اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951113230685609

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد

ثبت 5 موقعیت مدار فرکانسی جدید به نام ایران در فضا

کد: 13951113230685609

https://goo.gl/FWJsBV

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس سازمان فضایی ایران گفت : سازمان فضایی ایران در سال 90، چهارده موقعیت مدار فرکانسی را ثبت کرده و در سال 95 نیز، 5 موقعیت مدار فرکانسی جدید را ثبت کرده است.

ثبت 5 موقعیت مدار فرکانسی جدید به نام ایران در فضا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران ، محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم روز ملی فضایی با تاکید به اینکه حوزه فضایی، یک حوزه کاربردی و راهبردی است ، افزود : در همین راستا و در جهت تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی ، سازمان فضایی ایران با حمایت و هدایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه کاربردی کردن فناوری های فضایی گام های مهم و موثری را برداشته است.

وی زندگی عادی مردم به صورت گسترده وابسته به فناوری فضایی دانست و تاکید کرد : از همین رو برای تامین نیازها و افزایش رفاه عموم جامعه در حوزه های گوناگون، از جمله حوزه های سنجش از دور و مخابراتی، در دوره پسا برجام با گسترش تعاملات بین الملی و انجام مذاکرات فشرده و تخصصی، زمینه مناسب برای تامین ماهواره های مخابراتی و سنجشی عملیاتی مهیا شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه توسعه کاربردها و خدمات فضا پایه بسیار حائز اهمیت است ، افزود: اجرای پروژه هایی همچون پایش محصولات کشاورزی که در مورد چند محصول کشاورزی مانند برنج و گندم در چند استان، پروژه تهیه منحنی طول دوره رشد بعضی محصولات کشاورزی استراتژیک در سطح کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از جمله اقدامات دیگر در زمینه کاربردی کردن فناوری فضایی است.

وی اظهار کرد: باتوجه منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، توسعه محدوده تهیه نقشه پراکش اراضی کشاورزی در دستور کار است که می تواند در بهبود برنامه ریزی و تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشته باشد.

بهرامی اضافه کرد: در حوزه امکانات زمینی، از جمله ایستگاه های زمینی قشم و مرکز ماهدشت،  به عنوان مراکز کنترل ماهواره و دریافت اطلاعات ماهواره ای تجهیز و راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: مرکز ماهدشت با قدمت بیش از چهار دهه، امکانات موجود و برنامه توسعه آن به  عنوان یکی از مراکز مهم آزمایش، آماده سازی و بهره برداری پروژه ها و فعالیت های فضایی در منطقه است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد : در این مرکز بخش هایی همچون ایجاد مرکز داده های فضایی مراحل پایانی خود را می گذراند که می تواند علاوه بر تامین نیازهای جاری و آینده کاربران به اطلاعات ماهواره ای سنجش از دوری، اطلاعات مربوط به چند دهه گذشته را نیز در دسترس قرار دهد.

وی افزود : طراحی ، ساخت و راه اندازی آزمایشگاه های سنجش از دور، تست و آماده سازی ماهواره و سایر آزمایشگاه های تخصصی از جمله قسمت هایی است که در راستای اجرای طرح جامع مرکز ماهدشت به مرحله اجرا در آمده و هم اکنون در حال خدمت رسانی به کاربران است.

بهرامی خاطر نشان کرد: در شرایط پسا برجام، سازمان فضایی ایران با توسعه تعاملات خود با شرکت ها و سازمان های معتبر بین المللی  زمینه را برای توسعه  و حفظ منابع ملی در عرصه بین الملل و تلاش در جهت افزایش بهره مندی از توانمدی های روز دنیا فراهم کرده است.

وی به همکاری با سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه(ایسکو) اشاره کرد و گفت: از آن جایی که جمهوری اسلامی ایران عضو موسس آن است، این سازمان  از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد : همچنین طراحی و ساخت رصدخانه بین المللی(Aposos) در مرکز ماهدشت با هدف پایش اجرام سماوی از جمله پسماندهای فضایی با همکاری سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (Apsco) ساخته، تجهیز و راه اندازی شده است.

وی به حمایت وزارت ارتباطات و افزایش بودجه این سازمان اشاره کرد و گفت: با گسترش تعاملات بین الملی و انجام مذاکرات فشرده و تخصصی، زمینه مناسب برای تامین ماهواره های مخابراتی و سنجشی عملیاتی مهیا شده است.

بهرامی ادامه داد: همگام با تامین این ماهواره ها علاوه بر رفع نیازهای کاربردی در زمینه ارتباطات سنجش از دوری، شرایط لازم برای انتقال دانش فنی مربوط به داخل کشور نیز فراهم می شود.

وی اظهار کرد: در راستای ارتقای توانمندی های داخلی، سازمان فضایی ایران در طی سال های اخیر با همکاری پژوهشگاه فضایی، دانشگاهها و مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی و صنعتی، سیاست رشد و توسعه بومی فناوری فضایی را نیز دنبال کرده است.

رئیس سازمان فضایی به اتمام پروژه ماهواره مخابراتی ناهید 1 اشاره کرد و گفت :  شروع ساخت ماهواره مخابراتی ناهید 2 به روزرسانی و ارتقاء مشخصات ماهوراه ظفر دانشگاه علم و صنعت، اتمام پروژه ارتقاء یافته ماهواره دوستی، اتمام پروژه ماهواره پیام  دانشگاه امیر کبیر، ازکارهای انجام شده در این حوزه است.

وی تصریح کرد: ما برخود می بالیم که مقام معظم رهبری توجه و عنایت ویژه ای به صنعت فضایی دارند و این امر مسئولیت تلاشگران عرصه فضایی را بیش از پیش سنگین می کند.

بهرامی با اشاره به لغو امتیازات نقاط فضایی به نام های زهره 1 ، 2 ، 3 به دلیل عدم قرارگرفتن ماهواره ، تاکید کرد : سازمان فضایی ایران در سال 90 ، چهارده موقعیت مدار فرکانسی را ثبت کرده و در سال 95 هم اقدام به ثبت 5 موقعیت مدار فرکانسی جدید کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان فضایی ایران

جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی ار معدود کشورهای منطقه خاورمیانه، از سابقه طولانی در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای برخوردار است و از سال 1348 با عضویت در برخی از مجامع بین‌المللی مرتبط با فضا خود را به عنوان کشوری پیشرو در امر هوافضا به دنیا معرفی کرده است.پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید با ماهواره بر سفیر امید پرتابگر ساخت جمهوری اسلامی ایران،پرتاب کاوشگرهای 3،2،1 و 4 و محموله های زیستی با پرتابگرهای کامل بومی و ایرانی در راستای اجرای پروژه اعزام انسان به فضا،پرتاب موفقیت آمیز ماهواره رصد 1،پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نوید علم و صنعت،طراحی وساخت چندین ماهواره که به زودی با پرتابگر های داخلی به فضا پرتاب خواهند شد،از جمله اهم فعالیت ها و پروژه هایی است که در حوزه فناوری فضای در حال انجام است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]