اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951103224616119

کاربردهای اینترنت اشیا

قدم زدن با کفش های هوشمند

کد: 13951103224616119

https://goo.gl/kwGawB

، تهران , (اخبار رسمی): با نگاهی اجمالی به برجسته ­ترین و متداول­ ترین موارد استفاده اینترنت اشیاء، می­‌توان ۵ گروه کاربردی نظیر پوشاک هوشمند، خانه هوشمند، شهر هوشمند، محیط زیست هوشمند و سازمان هوشمند را شناسایی کرد.

پوشاک هوشمند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت آی‌اوتی‌تی iott، این گروه از محصولات، پوشاک (به معنی خاص کفش و لباس) و تجهیزات جانبی قابل پوشیدن (مثلا به دست یا بازو بستن) را شامل می­‌شود.

تجهیزات ردیاب فعالیت که علائم حیاتی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، و دما، و اطلاعات فعالیتهای جسمانی مانند مسافت طی شده، تعداد گامهای برداشته شده، یا میزان کالری مصرفی را به کمک حسگرهای خود ثبت می­کنند و از طریق سیستم الکترونیکی و نرم­افزاری تعبیه شده، بدون نیاز به دخالت انسانی، در اختیار تولیدکننده، اپراتور، و یا سایر دستگاه­های متصل به اینترنت می­گذارند، نمونه خوبی از اینترنت اشیاء هستند.

تاریخچه

برخی خوانندگان شاید ساعتهای مچی مجهز به ماشین حساب را که در سالهای ۱۹۸۰ مد شده بود، به خاطر داشته باشند. سال‌های بعد، انواع زیورآلاتی مانند عینک، گردنبند، و گوشواره، و پوشاکی مانند کراوات که درونشان، میکروفون یا دوربین تعبیه شده بود، به بازار عرضه شدند.

به تدریج، هم کیفیت تجهیزات تعبیه شده و هم ظرافت زیورآلات مربوطه ارتقاء یافت. در سال ۲۰۰۸، گوشواره‌­هایی با میکروفون مخفی بلوتوث و کراواتی با دوربین عکاسی رنگی ساخته شد. سال بعد، شرکت ZED که اکنون دیگر وجود خارجی ندارد، هدفون‌هایی جاسازی شده در کلاه پشمی و هدبند روانه بازار کرد.

تکامل

فناوری پوشاک هوشمند، ریشه در ایده فراگیر شدن کامپیوترها و کامپیوترهای پوشیدنی دارد. نخست، کامپیوترهای کوچک با بخشی از قابلیتهای عادی برای انجام اموری خاص ساخته شد.

سپس، بر تعداد و تنوع این قابلیتها، افزوده و از حجم و ابعاد دستگاه، کاسته شد. اکنون، با ارتقاء و توسعه قابلیت‌ها، تلاش‌های مربوطه، معطوف به تولید پوشاکی شده است که امکان ثبت فعالیت‌های شخصی را فراهم آورند.

موج جدید گزارش‌های کمی شخصی، به‌ویژه در میان ورزشکاران و علاقمندان به حفظ و بهبود تندرستی، ناشی از پیشرفت‌های فناوری تولید پوشاک هوشمند است. طبق نتایج حاصل از پژوهشی که فوربز در سال ۲۰۱۴ انجام داد، ۷۱درصد از جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله، خواهان فناوری پوشاک هوشمند هستند.

گام های نخست

در سال‌های اخیر، شرکت‌های پیشگام فناوری و شرکت‌های تولید پوشاک مد روز، پا به پای هم به گسترش فناوری پوشاک هوشمند کمک کرده‌­اند؛ در سال ۲۰۰۹، سونی اریکسون و کالج مد لندن، طی اقدامی مشترک، مسابقه‌ه­ای برای طراحی پوشاک دیجیتال برگزار کردند.

برنده این مسابقه، لباسی طراحی کرده بود که هنگام دریافت تماس، روشن می‌­شد و در همان سال، کارگاه خلاقیت مد نیویورک، شاهد عرضه شلوارهای کیبورددار بود.

انواع پوشاک ویژه ستاره‌­های موسیقی و سینما برای نمایش طیف متنوعی از امکانات و رنگ و نور روی صحنه اجرای زنده یا قدم گذاشتن روی فرش قرمز رویدادهای هنری که جای خود را دارد.

کلاه‌­های مجهز به فناوری هولوگرافیک اپتیک برای سربازان ارتش آمریکا یا گوگل گلس معروف، از جمله دیگر پوشاک هوشمند کاربردی­تر هستند.

حوزه عمل

استفاده عمومی از پوشاک هوشمند را می­توان در دو گروه شخصی و حرفه­ای تقسیم­بندی کرد. در هر صورت، آنچه تاکنون تولید شده است، کارکرد زینتی، کنترل جسمانی، درمانی، ثبت فعالیت بدنی، همگامی ارتباطات میان دستگاه­های دیگر، نظارت بر بیماران خاص، سنجش هشیاری، هدایت در مسیر، ارتباطی، یا رسانه­ای داشته­‌اند.

فروش پوشاک هوشمند مچی از سال ۲۰۱۳، روند رو به رشدی داشته و طبق پژوهش‌های انجام شده در سال ۲۰۱۴، ۲۰درصد بزرگ‌سالان آمریکایی، حداقل یکی از انواع این پوشاکهای هوشمند را استفاده می‌­کنند.

به لطف سامسونگ و اپل، ساعت‌های مچی هوشمند، دومین گروه جذاب از این نوع پوشاک است. تجهیزات پوشیدنی کنترل‌­کننده عوارض جسمانی بیماران، یکی ازشناخته‌­شده‌­ترین گروه‌­های پوشاک هوشمند است که با ثبت علائم مربوطه، وضعیت بیمار را به اطلاع پزشک می­رساند. این فناوری، انقلابی در سیستم بهداشت و درمان پدید خواهد آورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]