اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951210240106119

مزایا و معایب اینترنت اشیای پزشکی

کد: 13951210240106119

https://goo.gl/QZb0lU

، تهران , (اخبار رسمی): اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و درمانی محصولات و اپلیکیشن های زیادی دارد البته اینترنت اشیا این توانایی را دارد که صنعت بهداشت و درمان را از پایه متحول سازد و این تحول مزایا و معایب خود را به همراه خواهد داشت.

مزایا و معایب اینترنت اشیا پزشکی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از آی‌اوتی‌تی iott، شاید عبارت «اینترنت اشیا» به گوش خیلی‌ها آشنا نباشد، اما چه بدانیم و چه ندانیم همه ما هرروز به نحوی با این تکنولوژی سروکار داریم. از گوشی و ساعت هوشمند گرفته تا وسایل خانگی جدیدی مانند لامپ، پریز، ترموستات، تلویزیون و یخچال هوشمند که رفته‌رفته جای خود را در منازل باز می‌کنند.
IOT در حوزه پزشکی و درمانی نیز محصولات و اپلیکیشن های زیادی دارد. از دستگاه‌های مراقبت از بیمار گرفته تا مدیریت زنجیره تأمین تجهیزات و داروها، اینترنت اشیا این توانایی را دارد که صنعت بهداشت و درمان را از پایه متحول سازد و این تحول مزایا و معایب خود را به همراه خواهد داشت.

مزایا؛ داده‌های کلاود و تحلیل‌های پیش بینانه

از علائم حیاتی بیماران گرفته تا دوز داروها و اطلاعات درمانی گروه‌های جمعیتی مختلف، دستگاه‌های پزشکی هرروز و هرلحظه در حال جمع‌آوری داده‌های مختلف هستند. اغلب این اطلاعات دست‌نخورده باقی‌مانده و استفاده مفیدی از آن‌ها نمی‌شود. این حجم از داده پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای انجام مطالعات و برنامه‌های درمانی ایجاد می‌کند.

اینترنت اشیا امکان جمع‌آوری، دسته‌بندی و تحلیل این حجم از داده‌ها را فراهم می‌سازد. بر مبنای تحلیل‌های صورت گرفته می‌توان پیش‌بینی‌ها و اقدامات آتی را برنامه‌ریزی کرد.

لازم است تمام این داده‌ها به یک سرور منتقل‌شده و با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی، نقاط مختلف آن به هم متصل شود تا از این انبوه داده‌های نامرتبط نتیجه‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های مفید حاصل شود.

با استفاده از این داده‌های خام می‌توان شیوع برخی علائم بیماری را پیش از انتشار وسیع آن متوجه شد؛ الگو مصرف داروها را موردمطالعه قرار داد و درمان بیماری هم برای بیمار و هم برای دولت‌ها هزینه‌بر است، با پیش‌بینی و پیشگیری می‌توان هزینه‌ها را به طرز چشمگیری کاهش داد.

معایب: نگرانی در مورد حفظ حریم شخصی بیماران

هم‌اکنون گجت‌های هوشمند بسیاری ساخته‌شده‌اند که با اهداف درمانی، تسکین بیمار و یا نظارت بر سلامت جسمی او در بدن کاشته می‌شوند. این قبیل مراقبت‌ها پیش‌ازاین توسط اپلیکیشن هایی بر روی گوشی‌های هوشمند نیز صورت می‌گرفت، اما پیشرفت تکنولوژی این امکان را فراهم ساخته است تا بدون دخالت بیمار، پزشک علائم حیاتی را مستقیماً و به‌طور زنده از گجت های کاشته شده در بدن او متوجه شده و بتواند به هنگام بروز بحران جان فرد را نجات دهد.

این پیشرفت تکنولوژی جدا از تمام خدمات و مزایایی که دارد؛ نگرانی‌هایی را نیز در خصوص حفظ حریم شخصی افراد ایجاد می‌کند. به‌طور مثال چندی قبل، پلیس اوهایو داده‌های به‌دست‌آمده از سنسور ضربان قلب فرد مظنون را به‌عنوان مدرک قانونی در دادگاه ارائه کرد. اگرچه روند دادرسی مشخص کرد که فرد مظنون، متهم بوده است اما استفاده از اطلاعات شخصی و درمانی بیمار به‌عنوان مدرک قضایی می‌تواند نقض حریم شخصی به‌حساب آید.

مزایا: دستیار بیمار و بهبود روند درمان

هم‌اکنون دستگاه‌های اینترنت اشیا زیادی برای مراقبت بهتر از بیماران نظیر 

نظارت بر قند خون بیماران دیابتی؛ تخت‌های هوشمندی که نحوه قرارگیری بدن بیمار را بررسی کرده و هرزمان نیاز به جابجایی داشته باشد یادآوری می‌کنند؛ قرص‌ها و کپسول‌های هوشمندی که وضعیت سلامت بیمار را بررسی می‌کنند؛ ظرف‌های نگهداری دارو مجهز به RFID، که مراقب‌ هستند بیمار داروهای خود را به‌موقع مصرف کند و در صورت فراموش کردن مصرف دارو را به او یادآوری می‌کنند؛ نظارت از راه دور بر بیمارهایی که از بیمارستان مرخص شده‌اند اما هنوز نیاز به مراقبت دارند؛ تمامی این دستگاه‌ها و بسیاری دستگاه دیگر که هنوز وارد بازار نشده‌اند، برای ارائه خدمات به پزشکان و بیماران متکی به تکنولوژی اینترنت اشیا هستند، در بیمارستان‌های سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

معایب: نفوذ به شبکه

کمی قبل‌تر در مورد حریم شخصی بیماران صحبت کردیم. اما نگرانی دیگری نیز وجود دارد: امنیت خود دستگاه‌ها!
سال ۲۰۱۶، بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیا در سراسر دنیا طعمه یک حمله گسترده DDoS شدند. این مسئله به ما نشان داد که یک گجت ساده که برای نظارت بر ضربان قلبمان از آن استفاده می‌کنیم در صورت نداشتن امنیت لازم، می‌تواند به یک گلوگاه برای دسترسی هکرها به هزاران آدرس IP مختلف تبدیل شود.
هکرها با آلوده کردن گجت های غیراستاندارد به بدافزارها، از این دستگاه‌ها برای نفوذ به شبکه‌های اینترنتی و از کار انداختن سرورها سو استفاده می‌کنند.
اگرچه با تغییر رمز عبور در بسیاری از موارد می‌توان از نفوذ به شبکه جلوگیری کرد؛ اما امکان هک شدن دستگاه‌ها همچنان بحث‌برانگیز است.

درمجموع اینترنت اشیا، کمک می‌کند صنایع درمانی ارتقا پیداکرده و مراکز پزشکی به شیوه‌ای بهتر، حرفه‌ای و مؤثرتر به بیماران و سلامت جامعه کمک کنند. اما نباید مسائل امنیتی را از قلم انداخت! این سازندگان تجهیزات، توسعه‌دهندگان و ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت اشیا هستند که می‌توانند آینده این صنعت را روشن و یا تیره‌وتار سازند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]