایجاد خواهند کرد. 
هنوز مشخص نیست که زبان مذکور با چه فناوری‌های بی‌سیم دیگری کار خواهد کرد. فعلاً جزئیات دقیقی در این مورد در دسترس نیست. 
فعلا در آغاز کار، گروه ZigBee Alliance در تلاش‌اند تا هرچه زود‌تر دات دات را بر روی Thread که فناوری پایه آن‌‌ همان فناوری زیگبی به کار بندند. این اقدام، بدون سروصدای رسانه‌ای، از بیش از یک سال پیش آغازشده است؛ یعنی زمانی که این گروه تصمیم گرفت کتابخانه زبان نرم افزاری خود را با Thread Group، که در سال ۲۰۱۴ با بسیاری از اعضای مشترک با گروه ZigBee Alliance تشکیل شد، به اشتراک بگذارد. 
اولین دستاوردهای مشارکت مذکور بین دو این گروه در CES امسال، که پیش‌ازاین با نام «نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی» شناخته می‌شد، به نمایش گذاشته می‌شود. شرکت کنندگانی که در محصولات خود از دات دات استفاده کرده‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]