اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951130236916119

اینترنت اشیا از آغاز تاکنون

کد: 13951130236916119

https://goo.gl/MCpira

، تهران , (اخبار رسمی): “اینترنت اشیاء” ، شبکه ­ای از اشیاء، مانند ساختمان، خودرو، و انواع دستگاه ­هاست که با تجهیز به (۱) سیستم های الکترونیکی، (۲) حسگر، (۳) نصب نرم ­افزار، و (۴) اتصال به شبکه (مثلا اینترنت)، توانایی گردآوری و تبادل اطلاعات خام را پیدا می­ کنند.

اینترنت اشیاء چیست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی آی او تی تی، آنچه در زبان انگلیسی، Internet of Things (IoT) نامیده، و به زبان فارسی، “اینترنت اشیاء” ترجمه شده است، شبکه ­ای از اشیاء، مانند ساختمان، خودرو، و انواع دستگاه ­ها است که با تجهیز به (۱) سیستم های الکترونیکی، (۲) حسگر، (۳) نصب نرم­ افزار، و (۴) اتصال به شبکه (مثلا اینترنت)، توانایی گردآوری و تبادل اطلاعات خام را پیدا می­کنند. به این ترتیب، می­توان از طریق شبکه مربوطه، اشیاء را از دور کنترل، و فرصت ها و امکانات جدیدی برای ادغام جهان واقعی و دنیای مجازی ایجاد کرد. نتیجه چنین پیشرفتی، بهبود بهره وری، افزایش دقت، و حصول مزایای فراوان اقتصادی است. هنگامی که این فناوری به انواع حسگرها و فعال­کننده­ ها مجهز شود، سیستمی مجازی-واقعی شکل می­ گیرد که قابلیت های گوناگونی مانند پوشش شبکه هوشمند برق، خانه­ های هوشمند، شبکه حمل و نقل هوشمند، و شهرهای هوشمند را خواهد داشت. هر شیء، به واسطه سیستم کامپیوتری تعبیه شده در آن، هویتی منحصر به فرد و امکان تعامل در شبکه اینترنت را دارد. بنا به تخمین متخصصان، اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۰، ۵۰ میلیارد شیء را در بر خواهد گرفت.

سرآغاز اینترنت اشیا

اصطلاح اینترنت اشیاء، نخست توسط کوین اشتن (Kevin Ashton)، کارآفرین انگلیسی، در سال ۱۹۹۹، هنگام اشتغال در گروه پژوهشی Auto-ID Labs که روی “شناسایی به کمک امواج رادیویی” مطالعه می­ کرد، ابداع شد. ارتباطی که از طریق اینترنت اشیاء ایجاد می­شود، بسیار فراتر از ارتباط دستگاه با دستگاه (M2M)، و شامل انواع تجهیزات، سیستم ها، و خدمات است که برقراری ارتباط میان آنها، سرآغاز اتوماسیون در هر حوزه­ ای و زیربنای اعمال برنامه­ های پیشرفته­ ای مانند شبکه هوشمند برق و شهرهای هوشمند است.

گستره اشیا

واژه “اشیاء” در اصطلاح اینترنت اشیاء، به طیف وسیعی از دستگاه ­ها اطلاق می­شود؛ از تراشه ­های ناظر بر عملکرد قلب که در سینه بیماران قلبی کار گذاشته می­شود، تراشه ­های متصل به بدن دامها، و گوش­ماهی های الکتریکی پراکنده شده در نوارهای ساحلی، تا خودروهایی با انواع حسگر، تجهیزات تحلیل DNA برای مقاصد زیست ­محیطی، غذایی، پزشکی، یا وسایل اطفای حریقی که آتش­نشانان را در عملیات جستجو و نجات کمک می ­کنند، همگی “شیء” محسوب می­ شوند.

از آنجا که مهیا بودن بسترهای حقوقی و قانونی هر فناوری جدیدی، مقدم بر عرضه عمومی آن فناوری است، حقوقدانان بیکار ننشسته­ اند و “شیء” را “ترکیبی تجزیه­ ناپذیر از سخت­ افزار، نرم­ افزار، اطلاعات خام، و خدمات” تعریف کرده ­اند. “اشیاء”، به کمک انواع فناوری های موجود، اطلاعات خام سودمندی را گردآوری می­کنند، و سپس به صورت خودکار، میان سایر دستگاه­ها به جریان می­اندازند. برای نمونه می­توان به “ترموستات هوشمند” اشاره کرد؛ به کمک این دستگاه، می­توان دمای ساختمان را با برنامه­ ریزی اپلیکیشن مربوطه در گوشی موبایل تنظیم کرد و در ساعتهای خاصی که کسی در منزل نیست، تجهیزات حرارتی را خاموش کرد. این نوع ترموستاتها، قابلیت یادگیری رفتار ساکنان منزل را دارند و با پیش­بینی ورود یا خروج آنها، سیستم حرارتی را روشن، خاموش، یا در حد مطلوب تنظیم می ­کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]