اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951201237016119

بیگ دیتا چطور به فریاد محیط‌ زیست می‌رسد

کد: 13951201237016119

https://goo.gl/z9EWnx

، تهران , (اخبار رسمی): سلامت محیط‌ زیست، یکی از سرفصل‌های مهم و بحث‌برانگیزی است که امروزه تمام جوامع با آن دست به گریبانند. به کمک پیشرفت فناوری، امروزه بیش از هر زمان دیگری از وخامت اوضاع آگاهیم و همین آگاهی باعث شده تا هرروز تکنولوژی تازه‌ای با ایده و راهکاری جدید به رفع مشکلات بپردازد.

بیگ دیتا چطور به فریاد محیط‌زیست می‌رسد؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از آی‌اوتی‌تی، سلامت محیط‌ زیست، یکی از سرفصل‌های مهم و بحث‌برانگیزی است که امروزه تمام جوامع با آن دست به گریبانند. کوچک‌ترین تصمیم یا اقدام ما، می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر حیات و بقای بشر داشته باشد.

در حال حاضر تمام متخصصان بر این باورند که پا در مسیری گذاشته‌ایم که برای طبیعت چیزی جز نابودی به همراه ندارد. این روزها متهم ردیف اول در نابودی طبیعت، سوخت‌های فسیلی تجدید ناپذیری هستند مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز که تنها در ایلات متحده ۸۰ درصد انرژی مصرفی را تأمین می‌کنند.

هنوز امیدی هست

به کمک پیشرفت فناوری، امروزه بیش از هر زمان دیگری از وخامت اوضاع آگاهیم و همین آگاهی باعث شده تا هرروز تکنولوژی تازه‌ای با ایده و راهکاری جدید به رفع مشکلات بپردازد. اکنون شاهد آنیم که منابع انرژی سازگار با محیط‌ زیست رواج بیشتری پیداکرده‌اند و استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی، باد، آب، گرمایش زمین و … ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر شده است.
گذشته از شیوه‌های نوین تولید انرژی‌های پاک، حوزه‌های کاملاً نوینی از تکنولوژی در حال شکل‌گیری هستند که قرار است علوم وابسته به محیط‌زیست را دگرگون سازند.

بیگ دیتا و محیط‌ زیست

«بیگ دیتا» یا کلان داده، عبارتی است که به انبوه داده‌ها و اطلاعات کامپیوتری در حال تبادل اطلاق می‌شود. تمام داده‌های سنسورها و دستگاه‌های آنلاین ما از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای متصل به شبکه و از ماهواره‌ها تا ترموستات‌ها، جمعاً ۴۴ تریلیون گیگابایت داده خام را ایجاد می‌کنند که باید سازمان‌دهی و آنالیز شوند. این شبکه گسترده جهانی مملو از انبوه دستگاه‌های متصل به اینترنت، “اینترنت اشیا” نامیده می‌شود.
این داده‌ها اگر به‌درستی پالایش شوند، دستگاه‌ها، سرویس‌ها، محصولات و اپلیکیشن های زیادی می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. از لوازم برقی خانه و کالاهای مصرفی گرفته تا تمامی علوم مختلف می‌توانند به طریقی این داده‌ها را به‌کارگیرند.
علوم مربوط به محیط‌زیست، ازجمله حوزه‌هایی هستند که می‌توانند بیشترین منفعت را از این داده‌های خام ببرند. سال‌ها است که تجهیزات مختلفی ازجمله، ماهواره‌ها، رفتس و شناورها، بالون‌های هواشناسی، سیستم‌های رادار و … اطلاعات مربوط به اقلیم و محیط‌زیست را جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند. با روند رو به رشد ظهور تکنولوژی‌های تازه و با موج وسیع اینترنت اشیا، حجم عظیمی از داده از محیط برداشت و ذخیره‌شده و به انبوه کلان داده‌های موجود افزوده می‌شود.

شیوه‌های جمع‌آوری داده و ادغام با بیگ دیتا

سنسورهای تشخیص کیفیت هوا در سراسر دنیا رواج پیداکرده‌اند. این سنسورها، میزان ذرات موجود در هوا و سطح اوزون را برای تکمیل نقشه‌های هواشناسی و پیش‌بینی سطح آلودگی هوا گزارش می‌کنند.
گذشته از این شیوه‌های کلان، شیوه‌های خرد و غیرمستقیم (passive) زیادی نیز وجود دارند که به تکمیل داده‌های محیطی کمک می‌کنند. سنسورهای انسانی یکی از این موارد است که می‌تواند اطلاعات ارزشمند زیادی را جمع‌آوری و تحلیل کرده و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر سازد. داده‌های هواشناسی، گزارش کیفیت آب، هوا و … همه توسط این سنسورها در مقیاسی کوچک‌تر برداشت می‌شوند. گذشته از آن، تکنولوژی و شیوه‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری هستند که قادر خواهند بود تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی را بررسی، مطالعه و تحلیل کرده و اطلاعات موردنظر خود را از آن استخراج کنند. پلتفرم‌هایی مانند AtScale به وجود آمده‌اند تا محققان به‌راحتی به این داده‌ها دسترسی داشته باشند.

از شیوه‌های passive که بگذریم، راهکارهایی active نیز وجود دارند که مردم به‌طور فعال خود به تکمیل منابع اطلاعات محیطی اقدام می‌کنند. این منابع اطلاعات محیطی جمع سپاری شده، متکی به گزارش‌های مردمی است. به‌طور مثال یک اپلیکیشن چینی به نام Danger Map وجود دارد که کاربران منابع آلودگی محیطی و مناطق آلوده را به نقشه آن اضافه می‌کنند.

جدا از بحث جمع‌آوری اطلاعات، خود ارتباطات ماشین به ماشین M2M نیز در کاهش مصرف انرژی مؤثر است. یک مثال ساده و رایج آن، دستگاه‌های هوشمند خانگی است که روشنایی، سرمایش و گرمایش منزل را به‌طور خودکار و بسته به شرایط تنظیم می‌کنند. گذشته از آن ارتباطات ماشین با ماشین، می‌تواند مصرف سوخت وسایل نقلیه را بهینه ساخته، از هدر رفت آب در کشاورزی جلوگیری کرده و مصرف انرژی را در صنایع مختلف مدیریت کند.

هنوز فرصت داریم تا مانع از نابودی طبیعت شده و از تأثیرات بلندمدت اشتباهات امروزمان جلوگیری کنیم. با کمی تلاش می‌توان پیش از آنکه کار از کار بگذرد این تکنولوژی‌های نوین را برای بهبود اوضاع به کار بست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]